Radio Kraków
  • A
  • A
  • A

25.05.2019 - Mity o rozciąganiu

  • Rusz się!
  • date_range Sobota, 2019.05.25 08:35 ( Edytowany Poniedziałek, 2021.05.31 22:54 )
W programie "Rusz się" obalamy kolejny mit związany z popularnymi metodami regeneracji czy walki z urazami. Tym razem, wspólnie z Pawłem Osakiem, fizjoterapeutą z Dotfizjo rozmawiamy o... rozciąganiu. I pytamy czy rzeczywiście przed każdym treningiem powinniśmy stosować tak zwany stretching. Odpowiedź jest teraz jednoznaczna: Nie! - odpowiada Osak.

 

- Badania mówią wyraźnie, że rozciąganie w formie statycznej, stretchingowej, powinno już odejść do lamusa i nie powinno się go już stosować do budowania elastyczności mięśni czy zwiększenia zakresu ruchu - mówi gość Radia  Kraków

Klasyczna rozgrzewka - na przykład przed treningiem biegowym - wygląda tak: Chwila marszu, potem delikatny trucht i... seria ćwiczeń rozciągających każdą partię ciała. Najlepiej, aby daną pozycję przytrzymać minimum 20-30 sekund, tak aby mięsień zaczął "pracować".

- To rzekome "pracowanie" jest po prostu obroną mięśnia przed nadmiernym rozciągnięciem. To taka walka z wiatrakami, próbujemy rozciągnąć mięsień, który się broni. To, jak się okazuje, wcale nie jest dobre. Powoduje dodatkowe mikrourazy, dodatkowe przeciążenia, absolutnie nie przyczynia się do prewencji urazów, jest zwykłą stratą czas - przekonuje Osak.

Jak zatem powinna wyglądać rozgrzewka, aby nie uszkodzić sobie mięśni czy stawów w czasie treningu?

- Elementy rozciągania statycznego powinno zastąpić rozciąganie... dynamiczne - odpowiada Paweł - Trzymanie mięśnia w pozycji powinny zastąpić na przykład wymachy i inne "balistyczne" ruchy, wykorzystujące w pełnym zakresie nasze stawy, ale bez przytrzymywania w pozycji stretchingowej.

Podobnie rzecz się ma z rozciąganiem po treningu. Paweł Osak poleca raczej "zresetowanie" organizmu, który sam potrafi się doskonale zregenerować. Wskazane są natomiast - podobnie jak przy rozgrzewce - delikatne, ale dynamiczne ruchy, który stopniowo pozwolą mięśniom i stawom z intensywnej pracy przejść w stan spoczynku.

- Ważny jest też dobry sen, dobre odżywianie i odpowiednie nawodnienie organizmu, które wspomagają regenerację. Można wziąć zimny prysznic, który wspomaga ukrwienie, można pójść na masaż. Jest mnóstwo narzędzi do zastosowania - przekonuje fizjoterapeuta - Chce jednak dodać, że nie przekreślam całkowicie tego ekstremalnego rozciągania. Ono może być gdzieś tam stosowane, ale na pewno nie cały czas.

I co podkreśla również Paweł... na pewno nie ma takiego obowiązku, aby umieć dotknąć palcami stóp mając wyprostowane kolana...


SKO

 

Paweł Osak

 

- Badania mówią wyraźnie, że rozciąganie w formie statycznej, stretchingowej, powinno już odejść do lamusa i nie powinno się go już stosować do budowania elastyczności mięśni czy zwiększenia zakresu ruchu - mówi gość Radia  Kraków

Klasyczna rozgrzewka - na przykład przed treningiem biegowym - wygląda tak: Chwila marszu, potem delikatny trucht i... seria ćwiczeń rozciągających każdą partię ciała. Najlepiej, aby daną pozycję przytrzymać minimum 20-30 sekund, tak aby mięsień zaczął "pracować".

- To rzekome "pracowanie" jest po prostu obroną mięśnia przed nadmiernym rozciągnięciem. To taka walka z wiatrakami, próbujemy rozciągnąć mięsień, który się broni. To, jak się okazuje, wcale nie jest dobre. Powoduje dodatkowe mikrourazy, dodatkowe przeciążenia, absolutnie nie przyczynia się do prewencji urazów, jest zwykłą stratą czas - przekonuje Osak.

Jak zatem powinna wyglądać rozgrzewka, aby nie uszkodzić sobie mięśni czy stawów w czasie treningu?

- Elementy rozciągania statycznego powinno zastąpić rozciąganie... dynamiczne - odpowiada Paweł - Trzymanie mięśnia w pozycji powinny zastąpić na przykład wymachy i inne "balistyczne" ruchy, wykorzystujące w pełnym zakresie nasze stawy, ale bez przytrzymywania w pozycji stretchingowej.

Podobnie rzecz się ma z rozciąganiem po treningu. Paweł Osak poleca raczej "zresetowanie" organizmu, który sam potrafi się doskonale zregenerować. Wskazane są natomiast - podobnie jak przy rozgrzewce - delikatne, ale dynamiczne ruchy, który stopniowo pozwolą mięśniom i stawom z intensywnej pracy przejść w stan spoczynku.

- Ważny jest też dobry sen, dobre odżywianie i odpowiednie nawodnienie organizmu, które wspomagają regenerację. Można wziąć zimny prysznic, który wspomaga ukrwienie, można pójść na masaż. Jest mnóstwo narzędzi do zastosowania - przekonuje fizjoterapeuta - Chce jednak dodać, że nie przekreślam całkowicie tego ekstremalnego rozciągania. Ono może być gdzieś tam stosowane, ale na pewno nie cały czas.

I co podkreśla również Paweł... na pewno nie ma takiego obowiązku, aby umieć dotknąć palcami stóp mając wyprostowane kolana...


SKO

 

Paweł Osak

Wyślij opinię na temat artykułu

Najnowsze

Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy

Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.

Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres opinie@radiokrakow.pl

Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na  Facebooku  oraz  Twitterze

Kontakt

Sekretariat Zarządu

12 630 61 01

Wyślij wiadomość

Dodaj pliki

Wyślij opinię