Rafał Majka ma prawo czuć się zmęczony, na dodatek jeszcze ugryzła go osa i zapuchło mu oko, ale dla wielkiego kolarza żadne przeciwności nie są straszne. Widok tysięcy kibiców stojących wzdłuż trasy - tak jak kilkadziesiąt lat temu w czasie Wyścigu Pokoju - dodał mu sił. Rafał Majka wygrał piąty etap Tour de Pologne, a niewiele zabrakło by zamienił żółtą koszulkę grupy Tinkoff Saxo na żółty trykot lidera wyścigu. Nic jednak straconego, w piątek gór ciąg dalszy, w sobotę rywalizacja w Krakowie. Kibice trzymają kciuki za wszystkich Polaków, ale za kolarza z małopolskich Zegartowic chyba szczególnie.

Jadę głową, nie nogami. bo jadę dla polskich kibiców - oto komentarz Rafała Majki:

KLASYFIKACJA GENERALNA SKANDIA:

Więcej o trasie szóstego etapu znajdziesz 71. Tour de Pologne. Utrudnienia na małopolskich drogach

Kto wygra cały wyścig ? Drugi trener reprezentacji Polski Zbigniew Klęk uważa, że losy zwycięstwa w 71. Tour de Pologne rozstrzygną się w górach. "Jest kilku gości do wygrania tego wyścigu, Rafał Majka też zapowiada, że chce powalczyć" i dodaje, że dla jego wychowanka to pierwszy poważniejszy wysiłek od czasu rywalizacji w Tour de France.

A oto jak Kuba Niziński i Kamil Szyjka relacjonowali piąty etap Tour de Pologne:

18:50 Liderem jednak Petr Vakocz, po dokładnych obliczeniach obronił żółtą koszulkę, ale ma tylko sekundę przewagi nad Majką !!!

18:34 W pierwszej dziesiątce też małopolanin, Przemek Niemiec. I Tobie Przemku gratulacje!

Historyczny moment - Polak zwycięzcą etapu

18:33 Jest pięknie! To nasz człowiek, z Małopolski, z Zegartowic. Tego było nam trzeba!

18:32 Majka nieoficjalnym liderem TdP!

18:31 Szkoda, że Państwo nie widzieli tego, co się działo w biurze prasowym! Szał radości, szał szczęścia. Brawo Rafał!

18:30 MAJKA, MAJECZKA, MAJUNIA!!!!!!!!!!!!!

18:29 Już ich widać!!!!

18:28 Przemek Niemiec ciągnie jak lokomotywa pod górę!

18:27 Kilometr, 1000 metrów!!!

18:25 Tatry spokojnie spoglądają na to, co się dzieje na trasie. A tutaj temperatura rośnie z każdą sekundą. Emocje są ogromne. Ciężko ustać w miejscu!

18:24 Ależ emocjonująca końcówa! Twarz Rafała Majki zmęczona, widać na niej trud przejechanych kilometrów. Walcz Rafał, walcz!

18:22 Pierwsi kolarze już mijają tę bramę, tę kolorową brameczkę z napisem: 3 km!

18:21 Grupa zasadnicza znów rozciągnięta jak sznurki na pranie pod dużą ilością ubrań. W końcu góry!

18:20 Kolarz Sky ucieka! A peleton na chwilę zawiesił się jak jeden z systemów operacyjnych w komputerze podczas pośpiechu.

18:18 Brawa dla organizatorów. Ten etap okazał się strzałem w dziesiątkę! Jest walka.

18:16 A po drodze mijaliśmy między innymi takie widoki:)

Fot. Kamil Szyjka

18:15 Tinkoff, a raczej jego kolarze, atakują!

18:09 Peleton bawi się chyba w policjantów i złodziei. Powoli dochodzą uciekiniera.

18:07 Kolarze Tinkoff coś tam dyskutują z Rafałem Majką. Może szykują atak jak Zbigniew Bródka na olimpijskie złoto.

18:03 A tak pracujemy w naszym mobilnym biurze:) Powoli montujemy kronikę, na którą zapraszamy tuż przed 19:)

Fot. Kamil Szyjka

18:01 Kuba Niziński przy naszym "wozie transmisyjnym":)

18:00 Ależ mają odwagę Ci kolarze.

