Początek festiwalu zaakcentował idee współpracy i wymiany inspiracji. Wraz z brytyjskim festiwalem hcmf// Krakowskie Biuro Festiwalowe zainaugurowało projekt Across the North Sea, który będzie eksplorować spuścizny słynnych studiów muzyki elektroakustycznej. W ramach wymiany w Krakowie usłyszeliśmy solowe sety Cath Roberts i Mariam Rezaei, a w Huddersfield zagrają już wkrótce Martyna Basta i Aleksandra Słyż. Inicjatywę wspiera British Council w Polsce pod szyldem UK/Poland Season 2025.
Przed nami esencja sacrum i profanum - koncert "Sonaty Szekspira - La Novia". Norweski duet Westerhus i Ratkje zazwyczaj jest kojarzony z dziesiątkami kabli, efektów, samplerów, wzmacniaczy i komputerami. Na tym koncercie wykonają swoją muzykę akustycznie, używając fisharmonii, skrzypiec, odrobiny metalowego złomu, gitary akustycznej i głosów. Ich ekspresja może przywoływać skojarzenia zarówno z XIX-wieczną Kristianią (wcześniejsza nazwa Oslo), jak i z saloonami zamieszkanymi przez norweskich emigrantów na Środkowym Zachodzie USA.
Czy połączenie ich nowej ekspresji muzycznej z brutalną i kwiecistą poezją Williama Szekspira ma sens? Powstało już tak wiele pieśni, od wielkich dzieł scenicznych i natchnionych utworów instrumentalnych aż po miniatury inspirowane twórczością dramaturga. Zadanie wydawało się im nazbyt kuszące. Powstało osiem pieśni, niektóre do tekstów z Sonetów, numery 30 (All Losses Are Restored…), 73 (That time of year…), 137 (Though blind fool…) i 46 (Mine eye and heart…). Poza nimi ukłony złożono również Hamletowi, Makbetowi oraz Romeowi i Julii, z różnymi nowymi kontekstami.
Koncert odbędzie się 10 listopada 2025 o godz. 20.00 w Cricotece.
Finałem Sacrum Profanum będzie koncert Sinfonietty Cracovii, która wraz z niemiecką kompozytorką Evą-Marią Houben i Markiem Pospieszalskim zaprezentuje dronowo-ambientowe.
Marek Pospieszalski rezydentem Sacrum Profanum. Jego kompozycję napisaną na orkiestrę smyczkową, dwie taśmy i saksofon wykona on sam w towarzystwie Sinfonietty Cracovii pod batutą Lilianny Krych. Nadnaturalny to utwór, w którym spotykają się różne fascynacje Pospieszalskiego: surowy drone smyczków, żywiołowe improwizacje saksofonu, a na taśmach – oldskulowa elektronika i miksowane na żywo echa tego, co gra orkiestra. Artysta raz jeszcze buduje muzyczny pomost pomiędzy przeszłością a tym, co jeszcze przed nami.
Koncert otworzy utwór Evy-Marii Houben, niemieckiej organistki, pianistki i kompozytorki, członkini grupy Wandelweiser. Jej muzyka, jak i całego kolektywu, charakteryzuje się oszczędnymi i kruchymi pejzażami dźwiękowymi. Oferuje alternatywną relację z czasem, a przede wszystkim służy integracji ciszy. Houben tak to opisuje: „Zaczynam jednak słyszeć coraz mniej przerwy, która odnosi się do czegoś, coś znaczy, ma pewną funkcję […] Zaczynam słyszeć więcej tej prawdziwej przerwy, tej przerwy, która staje się niebezpieczna: Muzyka zniknęła, muzyka się rozpłynęła. Nie ma już nic. Nic nie słyszę – a słyszę, że jednak coś jeszcze słyszę…”. Kompozycja seascape harmonies inspirowana jest bezpośrednio naturą, dźwiękami falującego morza, w której muzycy orkiestry grają w synchronie do własnego oddechu.
Koncert odbędzie się 11 listopada o godz. 20.00 w Cricotece i zwieńczy Festiwal Sacrum Profanum.