- A
- A
- A
Miłośnicy kolei chcą reaktywacji "Szczucinki”. Samorządowcy są zaskoczeni
Nieczynna przez 15 lat linia kolejowa z Tarnowa do Szczucina od kilku tygodni jest w centrum uwagi. Jak już informowaliśmy w Radiu Kraków, samorządowcy z gmin położonych wzdłuż popularnej niegdyś "Szczucinki" wpadli na pomysł przekształcenia tego, co po niej zostało, w ścieżkę rowerową. Przeciwko temu protestuje jednak Stowarzyszenie Miłośników Kolei, które chce, żeby wróciły tam pociągi pasażerskie.SMK w proteście do władz województwa pisze o tym, że na początek po nieczynnej od lat "Szczucince" mogłyby kursować autobusy spalinowe należące do Małopolski. Te, nie wiadomo czemu, jeżdżą… na Pomorzu.
Pomysłem zaskoczony jest burmistrz Dąbrowy Tarnowskiej, Krzysztof Kaczmarski, który przypomina, że na torach, na sporej długości trasy "Szczucinki", rosną małe drzewa. Dlatego, jak podkreśla w rozmowie z Radiem Kraków, szybki powrót pociągów na "Szczucinkę" jest nierealny. Dodatkowo kosztowny remont może być także niezasadny. Zdaniem Kaczmarskiego, w tej chwili lukę po kolei wypełniły między innymi busy, które często kursują na trasie z Dąbrowy Tarnowskiej do Tarnowa.
Tomasz Przepióra z SMK odpowiada jednak, że busy nigdy nie zapewnią takiego komfortu jak kolej. Jako przykład podaje matki z małymi dziećmi czy osoby na wózkach inwalidzkich. Przepióra podkreśla też, że jest wiele przykładów, które pokazują, iż zlikwidowane linie po reaktywacji spełniają swoją funkcję, na przykład reaktywowane na początku roku weekendowe połączenia z Suchej Beskidzkiej do Żywca. „Też uważano, że jest to linia niepotrzebna. Widać jednak, że podróżni są i korzystają. Myślę, że w przypadku "Szczucinki" byłoby podobnie” - podkreśla w rozmowie z Radiem Kraków, Tomasz Przepióra.
Tak obecnie wyglądają tory, po których kiedyś jeździła "Szczucinka". Fot: B. Maziarz
Jednak według prezydenta Tarnowa, Romana Ciepieli (do niedawna odpowiedzialnego w województwie za sprawy kolejowe) nie ma przesłanek do odtworzenia transportu kolejowego na tej linii. Ciepiela dodaje, że nie można przewidzieć, iż na trasie Tarnów – Szczucin będą pociągi wypełnione ludźmi. Żeby w ogóle można było tam pociągi pasażerskie wprowadzić, konieczny jest remont torów. "Nikt dzisiaj nie chce jechać z prędkością 10 – 15 km/h” - dodaje Ciepiela.
Miłośnicy kolei podkreślają jednak, że po tymczasowym reaktywowaniu linii pod szynobusy spalinowe można by się też postarać o pieniądze unijne na modernizację "Szczucinki".
Biuro Prasowe Małopolskiego Urzędu Marszałkowskiego, który finansuje przewozy regionalne, informuje, że województwo nie przewiduje wznowienia ruchu pasażerskiego na trasie z Tarnowa do Szczucina. Jego zdaniem analizy w zakresie potrzeb pasażerskich nie wykazały potencjału uzasadniającego wznowienie przewozów na tej linii.
Zarząd województwa wspiera za to działania samorządowców z Żabna, Powiśla i Tarnowa, którzy chcą za unijne pieniądze przekształcić "Szczucinkę" w trasę rowerową. Ma to między innymi zwiększyć bezpieczeństwo na ruchliwej trasie z Tarnowa do Kielc. Jednak jak podkreśla w rozmowie z Radiem Kraków Dorota Szalacha z PKP PLK, nikt jeszcze oficjalnie nie wystąpił z taką propozycją do kolejowej spółki.
Linia nr 115 Tarnów – Szczucin została oddana do użytku w 1906 roku - przypomina Stowarzyszenie Miłośników Kolei. W przeszłości cieszyła się dużą popularnością – przewoziła m.in. pracowników do okolicznych fabryk. Planowano nawet jej elektryfikację i wydłużenie ze Szczucina do Buska-Zdroju w woj. świętokrzyskim. Po 1989 r. linia straciła na znaczeniu - przewozy pasażerskie zawieszono na niej w 2000 r., a towarowe w 2006 r.
Po tej dacie Stowarzyszenie Miłośników Kolei w Krakowie zorganizowało dwukrotnie przejazdy specjalne po trasie "Szczucinki". W czerwcu 2006 r. po raz ostatni udało się przejechać całą trasę z Tarnowa do Szczucina; w styczniu 2012 r. w ramach Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy odbyła się podróż autobusem szynowym z Tarnowa do Żabna. Z powodu złego stanu infrastruktury kolejowej przejazd dalszego odcinka do Szczucina nie był już możliwy.
Fot. SMK
(Bartek Maziarz/SMK Kraków/ko)
Komentarze (0)
Najnowsze
-
12:39
Amba – słowo proste, ale tajemnicze
-
12:36
Język na walizkach. Co się dzieje z polszczyzną na emigracji?
-
12:25
26 turystów potrzebowało pomocy TOPR podczas długiego weekendu
-
11:47
Przebodźcowane dzieci. Uważaj, jak bawisz się z dzieckiem!
-
11:38
Centra Integracji Cudzoziemców zamiecione pod dywan. Prof. Pędziwiatr: „To Potiomkinowskie wioski”
-
11:35
Kraków: agresywny 18-latek zaatakował ratowników medycznych
-
11:19
Język na walizkach. Co się dzieje z polszczyzną na emigracji?
-
11:09
Wyższe rachunki za ogrzewanie. Unia Europejska rozszerza system ETS
-
10:40
Kto przyjechał w majówkę do Tarnowa? Między innymi Francuzi, Włosi, Hiszpanie i... grupy Brazylijczyków
-
10:34
"To będzie absolutnie drogowa rewolucja" - zbliża się otwarcie wiaduktu nad torami w Bukownie
-
10:17
Szykują się spore zmiany na kąpielisku na Zakrzówku
-
09:50
Rzecznik PiS boi się wieczorem wychodzić na ulice Krakowa. Jest reakcja marszałka województwa
-
09:02
Majówka na drogach Małopolski nie była bezpieczna, ale obyło się bez ofiar śmiertelnych
Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy
Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.
Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]
Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku oraz Twitterze