- A
- A
- A
Nowości w muzeum na Wawelu. ZDJĘCIA
Monumentalny, półmetrowej wysokości, barokowy puchar, dwa srebrne paradne kufle z II połowy XVII w. oraz kubek monetowy wysadzany m.in. 50. trójgroszami króla Zygmunta Starego – to najnowsze zakupy muzeum, które trafią do Skarbca Koronnego na Wawelu.Barokowy puchar zakupiony został pod koniec ubiegłego roku na aukcji Sotheby’s w Paryżu. Jest to najwspanialsze od wielu lat dzieło polskiego złotnictwa o świeckim przeznaczeniu, jakie pojawiło się na światowym rynku antykwarycznym. Będzie on stanowił znakomite uzupełnienie zbiorów eksponowanych w Skarbcu Koronnym na Wawelu.
Nie znamy pierwotnego właściciela tego paradnego naczynia, wykonanego około roku 1680 przez Joachima Scholtza w Lesznie, najwybitniejszego złotnika czynnego w Wielkopolsce w dobie baroku. Bogata i skomplikowana dekoracja świadczy o tym, że jest to luksusowy podarunek, być może związany z mecenatem rodziny Leszczyńskich – ówczesnych właścicieli Leszna.
Dwa srebrne paradne kufle z 2. połowy w. XVII zakupione od osoby prywatnej są najwybitniejszymi artystycznie okazami gdańskiego złotnictwa barokowego, jakie w ubiegłym roku były oferowane na europejskim rynku antykwarycznym i aukcyjnym. W drugiej połowie XVII stulecia takie kufle bardzo chętnie nabywali w Gdańsku zarówno dostojnicy z terenu całej Rzeczypospolitej jak i szlachta, która w nadmotławskiej metropolii zaopatrywała się w luksusowe sprzęty, będące potem ozdobą podczas uczt i rodzinnych uroczystości. Niejednokrotnie kufle stanowiły kosztowny podarunek dla nowożeńców, a dekorację tych naczyń odczytywano jako moralizatorskie pouczenie o cnotach, którymi powinien się kierować dobry chrześcijanin. Dlatego na jednym z zakupionych kufli ukazano rozbawione putta prezentujące symbole Wiary, Nadziei i Miłości.
Podobnie unikatowy charakter ma kubek monetowy m.in. 50. trójgroszami króla Zygmunta Starego, a wykonany około r. 1680 w Królewcu, zakupiony w Sopockim Domu Aukcyjnym. Licząca kilkadziesiąt sztuk wawelska kolekcja barokowego złotnictwa gdańskiego i królewieckiego co prawda nie dorównuje historycznym zbiorom na moskiewskim Kremlu, ale jak żadna inna w Polsce daje wszechstronne pojęcie o klasie artystycznych aspiracji oraz osiągnięciach mistrzów, których najcelniejsze prace w XVII stuleciu trafiały przede wszystkim w głąb Rzeczypospolitej.
(Wojciech Musiał/jg)
Komentarze (0)
Brak komentarzy
Najnowsze
-
22:04
Czym są inwestycje emocjonalne?
-
22:00
Na Wawelu w czasie i przestrzeni - sztuka konceptualna w murach królewskiej rezydencji
-
20:08
Zburzą najstarszy dom handlowy w Tarnowie? Apartamentowiec w miejsce "Świtu"
-
19:41
Kościuszko na Politechnice. Uczelnia uczciła swojego patrona muralem
-
19:00
Rozbój w parku Jalu Kurka: policja szuka sprawców
-
18:51
Stan rynku nieruchomości w Krakowie – analiza cen w 2025 roku
-
18:11
Wisła górą w Płocku i Niepołomicach
-
16:58
Gdy kultura się boi. Cancel culture w krakowskiej Cricotece?
-
16:30
Krakowscy muzealnicy o kradzieży w Luwrze. Czy nasze zbiory są bezpieczne?
-
16:10
Turcja na Bałkanach: między soft power a sprzedażą dronów
-
15:52
Trzeci most na Sole prawie gotowy. To bardzo dobra wiadomość dla Oświęcimia
-
15:23
Zamiast wulgaryzmów – sztuka. Murale zmieniają Osiedle Chemików w Oświęcimiu. ZDJĘCIA
-
14:47
Będą nowe żaluzje w Sukiennicach. Wykonają je rzemieślnicy z Pragi
Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy
Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.
Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]
Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku oraz Twitterze