Nowa propozycja prezydenta Aleksandra Miszalskiego znacząco różni się od tej, która została przyjęta przez poprzednie władze miasta. Jedną z najważniejszych zmian dotyczących Strefy Czystego Transportu jest przesunięcie wejścia przepisów w życie - z 1 lipca tego roku na 1 stycznia 2026 r.
Mieszkańcy Krakowa oraz osoby płacące tu podatki zostaną całkowicie zwolnione z nowych wymogów, o ile zarejestrują swoje pojazdy przed nowym rokiem. Pojazdy niespełniające norm będą mogły wjeżdżać do strefy po opłaceniu wjazdu, ale tylko do końca 2028 roku.
W środę na sesji radni zdecydują, czy uchwała o SCT zostanie przyjęta, czy nie.
Uwagi do projektu Strefy Czystego Transportu można przesyłać do końca dnia, wyłącznie drogą mailową na adres: [email protected].
Dla kogo bezterminowe zwolnienie z przestrzegania przepisów o SCT?
Najbardziej wyczekiwaną zmianą jest fakt, że Strefa Czystego Transportu bezterminowo nie obejmie mieszkańców oraz osób płacących podatki w Krakowie, którzy już przed wejściem uchwały w życie zakupili samochód. Zwolnienie będzie obowiązywać aż do sprzedaży lub wyrejestrowania pojazdu.
Zmiana ws. wymagań technicznych dla samochodów
Złagodzone zostały wymagania techniczne dla samochodów, które będą mogły poruszać się po mieście. Jeżeli pojazd nie będzie spełniać wymagań strefy, przez pierwsze 3 lata będzie mógł się po niej poruszać po uiszczeniu opłaty emisyjnej.
Wysokość opłat za wjazd do SCT
Zgodnie z projektem uchwały opłata godzinowa za wjazd do strefy wyniesie dwa złote i pięćdziesiąt groszy. Miesięczna opłata w przyszłym roku będzie kosztować sto złotych, w 2027 już dwieście pięćdziesiąt, a w 2028 - pięćset złotych.
Kto nie będzie musiał płacić?
Osoby przyjeżdżające do Krakowa z powodów medycznych mają być zwolnione z opłat za wjazd - wystarczy potwierdzenie wizyty w placówce medycznej.
Ze Strefy Czystego Transportu zostały również całkowicie zwolnione samochody zabytkowe.
Zmiana terminu obowiązywania i obszaru SCT
Zaproponowane w projekcie zmiany przesuwają datę rozpoczęcia obowiązywania strefy o pół roku, z 1 lipca 2025 r. na 1 stycznia 2026 r., a przejściowy okres płatny przesunięto z dotychczasowego 1 lipca 2025 r. – 30 czerwca 2028 r. na 1 stycznia 2026 r. – 31 grudnia 2028 r.
Został też ograniczony obszar, na którym obowiązywać będzie SCT. W nowym projekcie strefa nie obejmuje już części Nowej Huty i ogranicza się w przybliżeniu do czwartej obwodnicy.
W kontekście zmian w Strefie Czystego Transportu, właściciele flot mogą skorzystać z monitoringu GPS pojazdów SignatiGPS, aby efektywnie zarządzać trasami i uniknąć niepotrzebnych opłat.