- Hałas jest duży, samochody jeżdżą. Przeszkadza nam to. Powinny być ekrany. Wszyscy zwracali na to uwagę, ale powiedzieli, że może po dwóch latach coś będzie. Przez te dwa lata chyba muszę sobie uszy zatykać - mówi jedna z mieszkanek.
Hałas na obwodnicy Tuchowa może być jeszcze większy, bo władze miasta zastanawiają się nad wprowadzeniem zakazu wjazdu ciężarówek do centrum. Wtedy więcej takich aut pojechałoby obwodnicą.
Jak długa i rozczarowująca dla mieszkańców, potrafi być procedura związana z tzw. porealizacyjnymi badaniami hałasu na nowo otwartych drogach pokazuje przykład obwodnicy Dąbrowy Tarnowskiej. Na końcowym etapie inwestycji zmniejszono liczbę ekranów akustycznych aż o 67 procent, bo zmieniły się normy dotyczące hałasu.
Obwodnicę Dąbrowy Tarnowskiej otwarto 7 września 2020. Jak informowaliśmy w Radiu Kraków, po interwencjach mieszkańców skarżących się na hałas przyspieszono badania. Wstępne wyniki były gotowe już w marcu 2021 i wskazywały, że hałas jest nieznacznie przekroczony jedynie w 2 na 10 lokalizacji. Ostateczne wyniki oraz ich opracowanie były jednak gotowe dopiero w marcu 2022 roku. Jak dotąd, dodatkowe ekrany, nie pojawiły się nawet w tych dwóch wskazanych miejscach, mimo że od otwarcia drogi dawno minęły już dwa lata. Jak dowiedziało się Radio Kraków, trwa projektowanie ekranów, które mają zostać dostawione przy ulicy Grunwaldzkiej oraz przedłużone i powiększone w Gruszowie Małym.