Jako duże miasta nie do końca możemy mówić o naszych korzeniach takich pojazdów, bo niestety tutaj były bardzo szybko kasowane. My też niestety nie mamy swojego krakowskiego, ale w Rzeszowie były one dość długo eksploatowane. Jeden z ostatnich po tym remoncie został już przywrócony jako autobus, dzisiaj w barwach Krakowa
- wyjaśnia Jacek Kołodziej z krakowskiego MPK.
By uczcić powrót Jelcza na ulice Krakowa, do miasta przyjechały takie same autobusy z Wrocławia, Rzeszowa, Warszawy oraz Poznania. W sobotę wszystkie te Jelcze będą kursować na specjalnej linii "PR" z Alei Przyjaźni w Nowej Hucie do Nowego Kleparza. To będzie pierwszy taki przejazd w Polsce - do tej pory w żadnym innym mieście nie kursowało tyle historycznych Jelczy PR110 jednocześnie.
"Warto podkreślić, że będzie to pierwszy taki przejazd. Do tej pory w żadnym innym polskim mieście nie odbył się przejazd historycznych Jelczy PR110 w takiej liczbie" - zaznaczył rzecznik. Wydarzenie jest organizowane w ramach obchodów 150 lat komunikacji miejskiej w Krakowie.
Krakowski Jelcz PR110 został zaprezentowany po zakończonym remoncie w czwartek na terenie zajezdni autobusowej Bieńczyce w Nowej Hucie. Według przedstawicieli MPK miejsce prezentacji nie zostało wybrane przypadkowo, ponieważ pojazdy tego typu jednoznacznie kojarzą się w Krakowie z czasami PRL i kursami na terenie tej dzielnicy.
Do Krakowa pierwsze autobusy Jelcz PR110 zostały sprowadzone w styczniu 1978 roku. Wzbudziły bardzo duże zainteresowanie i dobry odbiór wśród pasażerów i mechaników, ale dość szybko na jaw wyszła ich duża awaryjność.
Do 1982 roku dostarczono łącznie 340 pojazdów tej marki. Od 1981 roku, gdy nastąpiła dostawa pierwszych autobusów węgierskiej firmy Ikarus, systematycznie wycofywano Jelcze PR110 z ruchu. Ostatnie z nich skreślone zostały z inwentarza w 1988 roku.
Jelcze PR110 często nazywane były Berlietami. Nazwa wzięła się stąd, że w 1972 roku to właśnie od francuskiej firmy Berliet zakupiona została licencja na budowę dwudrzwiowego autobusu w fabryce Jelcza. Pojazdy przekonstruowano i w 1975 roku powstały pierwsze egzemplarze autobusu z oznaczeniem PR110. Był to pierwszy w Polsce seryjny autobus z fabryki Jelcza z silnikiem umieszczonym z tyłu (WSK Mielec na licencji Leyland), z synchronizowaną skrzynią biegów.