|
|
Kraków 101.6 MHz
Kraków
101.6 MHz
Tarnów
101,0 MHz
Nowy Sącz
90,0 MHz
Zakopane
100,0 MHz
Andrychów
98,8 MHz
Gorlice
97,4 MHz
Krynica-Zdrój
102,1 MHz
Rabka-Zdrój
87,6 MHz
Szczawnica
90,0 MHz
|
Kontakt 4080 (SMS)
DZIEJE SIĘ COŚ W TWOJEJ OKOLICY?
SKONTAKTUJ SIĘ!
12 200 33 33 (antena)
12 630 60 00 (recepcja)
4080 (SMS)
500 202 323 (SMS i MMS)
redakcja@radiokrakow.pl
|
A
A
A

Sztuczna inteligencja odczyta twoje emocje - nowy wymiar wirtualnej zabawy

Zaawansowana grafika, efekty specjalne i włączanie ciała gracza przestały być głównym atutem współczesnych gier komputerowych. W sieci można znaleźć informacje o coraz nowszych sposobach angażowania uczestnika w świat wirtualnej zabawy np. za pomocą biometrycznych padów mierzących potliwość skóry czy kamer odczytujących grymas twarzy. Wszystko po to, by projektant gry mógł dostarczyć uczestnikowi jak największej rozrywki. Próby stworzenia profesjonalnego oprogramowania badającego emocje uczestnika gry podjął się zespół dra Przemysława Witaszczyka z Wydziału Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie. Współtwórca pierwszych w Polsce studiów - Europejskiej Akademii Gier - bierze udział w nowatorskich badaniach nad tzw. Interfejsem emocjonalnym opartym na sztucznej inteligencji.

Posłuchaj rozmowy Joanny Gąski z drem Przemysławem Witaszczykiem z Zakładu Technologii Gier

dr Przemysław Witaszczyk w laboratorium podczas pierwszego uruchomienia systemu do zbierania danych afektywnych / fot. Przemysław Witaszczyk

- Twórcy gier bazują na emocjach, wywołują je, ale ostatecznie nie wykorzystują ich potencjału - twierdzi dr Przemysław Witaszczyk, gość programu Pracują na Nobla w Radiu Kraków. Naukowiec Wydziału Fizyki, Astronomii i Informatyki Stosowanej Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie twierdzi, że aby możliwie najprecyzyjniej zdefiniować emocje uczestnika wirtualnej zabawy, niezbędny jest nie tylko sprzęt, ale przede wszystkim zastosowanie nowoczesnych metod uczenia maszynowego, tworzących tak zwany silnik emocji gry. Dane o stanie emocjonanym gracza zbierane są między innymi przy pomocy  dwunastokanałowego medycznego aparatu EKG,  elektroencefalografu, czułej myszy oraz znaczników akcji z rozgrywki.
 
fot. Przemysław Witaszczyk, Studenci InnovationLab kończą pracę nad kodem źródłowym 
 
Technologia wykrywania emocji może mieć wiele zastosowań również poza polem gier komputerowych, np. w  medycynie, edukacji, rozrywce, mediach społecznościowych.  Członkowie zespołu starają się o 5 mln złotych  dofinansowania z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju oraz z Fundacji na rzecz Nauki Polskiej. Jednocześnie współpracują z potężnym partnerem biznesowym.

 

Joanna Gąska

Obserwuj autorkę na Twitterze

 

100%
0%
WASZE KOMENTARZE

Liczba komentarzy: 0