Stylową inscenizacją "Wesela Figara" Mozarta w reżyserii Laco Adamika rozpoczął się XVI Letni Festiwal Opery Krakowskiej.

- Festiwal będzie może nieco krótszy niż zwykle, ale bardzo gęsty i pełen wydarzeń - tak rekomenduje program dyrektor krakowskiej Opery Bogusław Nowak.

W partii hrabiego Almavivy wystąpił w "Weselu Figara" światowej sławy baryton Mariusz Kwiecień.
Orkiestrę Opery Krakowskiej poprowadził Tomasz Tokarczyk, kostiumy i scenografię przygotowała Barbara Kędzierska, choreografię Romana Angel, a chór Zygmunt Magiera.
„Wesele Figara” to jednocześnie fantastyczna komedia erotyczna, ale i dramat społeczny. Co więcej, utwór ten jest pierwszym dziełem operowym, w którym znajduje wyraz krytyka stosunków społecznych.
Twórcy krakowskiej inscenizacji pozostają wierni mozartowskiemu dziełu. Akcentują jego ponadczasowe walory, w tym autentyczność charakterów i relacji między postaciami.
Kolejne spektakle: 19 i 21 czerwiec 2012r.

W programie Festiwalu także:

Koncert – 24 czerwiec 2012r., 20.30
Widowisko muzyczne na wawelskim dziedzińcu z udziałem Mariusza Kwietnia. Koncert poprowadzi Łukasz Borowicz.
Dziedziniec Arkadowy Zamku Królewskiego na Wawelu.

– 25 czerwiec 2012r., 20.30
Gala baletowa w międzynarodowej obsadzie na Dziedzińcu Arkadowym Zamku Królewskiego na Wawelu.

– 26 czerwiec 2012r., 20.30
Chór Opery Krakowskiej wystąpi na Dziedzińcu Arkadowym Zamku Królewskiego na Wawelu. Wykona wielkie przeboje muzyki chóralnej i fragmenty z najpopularniejszych oper – m.in.: z Nabucco” G. Verdiego, „Napoju miłosnego” G. Donizettiego, „Carmen” G. Bizeta , „Lohengrina” R. Wagnera i „Halki” S. Moniuszki.

G. Puccini – 29 i 30 czerwiec 2012r., 18.30
Duża Scena Opery Krakowskiej.
Jedna z najpiękniejszych w dziejach opery historia o zawiedzionej miłości.Opowiada o związku gejszy Cio-Cio-San z porucznikiem amerykańskiej marynarki. Ich małżeństwo nigdy nie było poważnie traktowane przez Amerykanina, za to Cio-Cio-San pozostała, niczym Penelopa, wierna ukochanemu. Długie oczekiwanie na jego powrót, rozbudzone nadzieje w zderzeniu z okrutną prawdą kończą się dla bohaterki tragicznie.
Krakowską realizację przygotowali: Waldemar Zawodziński (reżyseria, scenografia), Tomasz Tokarczyk (kierownictwo muzyczne), Maria Balcerek (kostiumy) i Janina Niesobska (choreografia i ruch sceniczny).

, R. Straussa - 3 i 5 lipca 2012, 18.30
Duża Scena Opery Krakowskiej
Efektowne przedstawienie, kipiące od pomysłów i niespodzianek. Arlekinada i dowcip dell’arte, fantazja cyrkowa i mit o Minotaurze, karnawał wenecki i bachanalia w finale... Do niezwykłości tych sprowokował twórców spektaklu fantastyczny pomysł libretta wybitnego, uznawanego za drugiego po Goethem, poety niemieckiego Hugona von Hofmannsthala, polegający na połączeniu sztuki wysokiej, opery seria z żywiołem buffa. A wszystko to wprzęgnięte w opowieść na temat miłości, tej idealnej, romantycznej i tej bardziej ziemskiej, zmysłowej. Tak powstało dzieło intrygujące, pełne polotu i fantazji, z muzyką, o której pisano w zachwycie. Ariadna, po premierze swej ostatecznej wersji z 1916 r. weszła na stałe do repertuaru światowego i do dziś ma się dobrze.

XVI Letni Festiwal Opery Krakowskiej
15.06 – 05.07.2012