To skrzyżowanie, choć na pierwszy rzut oka niepozorne, jest bardzo skomplikowane. Ruch jest tu intensywny, a układ drogi nietypowy. Dlatego potrzebowaliśmy więcej czasu, by przygotować kilka wariantów tymczasowej organizacji ruchu. Konieczne było też przeznaczenie dodatkowych dni na rozmowy z policją i samorządem, tak aby ostatecznie zatwierdzić najlepsze rozwiązanie
– tłumaczy Anna Bałdyga z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Wykonawca złożył już projekt organizacji ruchu w wielickich urzędach. W najbliższych tygodniach starostwo powiatowe i urząd gminy przeanalizują dokumenty i – jeśli zajdzie taka potrzeba – zaproponują korekty. Realnie pierwsze prace na placu budowy mogą ruszyć dopiero tuż przed wakacjami.
W ramach inwestycji przebudowany zostanie główny wjazd do Wieliczki od strony Krakowa – newralgiczny punkt, gdzie regularnie tworzą się korki spowodowane sygnalizacją świetlną. Nowa estakada o długości około 70 metrów pozwoli poprowadzić ruch nad skrzyżowaniem
Budowa estakady i nowego ronda pochłonie 53 miliony złotych. Zakończenie prac planowane jest na drugą połowę 2027 roku.
Podczas budowy ruch samochodowy ma być utrzymany, co oznacza, że kierowcy muszą liczyć się z poważnymi utrudnieniami – zarówno na samej DK94, jak i na drogach lokalnych.
Inwestycja jest realizowana w ramach trójstronnego porozumienia między Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, gminą Wieliczka oraz powiatem wielickim. Dokumentację projektową i uzgodnienia formalne (w tym decyzje środowiskowe, pozwolenia na budowę i wykup gruntów) przygotował samorząd. GDDKiA odpowiada za realizację oraz pokrycie większości kosztów budowy.