- A
- A
- A
Marka Radia Kraków za maj dla "Wesela" w Starym Teatrze
"Wesele" Jana Klaty w Starym Teatrze to bez wątpienia jeden z najgłośniejszych spektakli sezonu.To była bardzo teatralna debata. Nic dziwnego, w maju nie brakowało w Krakowie wydarzeń w teatrze i wokół niego.
"Wesele" Jana Klaty w Starym Teatrze to bez wątpienia jeden z najgłośniejszych spektakli sezonu. Przedstawienie kończy kadencję Klaty na stanowisku dyrektora narodowej sceny, a jego premiera odbyła się kilka dni po przegranej reżysera w ministerialnym konkursie. Gorzka, pesymistyczna diagnoza otaczającej nas rzeczywistości wybrzmiewa w spektaklu szczególnie mocno: jego rytm wyznaczają blackmetalowa muzyka i taniec, nawet nie chocholi, a opętańczy taniec śmierci. Jak pisze znana krytyczka Olga Katafiasz "Świat, jaki buduje Klata, jest światem tyleż po katastrofie, co w stanie wiecznej prowizorki. Zamiast ścian – przykryte czarną folią rusztowania, zamiast drzewa – pień z przytwierdzoną pustą kapliczką. Mocne znaki, po takie często sięga Klata. W krakowskim Weselu gruba kreska i zdecydowane cięcia adaptacyjne sprawiły, że gorycz wybrzmiewa szczególnie dotkliwie. Gorycz porażki, ale też zaniechań, byle jakiej codzienności, w jakiej żyjemy." W „Weselu” Klatę fascynuje także analiza polskiego społeczeństwa podzielonego na dwie, gardzące sobą grupy. „Myślę, że ten tekst jest aktualny zawsze” – mówił dyrektor Starego Teatru, zapowiadając premierę.
Po raz pierwszy w Krakowie, podczas Festiwalu Premier w Teatrze Ludowym. Aktor i tłumacz Jacek Poniedziałek przygotował premierę tekstu Tennessee Williamsa "Kotka na gorącym blaszanym dachu". W co może zamienić się uroczystość rodzinna, gdy każdy z jej uczestników zostaje sprowokowany do podjęcia ostatniej walki w życiu: o pieniądze, godność, miłość, namiętność, o prawdę? "Kotka na gorącym blaszanym dachu" to opowieść o przekłamanych rozmowach, ulotności szczęścia, względności prawdy i bezwzględności życia. Jacek Poniedziałek nie ma wątpliwości porównując Williamsa z Szekspirem. - Dramaty Williamsa fascynują tak bardzo, bo ciągle w nich odnajdujemy i rozpoznajemy to co dla nas najbardziej bolesne i dotkliwe.
Spektakl ‚Piekło kobiet" w Teatrze Nowym to oparta na motywach blisko stuletnich tekstów Tadeusza Boya - Żeleńskiego postpunkowa sonata o krzywdzie i zakłamaniu, niezmiennie towarzyszących kwestiom związanym z prawami kobiet. Spektakl zajmie się też zjawiskami towarzyszącymi mechanizmom ucisku i kontroli, takimi jak inżynieria propagandy, religia i przemoc – zjawiskami nierozerwalnie połączonymi ze starannie zaprojektowanym miejscem w społeczeństwie, świadomością i losem kobiet na przestrzeni dziejów. W Teatrze Nowym reżyseruje Paweł Szarek, autor głośnego spektaklu “Macabra Dolorosa albo rewia DADA w 14 piosenkach z monologami”.
Na Dużej Scenie Teatru im. Słowackiego "Z biegiem lat, z biegiem dni [gdzie jest Pepi]". Najpierw był głośny spektakl, wyreżyserowany przez Andrzeja Wajdę i Annę Polony w Starym Teatrze. Scenariusz do wielogodzinnego przedstawienia stworzyła Joanna Olczak-Ronikier, korzystając z utworów Bałuckiego, Kisielewskiego, Zapolskiej, Kaweckiego i Kadena-Bandrowskiego. Najnowszy spektakl w Teatrze im. J. Słowackiego nie opiera się tylko na scenariuszu sprzed 40 lat. Agnieszka Glińska zderza go z elementami swojej osobistej historii, wprowadzając do głośnego scenariusza wątek żydowskiej społeczności Krakowa.
Ślady pozostawione przez obcych w UFO Photo Archives, tańce z podtekstem erotycznym, operatorzy dronów zrzucający śmiercionośne pociski w Pakistanie, siedząc w bazie na pustyni pod Las Vegas. Artyści 15. edycji Miesiąca Fotografii w Krakowie zabierają nas w balansującą na pograniczu prawdy i fikcji podróż po świecie widzianym oczami obserwatora skrytego za aparatem fotograficznym. „Zewnątrz wewnątrz” to temat przewodni Programu Głównego. Jego kuratorem jest Gordon MacDonald, pochodzący z Wielkiej Brytanii kurator, wydawca i artysta.
- Prezentując serię wystaw składających się na „Zewnątrz wewnątrz”, wychodzę z założenia, że fotografia zawsze pozostaje na zewnątrz i spogląda na to, co wewnątrz – mówi MacDonald. Często praca fotograficzna powstaje w sposób spontaniczny, natychmiastowy i ma zewnętrzną genezę. Niezależnie od niuansów wynikających ze stosowanej praktyki lub z rodzaju uprawianej fotografii, aparat i obraz fotograficzny dają nieodparte wrażenie badania świata, a nie wejścia w liryczny dialog, jak w przypadku wielu innych dziedzin sztuki.
jn
Nasze nominacje:
"Kotka na gorącym, blaszanym dachu" - reż. Jacek Poniedziałek, Teatr Ludowy
"Wesele"- reż. Jan Klata, Stary Teatr
"Piekło kobiet" - Paweł Szarek, Teatr Nowy
"Z biegiem lat, z biegiem dni, gdzie jest Pepi" - reż. Agnieszka Glińska, Teatr im. Słowackiego
"Miesiąc Fotografii" - program główny, kurator Gordon MacDonald
Komentarze (0)
Najnowsze
-
21:43
Szarów: kobieta wjechała samochodem w restaurację
-
20:47
W pracowni kompozytorskiej. Znany i wielokrotnie utytułowany krakowski kompozytor Wojciech Widłak w rozmowie z Agnieszką Malatyńską-Stankiewicz
-
18:30
Niewiele jest takich cerkwi w Polsce. Ta przejdzie gruntowny remont
-
18:25
Magiczny czas. Jeszcze tylko trochę śniegu
-
18:21
Lista Niezapomnianych Przebojów Not: 1547 08.12.2024
-
17:52
Od poniedziałku Zakopianką pojedziemy szybciej. Jedna ważna zmiana
-
16:49
Wybrano najpiękniejsze Szopki Krakowskie. Wśród nich wyhaftowana na tradycyjnym krakowskim gorsecie
-
16:28
Jest klimat! Mgła, śnieg, góry
-
16:02
W Tarnowie można było kupić niebanalne prezenty i zrobić dobry uczynek
-
15:26
Motomikołaje rozdawali prezenty na sądeckim rynku
Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy
Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.
Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]
Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku oraz Twitterze