Na zakopiance jeszcze nie widać większych zmian. Wielkie banery i chaotyczne reklamy nadal straszą i zasłaniają krajobraz. Także w centrum roi się od reklam, które przeszkadzają wielu mieszkańcom Nowego Targu.
Ta walka już się zaczęła - przypomnę, że rok temu urzędnicy przegłosowali uchwałę, w której zawarte są dokładne wytyczne dotyczące umieszczania reklam. Nowy Targ w ramach "kodeksu reklamowego" został podzielony na trzy strefy. Pierwsza to ścisłe centrum - w którym reklamy są całkowicie zabronione. Można tu stawiać tylko szyldy - według zasady: jedna firma - jeden szyld.
Strefa druga to okolice zakopianki i drogi krajowej numer 49. Tu reklamy są zabronione w pasie pięćdziesięciu metrów od osi jezdni w terenie zabudowanym - i dwieście metrów od osi jezdni w polu. Trzecia strefa jest bardziej liberalna, niektóre reklamy są tu dopuszczone - ale uchwała ogranicza ich wielkość i usytuowanie. Niektórzy przedsiębiorcy już się dostosowali do nowych przepisów.
Tablice, które są niezgodne z uchwałą, będą teraz inwentaryzowane przez urzędników
"Na początek będziemy wzywać do dostosowania, czyli usunięcia, no i damy termin dwutygodniowy na reakcję. Jeżeli nie będzie takie reakcji, to będziemy musieli normalne postępowanie administracyjne wszczynać w celu wymierzenia podwyższonej opłaty karnej. Będzie to dotkliwa kara, która, myślę, już wtedy podziała na tych, którzy jeszcze do ostatniego momentu zwlekali z dostosowaniem się do tych zapisów" - mówi burmistrz Nowego Targu Grzegorz Watycha.
Przedsiębiorcy zwlekali dlatego, że mogli nie wiedzieć o kodeksie reklamowym - twierdzi nowotarski aktywista Karol Walczak.
"Uchwała została przegłosowana rok temu, a w międzyczasie miasto nie było aktywne w temacie promocji tej uchwały. Nie było żadnych spotkań informacyjnych, szkoleń online. Tak więc przedsiębiorcy przede wszystkim nie wiedzą o tym, że taka uchwała weszła w życie, a ci, którzy wiedzą, nie za bardzo wiedzą, jak to ugryźć" - ocenia Walczak.
Faktycznie, część osób, z którymi rozmawiałam, nie miała pojęcia o istnieniu "kodeksu reklamowego". Może najbliższy miesiąc - bez karania, za to z pouczaniem - będzie można uznać za kampanię informacyjną nowotarskiego magistratu?
Martyna Masztalerz/łk
Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy
Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.
Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]
Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku oraz Twitterze.