Czwartek, 18 czerwca 2020, 11:46
Fot. Marek Lasyk
Kodeks reklamowy zakłada przede wszystkim wyeliminowanie wielkoformatowych billboardów przysłaniających górski krajobraz. W dokumencie znaleźć można także warunki i zasady sytuowania reklam, obiektów małej architektury i ogrodzeń.
- Wielu mieszkańców już dostosowało się do kodeksu - zaznacza Roman Krupa, wójt Gminy Kościelisko i dodaje, że jest jeszcze sporo do zrobienia. - Mamy kilka reklam wielkopowierzchniowych w terenach otwartych, czyli w terenach gdzie generalnie jest zakaz umieszczania tego rodzaju tablic. Do właścicieli nieruchomości i firm, które reklamują się w tych miejscach, będziemy w najbliższym czasie docierali - mówi Roman Krupa.
Jak podkreśla Agnieszka Grzegorczyk z Urzędu Gminy Kościelisko - najpierw urzędnicy będą sprawdzać, czy mieszkańcy dostosowali się do zapisów i pouczać, a w ostateczności nakładać kary.
- Za jeden metr kwadratowy reklamy niezgodnej z kodeksem można zapłacić 112,80 zł za każdy dzień ekspozycji reklamy. Jeżeli mam reklamę metrową, to zapłacę 112 zł, ale jeśli ona ma 2 metry, 3, czy więcej, to ta kara za każdy dzień będzie bardzo wysoka - ostrzega Agnieszka Grzegorczyk.
Zapisy kodeksu zostały dostosowane do lokalnego krajobrazu kulturowego. Wszystko po to, by chronić tradycyjną architekturę podhalańską - mówi Andrzej Orłowski, architekt i autor dokumentu.
- Kodeks formułuje, w jakich odległościach od różnego rodzaju elementów tej architektury mogą być lokalizowane reklamy, ogranicza ich powierzchnię. Nie dopuszczamy na przykład reklam na dachach budynków, co dotąd było dosyć popularne - mówi Andrzej Orłowski i dodaje, że przepisy regulują także materiały, z jakich mają być wykonane zarówno reklamy, jak i obiekty małej architektury oraz ogrodzenia. Preferowany jest materiał miejscowy, czyli drewno w kolorze naturalnym, niemalowane farbami kryjącymi, które by zakrywały strukturę drewna.
- Oczywiście przy szyldach i reklamach wykluczamy kolory agresywne, krzyczące, fluorescencyjne, reklamy świetlne - dodaje Orłowski.
Tereny w gminie Kościelisko zostały podzielone na kategorie. W terenach otwartych nie dopuszcza się stawiania bannerów czy tablic innych niż informujących o Gminie Kościelisko, Tatrzańskim Parku Narodowym i Wspólnocie Leśnej Ośmiu Wsi. W obszarach zabudowanych największe dopuszczalne reklamy to takie, których powierzchnia ekspozycyjna jest nie większa niż 12 metrów kwadratowych.
Kościelisko jest pierwszą w Małopolsce gminą wiejską, która uchwaliła kodeks reklamowy. Kodeks reklamowy można znaleźć na stronie internetowej gminy.
(Magdalena Zbylut-Wiśniewska/jp)
Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.
Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres opinie@radiokrakow.pl
Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku oraz Twitterze.
Zastrzegamy sobie prawo publikacji wybranych opinii.