Pod budowę drogi krajowej nr 94 w Olkuszu trzeba wtłoczyć sześciokrotnie więcej materiału, niż pierwotnie zakładano. Do tej pory na stabilizację gruntu wydano ponad 32 miliony złotych, a potrzebne będzie jeszcze około 50 milionów.
Jak informuje krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, dotychczas w podziemne pustki wtłoczono 68 tysięcy metrów sześciennych specjalnej mieszanki cementowej. Ma ona wzmocnić podłoże pod drogą oraz pod budowanym tunelem. Aby osiągnąć zamierzony efekt, konieczne będzie jeszcze użycie około 105 tysięcy metrów sześciennych materiału, co ma kosztować kolejne 50 milionów złotych.
Pustki krasowe powstały tysiące lat temu w wyniku zjawisk krasowych, kiedy woda wypłukiwała skały. Teraz wypełniamy je odpowiednią mieszanką cementową, by nowo budowana droga krajowa nr 94 w Olkuszu miała stabilne fundamenty
- wyjaśnia Kacper Michna z GDDKiA w Krakowie.
Podziemne sito
Droga krajowa nr 94 częściowo przebiega po podłożu skalnym, w którym przez setki lat tworzyły się naturalne wyżłobienia, komory, szczeliny i uskoki. Hydrogeolog Tomasz Wójcik podkreśla, że to właśnie budowa geologiczna terenu - a nie działalność człowieka - jest główną przyczyną powstawania pustek. Część z nich znajduje się dziś bezpośrednio pod jezdnią, dlatego konieczne jest ich wypełnienie, aby zapobiec ewentualnym zapadnięciom, takim jak to, które pojawiło się na obwodnicy Bolesławia.
Górotwór jest zbudowany w taki sposób, że pustki są naturalne. Powstają w wyniku wypłukiwania skał, procesów sufozji i zjawisk krasowych. Masa cementowa jest wtłaczana pod ciśnieniem, więc wypełnia zarówno pustki rozpoznane, jak i te sąsiednie. Jeśli prace są prowadzone z należytą starannością, ryzyko zapadania terenu jest minimalne
- podkreśla Wójcik.
Jak powstają pustki
Hydrogeolog wyjaśnia, że pustki najczęściej występują w skałach węglanowych - triasowych dolomitach i wapieniach - w sąsiedztwie wychodni wapieni jurajskich. W takiej strukturze przez wieki rozwijały się drobne szczeliny, jaskinie czy uskoki, którymi woda torowała sobie drogę, wypłukując substancje ilaste. W ten sposób powstawały podziemne komory. Mogą one istnieć przez setki lat, tak jak wiele jaskiń jurajskich, ale mogą też ulec nagłemu zawaleniu, zwłaszcza jeśli tracą stabilizację stropu.
Ryzyko dla budowy
Wzmocnienia wymaga zarówno podłoże pod drogą, jak i cały obszar budowanego tunelu, który według planów ma być gotowy w listopadzie 2026 roku. Jednak odkrycie pustek w znacznie większej liczbie, niż przewidywano, stawia ten termin pod znakiem zapytania.
Zakres inwestycji na DK94 w Olkuszu
Prace obejmują rozbudowę drogi krajowej nr 94 na odcinku 4,353 km wraz z podniesieniem nośności do 115 kN/oś poprzez wzmocnienie konstrukcji nawierzchni. W ramach inwestycji powstaje dwuprzęsłowy wiadukt z murami oporowymi (rozpiętość przęseł 2 × 10,15 m, szerokość 62,72 m, długość całkowita 21,10 m).
Powstanie także nowy przepust w km 296+278,99 oraz zostanie przebudowanych sześć skrzyżowań: z ul. Gwarków i Wspólną; z ul. Kruszcową, Długą i Spółdzielczą (rondo turbinowe); z ul. Mickiewicza i 20 Straconych; z ul. Rabsztyńską i Kościuszki (skrzyżowanie dwupoziomowe); z ul. Wiejską i Słowackiego; z ul. Wyszyńskiego i Rataja.
Projekt obejmuje również budowę kładki dla pieszych nad DK94 (dł. przęseł 32,5 m), muru oporowego (120,6 m), przebudowę i budowę jezdni dodatkowych, zatok autobusowych oraz pełne odwodnienie drogi. Przewidziano wykonanie ciągów pieszo-rowerowych, odcinkową przebudowę chodników i montaż ekranów akustycznych o łącznej powierzchni 21,774 tys. m².