17:59 Christian Meier na tym zjeździe wygląda jak taka przyczajona pantera, czekająca na swoją ofiarę.

17:58 18 sekund przewagi na zjeździe.

17:57 Na mecie trwa święto kolarstwa. Ludzie bawią się w rytm klasycznych przebojów:)

17:56 Znikają te kilometry jak świeże bułeczki ze sklepu u Pani Marysi:)

17:55 79 km/h - z taką prędkością zjeżdża uciekający kolarz.

17:53 Zaczyna się szalona jazda w dół. do mety. Kolarz Sky upadł na zakręcie.

17:52 26,4 km do mety. Kolejna premia górska. Bardzo dobrze pojechał Przemek Niemiec.

17:33 Kolarze są już coraz bliżej mety. Na czele dwójka zawodników, w pościgu 14 kolarzy.

17:20 Kolarze mają w nogach już ponad 120 kilometrów, my mamy niewiele mniej, jednak w trochę inny sposób;)

Fot. Kamil Szyjka

17:15 Na czele dwójka kolarzy, w tym nasz zawodnik, Maciej Paterski.

16:58 Pada bardzo mocno. A kolarze rozpoczęli wspinaczkę.

16:49 Właśnie minęliśmy stojącego na poboczu Zbigniewa Klęka, pierwszego trenera Rafała Majki.

16:43 Ucieczka już na zjeździe. A na dole czeka ich jedzonko, bo zaczyna się strefa bufetu:)

Fot. Kamil Szyjka

16:40 Znów Polak wygrywa premię! Brawo Maciej Paterski z CCC!

16:33 A taki samochód prowadzi nas w wyścigu:)

16:29 Najwięcej kibiców trzyma kciuki oczywiście za Rafała Majkę. Wymyślili nawet piosenkę na jego cześć:)

Posłuchaj:

]

16:27 Po drodze kolarze mieli kilkukilometrowy zjazd. Pędzili wtedy momentami blisko 90 km/h.

16:25
Peleton ciągną zawodnicy Tinkoff, czyli grupy naszego kolarza, małopolanina, Rafała Majki.

16:24 Kolarze pędzą teraz jak ja po świeże bułeczki do osiedlowego sklepu:) Ale przed nimi jeszcze kilka ciężkich pojazdów.

16:21 Ciekawostka: Jazda na rowerze szosowym podczas takiego deszczu jest bardzo niebezpieczna. Kolarskie oponki mają bowiem szerokość około 18 mm i są tak cienkie, że trudno znaleźć na nich bieżnik, odprowadzający wodę. Najbardziej niebezpieczne są jednak wszelkie rzeczy, namalowane na asfalcie, takie jak pasy, napisy itp. Kiedy pada są śliskie jak lód.

16:19 Przewaga uciekającej ósemki to około 2:30 min.

16:18 Czoło wyścigu na 107 kilometrze. Pogoda dziś zmienna.

16:14 I znowu nasi najlepsi na lotnej premii. Bernas przed Paterskim i Marco Hallerem.

16:04 Możemy być dumni z naszych zawodników. Na lotnej premii w mieście Janosika wygrał Paweł Bernas przed Duńczykiem Sebastianem Landerem i Maciejem Paterskim.

15:40 W ciągu dwóch godzin czołówka przejechała 92 km.

15:30 Niestety internet był i znowu go nie było.

15:05 Wraca internet i wracamy do naszej transmisji z etapu.

14:59 Właśnie przed chwilą zatrzymaliśmy się, żeby rozprostować kości. Jednak musieliśmy się szybko ewakuować, bo nadciągnęła grupa uciekinierów.

14:42 Ale leje na Słowacji.. A właśnie Kuba Niziński przejeżdża przez miejscowość Nizina. Pozdrawiamy kibiców!:)

14:39 Przewaga: 2:15.

