Czy można zabezpieczyć się przed taką sytuacją? W jaki sposób to zrobić?
Przede wszystkim warto zanim nawiążemy współpracę sprawdzić kontrahenta, któremu chcemy dostarczyć towar, czy na rzecz którego mamy świadczyć usługę. Natomiast moje doświadczenia z polskimi przedsiębiorcami pokazują, że nie zawsze właśnie takiego kontrahenta sprawdzamy, na przykład w przestrzeni internetowej mamy wiele miejsc, w których sprawdzić czy nasz kontrahent jest wypłacalny, czy nie jest wypłacalny, czy miał juz dotychczas jakieś problemy z płatnością faktur, czy nie jest prowadzone wobec niego postępowanie upadłościowe czy likwidacyjne. No ale jak to się mówi - mądry Polak po szkodzie. W przypadku niezapłaconych faktur przedsiębiorcy mogą być zdziwieni kiedy ten wydawałoby się ten rzetelny kontrahent tej faktury nie zapłaci.
Czyli pierwszy krok: sprawdzamy z kim nawiązujemy współpracę...
Ja zawsze przestrzegam przed tym moich klientów. Natomiast rzeczywiście polscy przedsiębiorcy tego nie robią i potem budzą się z sytuacją gdy ta faktura nie jest zapłacona no i kiedy mają problem, bo nierzadko zdarza się - zwłaszcza w przypadku tych mniejszych biznesów - że jedna niezapłacona faktura może spowodować utratę płynności finansowej danego biznesu, a nie nierzadko też zamknięcie takiego biznesu. Dzisiaj widziałam statystyki, że w ubiegłym roku bardzo wiele takich małych firm, mikrofirm zamknęło się z powodu problemów z płatnością i nierzetelnością kontrahentów. 
Mamy już sytuację taką: usługa wykonana, faktura niezapłacona, różnego rodzaju standardowe wymówki słyszymy przez telefon dopóki jest on jeszcze odbierany. Musimy podjąć działania aby jednak te pieniądze odzyskać. Co robimy?
Wtedy też bardzo często polscy przedsiębiorcy zaglądają do umów, które zawarli ze swoimi nieuczciwymi kontrahentami. O ile w ogóle taka umowa jest zawarta, bo bardzo często nie ma umowy i po prostu rozliczenie odbywa się w oparciu o faktury. 
Jeżeli nie ma umowy, nie ma zapłaconej faktury pozostaje nam droga sądowa żeby w ogóle jakkolwiek spróbować odzyskać należności. Natomiast zanim na taką drogę skierujemy naszą sprawę warto wysłać takie przedsądowe wezwanie do zapłaty. Bardzo często takie wezwania są wysyłane przez adwokatów czy radców prawnych, ponieważ liczymy na to, że ten nasz nieuczciwy kontrahent zreflektuje się i zapłaci nam te środki wynikające z faktury. Niestety, nierzadko mamy do czynienia z taką sytuacją, że mimo wezwania taka faktura nie jest zapłacona. I wtedy musimy skierować sprawę do sądu.