Bilans otwarcia w naszych staraniach o igrzyska nie wygląda więc imponująco. We wniosku aplikacyjnym Kraków wpisał więc to, co ma powstać w przyszłości.

Co już jest, a co trzeba zbudować?

Z 11 obiektów sportowych potrzebnych na igrzyska w 2022 roku w pełni przygotowany będzie tylko jeden - Kraków Arena . 6 obiektów już wprawdzie istnieje, ale trzeba je gruntownie zmodernizować. Chodzi o skocznie w Zakopanem, trasy biegowe, trasy biathlonowe, trasy do snowboardu i narciarstwa dowolnego, stadion Cracovii i trasy zjazdowe na Słowacji. Tymi ostatnimi zajmie się oczywiście strona słowacka.

Walka o Ogień 2022

4 obiekty trzeba zaś zbudować od zera. To hala Wisły Kraków, hala do łyżwiarstwa szybkiego, hala do curlingu i tor bobslejowy. Ten ostatni planowany jest w podkrakowskich Myślenicach. Pozostałe trzy obiekty - w Krakowie.
Do tego trzeba wybudować dwie wioski olimpijskie: w Krakowie i Zakopanem.



Z okołosportowymi zagadnieniami jest nieco lepiej . W powstającym krakowskim Centrum Kongresowym przy Rondzie Grunwaldzkim mogłaby się odbyć tradycyjna sesja MKOl. Są już także wyznaczone miejsca na ceremonie medalowe. W Krakowie będzie to Rynek Główny, a w Zakopanem - Plac Niepodległości. Strefy kibica planowane są zaś na krakowskich Błoniach i w Parku Lotników, nieopodal Kraków Areny. Centrum medialne w Krakowie ma powstać w powstającej hali Expo Kraków w Czyżynach. Trzeba je jednak przystosować do wymogów MKOl.

Jest wiele do zrobienia, a Kraków i Małopolska będą miały na to niecałe 7 lat. Jeśli oczywiście Polska zostanie gospodarzem igrzysk. Decyzja ma zapaść w 2015 roku.


MKOl nie wymaga budowy dróg ale...

Podobnie jak UEFA przy Euro 2012 wymagała przede wszystkim stadionów i hoteli - tak samo i teraz dla MKOl-u najważniejsze jest, aby było gdzie zorganizować olimpijskie zmagania i aby zawodnicy i rodzina olimpijska miały gdzie nocować. To oznacza, że najważniejsze są obiekty sportowe, wioski olimpijskie i hotele. O infrastrukturze transportowej nie mówi się wprost, ale to nie oznacza, że nie jest ona istotna. MKOl patrzy bowiem na to, jak wiele czasu potrzeba na przemieszczenie się z jednego miejsca na drugie. Na przykład między poszczególnymi obiektami sportowymi. To może mieć znaczenie przy wyborze gospodarza.

Dlatego urzędnicy przygotowujący polską kandydaturę uwzględnili modernizację zakopianki na całej długości, czyli od Krakowa do Zakopanego . Po to, żeby jeździło się szybciej. Gruntownie ma być też zmodernizowana linia kolejowa, tak aby podróż pociągiem z Krakowa do Zakopanego nie trwała cztery godziny, ale około dwóch. W Krakowie ma zaś powstać kolejny fragment wschodniej obwodnicy, od węzła Rybitwy do węzła Igołomska.. Drogowcy wyremontują też kilkanaście kilometrów torów tramwajowych i wybudują dwie nowe linie: z Krowodrzy na Górkę Narodową i z ulicy Meissnera do Mistrzejowic.


Ile trzeba wydać na Igrzyska?

Koszty organizacji igrzysk znajdują się we wniosku złożonym w MKOl. Warto jednak pamiętać, że są to kwoty szacunkowe. W dodatku bez podatku VAT. Realne koszty będzie można podać dopiero po rozstrzygnięciu przetargów na poszczególne inwestycje. Poza tym we wniosku kwoty podane są w dolarach, więc trzeba je jeszcze przeliczyć.

Koszty poniżej podajemy więc jedynie w przybliżeniu. Mimo to warto się z nimi zapoznać, bo pokazują skalę wydatków. W wykazie obiektów nie uwzględniliśmy tych, które znajdują się na Słowacji. Tam trzeba zmodernizować trasy zjazdowe i przystosować bazę noclegową dla potrzeb sportowców. Tym wszystkim zajmie się jednak strona słowacka.

