W porannej rozmowie Radia Kraków minister Adamczyk mówił, że płyta jest niezbędna, żeby zwiększyć potencjał lotniska. "W 2019 roku lotnisko w Balicach przekroczyło magiczną wielkość 8 milionów obsłużonych pasażerów. W pandemii ruch lotniczy zamarł, ale on się podnosi. Jest coraz więcej pasażerów. Jednak do tych wielkości sprzed 2-3 lat nam wiele brakuje. Jednak dziś już trwają prace, żeby na czas równowagi lotniska dysponowały wielkim potencjałem. To pozwoli obsłużyć rzeszę turystów i przyjezdnych, którzy w Małopolsce mają swój cel turystyczny, biznesowy lub inny" - podkreślał.
Wartość inwestycji na lotnisku Kraków-Balice to blisko 134 miliony złotych. Umowa obejmuje budowę nowego fragmentu płaszczyzny postojowej po stronie zachodniej istniejącej płyty postojowej samolotów wraz z budową i przebudową infrastruktury towarzyszącej: kanalizacji deszczowej, sieci wodociągowej, sieci p. poż., oświetlenia masztowego, oświetlenia nawigacyjnego, sieci teletechnicznych oraz oznakowania pionowego i poziomego. Chodzi też o przebudowę fragmentów istniejących nawierzchni lotniskowych, w związku ze zmianą układu dróg kołowania i stanowisk postojowych na płycie.
Dzięki rozbudowie zwiększą się możliwości operacyjne lotniska – pomieści ono 15 dodatkowych samolotów kodu C, czyli najpopularniejszych maszyn typu np. boeing B737.
Prezes Kraków Airport Radosław Włoszek wskazał, że inwestycja wpisuje się w przyjęty w 2018 roku tzw. plan generalny krakowskiego lotniska, określający najważniejsze zadania na kolejne lata.
„To jest przykład tego, że my myślimy nie tylko o tym co wczoraj, co dziś, ale przede wszystkim o tym, co w perspektywie dwóch najbliższych dekad, czyli chcemy przygotować krakowskie lotnisko na 12 mln pasażerów, bo (…) potencjał Krakowa i całej Małopolski: turystyczny, kulturowy, biznesowy jest wyjątkowy i zawsze będzie przyciągał miliony pasażerów – na to musimy być gotowi” - podkreślił Włoszek.
Wśród najważniejszych przedsięwzięć zapisanych w planie generalnym są m.in.: budowa nowej drogi startowej, rozbudowa płyty postojowej dla samolotów w części zachodniej, budowa nowego terminala cargo, rozbudowa terminala pasażerskiego, rozbudowa wewnętrznego układu komunikacyjnego oraz budowa parkingu wielopoziomowego. Wszystkie te inwestycje mają kosztować około 1,5 mld zł i zostać zrealizowane w ciągu najbliższej dekady.
Kraków Airport jest drugim lotniskiem w Polsce pod względem liczby obsłużonych pasażerów i największym portem regionalnym. Z powodu pandemii koronawirusa w całym zeszłym roku obsłużył o 69 proc. mniej pasażerów niż rok wcześniej - blisko 2,6 mln osób. W tym roku ruch na lotnisku rośnie z miesiąca na miesiąc – w sierpniu było to ponad 462,9 tys. pasażerów.
Krakowskie lotnisko w obecnie obowiązującej letniej siatce połączeń ma ponad 140 kierunków - w tym 10 nowych - do 32 krajów, które obsługuje 19 linii lotniczych.