Celem międzynarodowego programu edukacyjnego P-TECH jest pomoc w zapewnieniu młodym ludziom wsparcia w rozwoju umiejętności naukowych, zawodowych i technicznych. Przez cztery lata będą oni mieli możliwość uczenia się pod okiem najlepszych oraz zdobywania wiedzy dotyczącej komputerów kwantowych, sztucznej inteligencji i chmury.

Młodzież ma opuścić mury szkoły, przygotowana do pracy w branży informatycznej i wyposażona w wiedzę potrzebną do swobodnego poruszania się w dynamicznie rozwijającym się świecie technologii.

Podczas uroczystości popisania umowy, na mocy której szkoła dołączyła do programu, dyrektor "Nowodworka" zwrócił uwagę na konieczność przygotowywania młodzieży do wyznań, które stoją przed nimi, a których czasem nie sposób przewidzieć. "Uczniowie, którzy wczoraj przyszli do szkoły, urodzili się wcześniej, niż komputery kwantowe. (...) Świat nowoczesnych technologii porusza się w tempie kosmicznym" - ocenił Jacek P. Kaczor.

Prof. Tadeusz Uhl, który kieruje Centrum Technologii Kosmicznych (CTK) na krakowskiej AGH podkreślił, że "chodzi przede wszystkim o to, żeby młodzież była przygotowana do walki technologicznej". "Technologia rozwija się tak szybko, że jeśli od samego początku nie będziemy kształcić w kierunku technologii, to możemy z tego wyścigu odpaść. Jest to dla mnie (...) bardzo ważne, żeby nasza młodzież była przygotowana, a przynajmniej rozumiejąca już technologię, jej rolę w życiu ludzi" - powiedział.

Zastępca prezydenta Krakowa ds. edukacji, sportu i turystyki podkreśliła, że czwartek to ważny dzień dla edukacji, bo "Nowodworek" jest pierwszą w kraju szkołą, która dołączyła do programu. "I liceum to bardzo dobra szkoła, w której kształcą się uczniowie nie tylko z Krakowa i +obwarzanka krakowskiego+, ale z całej południowej Polski. (...) Uczniowie, którzy do niego trafiają, są objęci różnego rodzaju programami; czerpią z niego pełnymi garściami, korzystają z pełnej oferty i wszystkich możliwości, jakie ono daje" - podkreśliła Anna Korfel-Jasińska. Jak dodała, dołączenie do P-TECH to kolejna tego rodzaju szansa.

P-TECH zainicjowany został przez firmę IBM w USA. Pierwszą szkołę włączono do programu w 2011 r. w Brooklynie w ramach współpracy Departamentu Edukacji Nowego Jorku, The City University w Nowym Jorku oraz IBM. Od tego momentu P-TECH został wdrożony w ponad 260 szkołach w 28 krajach.