14:34 Jedziemy w naszym samochodzie i prowadzimy mały spór. Ja uważam, że będzie finisz z peletonu, Kuba natomiast, że do mety dojedzie grupka zawodników. Stawka jest poważna, bo paczka krakersów. Kto wygra?:)

14:31 Na starcie spotkaliśmy wicemistrza świata z 2000 roku, Zbyszka Sprucha. Oto co powiedział o etapie:

Posłuchaj

14:29 Jedziemy coraz szybciej i śpiewamy w naszym samochodzie: "Niech się święci pierwszy Majka!"

14:25 Przewaga rośnie. Jest już 1:10 min.

14:22 Ależ tu pięknie! Na przejazd kolarzy czeka spora grupka Słowaków.

14:21 Kolarze już na Słowacji. Premię specjalną wygrał Paweł Barnas z reprezentacji Polski.

14:16 Uciekają: Matteo Bono, Sebastian Lander, Fabio Felline, Marco Haller, Gediminas Bagdonas, Jimmy Engoulvent, Paweł Bernaś i Maciej Paterski! Przewaga: 20 sekund.

14:15 Ucieczka piątki zawodników!

14:10
Ależ tempo! Jedziemy blisko 100km/h! Kolarze zaczynaj uciekać!

14:07 Peleton rozciągnięty jak guma po godzinie żucia.

14:06 Peleton nadaje naprawdę mocne tempo. Obecnie pędzimy z prędkością około 50 km/h.

14:05 Słychać już dźwięk dzwonka, jednak nie jest to dźwięk oznajmiający ostatnie okrążenie, ale krów, przebiegających po łące.

14:03 Brama startowa w Zakopanem.

Fot. Kamil Szyjka

14:02 Ucieczka po raz kolejny zlikwidowana. Peleton znowu razem.

14:01 Kolejna ucieczka, swoich sił próbuje czwórka kolarzy.

14:00
Ucieczka już zlikwidowana.

13:59 Jest! Ostry start i już od razu ucieczka!

13:57 Co prawda go nie widać, ale na pewno tam gdzieś jest. Pozdrawiamy Śpiącego Rycerza, chociaż on o tym pewnie nie wie bo w końcu śpi. A może przydałoby się, żeby się obudził, spojrzał na tych mknących przez jego miasto kolarzy:)

13:55
Czyja to noga? Domyślają się Państwo?:)

Fot. Kamil Szyjka

13:54 Dwa kilometry do startu ostrego.

13:53 Podstawa chmur w Zakopanem jest bardzo niska. Niestety coraz bardziej pada. Temperatura: 17 stopni.

13:50 Dzisiejsza meta usytuowana jest na wysokości 1313 m n.p.m. To najwyższy punkt tegorocznego wyścigu.

13:47 Jedziemy właśnie przez Krupówki. Na trasie bardzo dużo kibiców! Pozdrawiamy!

13:43 Ciekawostka: Suma dzisiejszych przewyższeń to 2480 m.

13:41 Na starcie Rafał Majka wyglądał na bardzo skoncentrowanego. To na nim spoczywają największe nadzieje.

Fot. Kamil Szyjka

13:40 Kolarze ruszyli! W Zakopanem delikatnie pada deszcz, ale nie powinien utrudniać pracy zawodnikom.

13:38 Jesteśmy już na starcie piątego etapu. Zapraszamy na naszą relację, Kamil Szyjka, Kuba Niziński.

W 71. Tour de Pologne w końcu nadszedł czas górali. Dziś kolarze przejadą bowiem 190 kilometrowy etap z Zakopanego do słowackiej miejscowości Strbskie Pleso. Będzie to pierwszy górski etap tegorocznego wyścigu. Kolarze ruszą na trasę piątego etapu o godzinie 13.40 z ulicy Piłsudskiego. Na zawodników czeka pięć premii górskich, w tym trzy pierwszej kategorii. Największe polskie nadzieje związane są oczywiście z najlepszym góralem Tour de France, Rafałem Majką.

Przebieg piątego etapu będą Państwo mogli śledzić na antenie Radia Kraków oraz w tym miejscu na naszej stronie internetowej...

Więcej o trasie przejazdu i utrudnieniach na małopolskich drogach piszemy 71. Tour de Pologne. Utrudnienia na małopolskich drogach .