Obiekty, które są lub wkrótce będą gotowe:

- Kraków Arena (łyżwiarstwo figurowe i short-track)
- Centrum Kongresowe (sesja MKOl)
- Stadion Wisły (ceremonie otwarcia i zamknięcia)
- Rynek Główny w Krakowie (ceremonie medalowe)
- Plac Niepodległości w Zakopanem (ceremonie medalowe)
- Krakowskie błonia (strefa kibica)
- Park Lotników w Krakowie (strefa kibica)

Obiekty, które już są, ale wymagają modernizacji:

- Skocznie narciarskie w Zakopanem - 64 mln
- Trasy biegowe w Zakopanem - 81 mln
- Trasy biathlonowe w Kościelisku - 50 mln
- Trasy snowboardowe i do narciarstwa dowolnego w Jurgowie - 36 mln
- Stadion Cracovii (hokej mężczyzn) - 195 mln
- Hala Expo Kraków (centrum medialne) - 37 mln

Obiekty, które trzeba zbudować od zera:

- Hala Wisły Kraków (hokej kobiet) - 160 mln
- Hala do łyżwiarstwa szybkiego przy krakowskiej AWF - 150 mln
- Tor bobslejowy w Myślenicach - 300 mln
- Hala do curlingu w Krakowie - 40 mln
- Wioska olimpijska w Krakowie - 160 mln
- Wioska olimpijskia w Zakopanem - 230 mln

Infrastruktura transportowa:

- Zakopianka z Krakowa do Myślenic (modernizacja) - 300 mln
- Zakopianka z Lubnia do Rabki (modernizacja) - 3,5 mld
- Zakopianka z Rabki do Nowego Targu (modernizacja) - 1,5 mld
- Zakopianka z Nowego Targu do zakopanego (modernizacja) - 264 mln
- Drogi wojewódzkie na Podhalu (modernizacja) - 100 mln
- Linia kolejowa z Krakowa do Zakopanego (modernizacja) - 560 mln
- Obwodnica Krakowa od węzła Rybitwy do węzła Igołomska (budowa) - 730 mln
- 13,5 kilometra torów tramwajowych w Krakowie (remont) - 135 mln
- Linia tramwajowa z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej w Krakowie (budowa) - 210 mln
- Linia tramwajowa z ul. Meissnera do Mistrzejowic w Krakowie (budowa) - 100 mln

W SUMIE:

Na obiekty sportowe i inne związane z organizacją samych zawodów trzeba wydać około 1,5 miliarda złotych. Część obiektów zostanie sfinansowana na zasadzie partnerstwa publiczno-prywatnego, czyli przy wsparciu prywatnych firm. Tak będzie w przypadku wiosek olimpijskich i obiektów sportowych w Jurgowie. Modernizacja skoczni narciarskich, tras biegowych i biathlonowych, a także budowa toru do łyżwiarstwa szybkiego powinny być sfinansowane przez rząd. Wszystkie podlegają bowiem ministerstwu sportu i turystyki. Pozostałe inwestycje (czyli tor bobslejowy, hala Wisły i zadaszenie stadionu Cracovii) teoretycznie powinny być sfinansowane przez samorządy. Te liczą jednak na wsparcie rządu i Unii Europejskiej.

Modernizacje dróg krajowych zostaną sfinansowane przez rząd. Podobnie będzie z linią kolejową. Drogi wojewódzkie i miejskie, a także torowiska tramwajowe to zadanie samorządów. Mogą one liczyć na wsparcie Unii Europejskiej. Na liście inwestycji nie ma trasy S7 z Krakowa w kierunku Warszawy, a także tras łagiewnickiej, zwierzynieckiej, balickiej i pychowickiej. To dlatego, że nie znalazły się one we wniosku aplikacyjnym. Na razie nie wiadomo, czy zostaną zbudowane.

Ile już wydano na igrzyska

Według danych z Urzędu Miasta Krakowa, tym roku samo zgłoszenie się do konkursu na gospodarza igrzysk pochłonęło około 24 milionów złotych. Niecałe 13 milionów pochodzi z budżetu państwa. Około 3,5 miliona złotych przekazało województwo. Kraków zapłacił niespełna 4 miliony. Około 3 milionów dołożyły zaś pozostałe gminy zaangażowane w organizację igrzysk.
W przypadku przejścia polskiej kandydatury do drugiej fazy konkursu, w przyszłym roku te wydatki będą podobne.
Jeśli Kraków ostatecznie przepadnie w walce o igrzyska, albo się wycofa, pieniądze bezpowrotnie przepadną. Jeśli zaś zostanie gospodarzem, prawdziwe wydawanie pieniędzy dopiero się zacznie.



(Maciej Skowronek/ko)