Jak podkreślił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podczas ogłoszenia przetargu, inwestycja będzie ułatwieniem nie tylko dla ruchu lokalnego, ale przede wszystkim tranzytu, który korzysta z dk79, jako trasy alternatywnej dla autostrady A4 w kierunku Śląska. Przypomniał, że starania na rzecz budowy obwodnicy Zabierzowa były podejmowane przez lokalnych samorządowców od 1991 roku.
„To działanie na rzecz poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym i eliminacji zagrożenia, jakie niesie ze sobą ogromny, wzmożony ruch na drodze krajowej nr 79” - zaznaczył szef resortu infrastruktury.
Ogłoszony w poniedziałek przetarg dotyczy projektu obwodnicy Zabierzowa wraz z uzyskaniem pozwolenia na jej budowę. Wybrany wykonawca będzie miał 17 miesięcy na przygotowanie dokumentacji projektowej i uzyskanie zgód.
Według dyrektora krakowskiego oddziału GDDKiA Tomasza Pałasińskiego, rozpoczęcie prac budowlanych powinno nastąpić w 2021 roku, a cała trasa będzie gotowa w 2023 roku.
Obwodnica Zabierzowa będzie drogą klasy głównej przyspieszonej (GP) o długości 10,2 km. Na jej trasie znajdą się trzy skrzyżowania, dwukomorowy tunel z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku o długości 370 metrów, a także 13 obiektów mostowych. Droga będzie się łączyć z projektowaną północną obwodnicą Krakowa.