W sobotę w kopalni soli w Wieliczce kolejna premiera. Program Concinunt Insulae zespołów Ensemble Peregrina i La Morra . Te dwie grupy wiele łączy: obie specjalizują się w muzyce późnego średniowiecza i renesansu, zostały założone w Bazylei przez Polaków – odpowiednio Agnieszkę Budzińską-Bennett i Michała Gondko – a do tego doskonale radzą sobie w świecie muzyki dawnej, Na ich wspólny projekt z podtytułem Muzyka z wysp Północy i Południa składają się średniowieczne pieśni angielskie i XV-wieczne kompozycje do francuskiej poezji z dworu króla Cypru, a Ensemble Peregrina i La Morra z wdziękiem dowodzą, że w wiekach średnich dobra muzyka powstawała nie tylko w sercu, ale i na rubieżach ówczesnej Europy.

Concinunt Insulae
Kaplica św. Kingi, Kopalnia Soli w Wieliczce, sobota, g. 18:00
Ensamble Peregrina , Agnieszka Budzińska Bennett – kierownictwo artystyczne
La Morra , Michał Gondko i Corina Marti - kierownictwo artystyczne



W niedzielę – finał.
W programie wirtuozowskie arie Haendla oraz koncerty Geminianiego i Vivaldiego.

Wykonawcy: mezzosopranistka Vivica Genaux oraz orkiestra – legenda: Europa Galante kierowana przez Fabia Biondiego.

Koncert ten odbędzie się w niedzielę w Filharmonii Krakowskiej, początek o 19:00.


Europa Galante - Zespół został założony w 1990 roku przez Fabia Biondiego. Koncertował na całym świecie, m.in. w Teatro alla Scala w Mediolanie, Concertgebouw w Amsterdamie, Royal Albert Hall w Londynie, Musikverein w Wiedniu, Lincoln Center w Nowym Jorku i Sydney Opera House. Teatro Real w Madrycie, Gulbenkian Grand Audytorium w Lizbonie, a także w Australii i Azji.
Elastyczna struktura Europa Galante umożliwia wykonywanie zarówno dużych form (opery, oratoria), jak i mniejszych (kompozycje kameralne). Orkiestra dokonała kilkudziesięciu współczesnych prawykonań kompozycji pochodzących z XVII- i XVIII-wieku. Szczególne miejsce w repertuarze Europa Galante zajmuje muzyka włoska Vivaldiego, A. i D. Scarlattich, Caldary, Boccheriniego i in.
Po latach współpracy z wytwórnią fonograficzną Opus 111 zespół podpisał kontrakt z Virgin Classics. Zaowocowało to wydaniem kilkunastu płyt, z których każda odbiła się głośnym echem wśród światowej krytyki muzycznej. Ostatnie nagrania utworów Vivaldiego zrealizowane dla Virgin Classics - Pyrotechnics zawierające arie w wykonaniu V. Genaux (z 2009 roku), oraz Ercole sul Termodontem (z 2010 roku) zdobyły ogromne uznanie krytyki.
W lutym tego roku ukazał się album La stravaganza z koncertami „Rudego Księdza”. Działalność artystyczną formacji doceniło dwukrotnie (2002 i 2008) włoskie stowarzyszenie krytyków muzycznych Associazione Nazionale dei Critici Musicali, przyznając specjalne wyróżnienia. Na ten sezonie zespół zaplanowane ma tournée po Szwecji a także występy w Szwajcarii, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech, Holandii oraz Stanach Zjednoczonych (koncerty w Carnegie Hall, Los Angeles Disney Hall i in.).

Fabio Biondi - Naukę gry na skrzypcach rozpoczął w wieku 5 lat. Jako dwunastolatek debiutował z orkiestrą symfoniczną RAI, cztery lata później grał koncerty skrzypcowe J.S. Bacha w wiedeńskiej Musikverein. Współpracował m.in. z zespołami: La Capella Reial de Catalunya, Musica Antiqua Wien, Il Seminario Musicale, La Chapelle Royale i Les Musiciens du Louvre, wykonującymi barokową muzykę na instrumentach z epoki.
Przełomowym dla jego kariery artystycznej był rok 1990, gdy założył formację Europa Galante, która obecnie jest jednym z czołowych zespołów specjalizujących się w wykonawstwie historycznym. Biondi, który należy do grona pionierów gry na instrumentach oryginalnych, łączy w sobie instynkt badacza z temperamentem lidera. Jego interpretacje muzyki włoskiej, szczególnie dzieł Vivaldiego, wytyczyły nowy kierunek w wykonywaniu muzyki dawnej.
Artysta z powodzeniem występuje jako solista, kameralista i dyrygent. Za działalność artystyczną wraz ze swym zespołem dwukrotnie został wyróżniony przez Associazione Nazionale dei Critici Musicali (2002 i 2008). Od 2005 roku pełni funkcję dyrektora artystycznego do spraw muzyki dawnej Stavanger Symfoniorkester, a w ubiegłym sezonie był związany stale z zespołem Orchestre de Chambre de Lausanne. Biondi współpracował także z orkiestrą Santa Cecilia w Rzymie, National Orchestra Montpellier, Mahler Chamber Orchestra, Orquesta Ciudad de Granada, Orkiestrą Mozarteum w Salzburgu i in.
Jako solista i kameralista występował w Cité de la Musique w Paryżu, Hogi Hall w Tokio i Wigmore Hall w Londynie. Dokonał kilkudziesięciu nagrań dla czołowych wytwórni fonograficznych; już pierwsze nagranie (Le quattro stagioni A. Vivaldiego) zrealizowane dla Opus 111 otrzymało najważniejsze nagrody przemysłu fonograficznego: „Premio Cini”, „Choc de la Musique”, „Diapasons d’Or”, „Diapason d’Or de l’Année in France”, „RTL Prize” i in. Biondi gra na skrzypcach Carla Ferdinanda Gagliana z 1766 roku oraz Gofredo Cappa, Saluzzo z 1690 roku.