O zakończeniu prac przy drodze fortecznej pod Kurzą Stopką poinformował we wtorek Społeczny Komitet Odnowy Zabytków Krakowa, który współfinansował remont. Jak wskazano, prace remontowe trwały rok, a poprzedzone były długimi badaniami archeologicznymi.
Droga forteczna to pamiątka po ostatniej, austriackiej fazie fortyfikowania Wawelu, która przypadła na połowę XIX wieku. To wówczas m.in. połączono wylot ulicy Kanoniczej z okrągłą basteją pod Kurzą Stopką. U szczytu podejścia znajduje się ceglana brama z mostkiem i dobrze zachowanymi drewnianymi wrotami z ok. 1850 roku z kompletem oryginalnych okuć, ruchomych zasuw, zawiasów i zamka. Z tych czasów pochodzą również relikty bruku z łamanego kamienia wapiennego, który wyeksponowano wzdłuż muru oporowego.
W ramach remontu czerwonym porfirem zaznaczono w nawierzchni drogi obrys bastei znajdującej się tu w okresie nowożytnym (być może powstałej za panowania króla Władysława IV). W kamiennych słupkach balustrady oddzielającej drogę od stromego stoku Wawelu umieszczono elementy iluminacji.
Według dyrekcji Zamku Królewskiego na Wawelu remont drogi fortecznej to kluczowy element usprawnienia ruchu turystycznego w obrębie zabytkowego kompleksu. Muzealnicy chcą, aby brama pod Kurzą Stopką stała się nowym wejściem na teren zamku. Dyrektor Zamku prof. Andrzej Betlej zapowiedział, że już w najbliższą Noc Muzeów (16 maja) będzie można tędy dostać się do ogrodów królewskich.
Remont drogi fortecznej pod Kurzą Stopką został uznany przez SKOZK za jeden z projektów kluczowych Narodowego Funduszu Rewaloryzacji Zabytków Krakowa na lata 2023–2025 i stanowi ważny etap porządkowania otoczenia wzgórza wawelskiego. Przedsięwzięcie kosztowało blisko 4 mln zł, z czego dofinansowanie z NFRZK wyniosło 2,8 mln zł.