Lotnisko Kraków Airport ogłosiło przetarg na rozbudowę terminalu pasażerskiego w części zachodniej lotniska, która będzie stanowiła pierwszy etap rozbudowy infrastruktury do obsługi ruchu pasażerskiego. Po zakończeniu wszystkich etapów przepustowość portu wyniesie ponad 19 mln osób rocznie.
Prezes krakowskiego lotniska Łukasz Strutyński ocenia, że rozbudowa terminalu po stronie zachodniej będzie największą inwestycją w dotychczasowej historii Kraków Airport. Jak wyjaśnia, inwestycja pozwoli dostosować infrastrukturę do wzrostu ruchu pasażerskiego, którego dynamika jest znacznie większa, niż przewidywano w przyjętym wcześniej tzw. masterplanie. Zakładał on rozbudowę terminala do obsługi 12 mln pasażerów rocznie.
Aby zyskać na czasie – mówi Strutyński – nowe założenia rozbudowy obiektu bazują na uzyskanych już decyzjach administracyjnych, w tym decyzji środowiskowej i pozwoleniu na budowę, ale przewidują docelowe zwiększenie przepustowości obiektu do poziomu ponad 19 mln pasażerów rocznie w 2031 roku.
Prezes podkreśla, że rozbudowa będzie się odbywała „pod ruchem pasażerskim” oraz przy utrzymaniu obecnego tempa jego wzrostu:
To bardzo ważny dzień w historii krakowskiego lotniska, z kilku powodów. Po pierwsze dlatego, że w inaugurujemy kluczową inwestycję, czyli rozbudowę terminalu, który będzie służył naszym pasażerom. Inwestycja pozwoli, żeby już po pierwszym etapie podnieść przepustowość portu do 16 milionów pasażerów rocznie, a docelowo - po drugim etapie - do ponad 19.
Przepustowość 19 milionów pasażerów
Wiceprezes Kraków Airport Janusz Kardasiński dodaje, że przebudowa terminalu pasażerskiego będzie realizowana modułowo w trzech etapach, z czego pierwszy będzie obejmował rozbudowę obiektu w kierunku zachodnim (T6). Zgodnie z planami część zachodnia będzie miała 44,5 tys. m kw. powierzchni i cztery kondygnacje, w tym jedną podziemną. Obiekt będzie dysponował 11 tzw. gate'ami oraz trzema wieżami z rękawami dla samolotów. Po jego ukończeniu przepustowość lotniska wzrośnie do około 16 mln pasażerów.
W listopadzie inwestor powinien wybrać najkorzystniejszą ofertę, a w grudniu podpisać umowę z wybranym generalnym wykonawcą robót budowlanych. Obiekt powinien być gotowy do 2029 roku.
Po ukończeniu tego modułu, powstanie drugi moduł od strony wschodniej – do 2031 roku. Docelowo nowy terminal pasażerski ma mieć 120 tys. m kw. powierzchni i przepustowość wynoszącą 19 mln pasażerów rocznie. Jak zastrzega Strutyński, nowy terminal zaprojektowano tak, aby sprostał nawet ruchowi przewidywanemu na 2035 rok.
Kraków Airport jest drugim lotniskiem w Polsce pod względem liczby obsługiwanych pasażerów i największym portem regionalnym. W zeszłym roku skorzystało z niego blisko 11,1 mln osób, a w tym roku prognozuje osiągnięcie poziomu 13 mln pasażerów. W obowiązującym obecnie letnim rozkładzie lotnisko posiada 160 połączeń do 114 miast w 35 krajach, oferowanych przez 28 przewoźników.