Jak podkreślił marszałek Małopolski Jacek Krupa to pierwsza tak duża umowa dotycząca dofinansowania zakupu transportu publicznego w mieście. W całej poprzedniej perspektywie finansowej UE krakowski przewoźnik kupił 47 autobusów przy współudziale środków unijnych.

Zastępca prezydenta Krakowa ds. inwestycji i infrastruktury Tadeusz Trzmiel podkreślił, że tak znaczna wymiana taboru autobusowego będzie niezwykle ważnym przyczynkiem do poprawy jakości powietrza w Krakowie. Nowe autobusy spalinowe mają spełniać najwyższe normy emisji spalin Euro 6; zakupione będą też pojazdy hybrydowe i elektryczne. „Ważne też żeby pozyskać te autobusy przed rozpoczęciem Światowych Dni Młodzieży, które odbędą się pod koniec lipca w Krakowie” - zaznaczył wiceprezydent.

Prezes krakowskiego MPK Rafał Świerczyński poinformował PAP, że pierwszych 60 autobusów spalinowych powinno trafić do stolicy Małopolski na przełomie maja i czerwca. Będą to pojazdy polskiej firmy Solaris Bus&Coach, która wygrała ogłoszony przetarg. Umowa w tej sprawie została podpisana w lutym tego roku. Ten sam przewoźnik na mocy przetargu rozstrzygniętego również w lutym dostarczy do Krakowa 12 pojazdów hybrydowych. Według prezesa na ukończeniu są przetargi na 15 krótkich (długość ok. 8,5 m) autobusów spalinowych oraz 20 autobusów elektrycznych, w tym 3 pojazdów przegubowych.

Oprócz pojazdów, unijne pieniądze umożliwią też zakup systemu ładowania autobusów elektrycznych (stanowiska ładowania akumulatorów trakcyjnych), a także 12 szt. stacjonarnych automatów Krakowskiej Karty Miejskiej do sprzedaży biletów. Nowe automaty mają przede wszystkim ułatwić zakup biletów mieszkańcom, którzy dojeżdżają do Krakowa liniami aglomeracyjnymi z sąsiednich miejscowości. „To historyczne wydarzenie dla MPK, dzięki któremu wskaźnik ekologicznego taboru skokowo wzrośnie z obecnych 45 proc. do 65 proc.” - zaznaczył prezes. Zaznaczył, że przełoży się to na 30-40 proc. redukcję tlenków węgla, tlenków azotu i cząstek stałych.

Jak podkreślił Świerczyński, krakowskie MPK chce być pierwszym dużym polskim przewoźnikiem komunalnym, którego cały tabor autobusowy będzie ekologiczny. Firma planuje zakupy pojazdów w kolejnych latach, aby ten cel osiągnąć najpóźniej w 2020 r.

 

 

 

 

(RK,PAP/ko)