Jak poinformował w czwartek Kacper Michna z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, prowadzone od końca 2022 roku prace projektowe wynikają z tego, że zachodnia część obwodnicy Krakowa w ciągu autostrady A4, a także jej połączenie z S52, wymagają rozbudowy z powodu wyczerpania przepustowości. Według Generalnego Pomiaru Ruchu z lat 2020-2021 autostradą A4 między lotniskiem Kraków Airport a Zakopianką każdego dnia porusza się nawet 82 tys. samochodów.
Zgodnie z zapowiedziami w drugiej połowie przyszłego roku GDDKiA planuje złożyć wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla tej inwestycji.
Trzy z sześciu wariantów przebiegu trasy
Według przedstawiciela GDDKiA w toku prac projektowych wykonawca przedstawił sześć wariantów przebiegu trasy, które zostały poddane szczegółowej analizie i konsultacjom społecznych. W wyniku tego do dalszych analiz skierowano trzy warianty.
Umowa podpisana jesienią 2022 roku dotyczy przygotowania projektu poszerzenia 17,2 km autostrady A4 o trzeci pas między węzłem Balice I (połączenie A4 z S52) a ul. Kąpielową (tuż za węzłem Kraków Południe, jadąc w kierunku Rzeszowa). W ramach tych prac przygotowywane jest też poszerzenie 2,9 km odcinka S52 między węzłami Balice I i Modlniczka. Dodatkowo w kwietniu 2023 roku GDDKiA podpisała umowę na przygotowanie projektu rozbudowy o trzeci pas 2,5 km DK94 między węzłami Modlniczka i Modlnica i dostosowania tego odcinka do standardu drogi ekspresowej.
Naszym celem jest budowa wokół Krakowa pełnej obwodnicy składającej się wyłącznie z dróg szybkiego ruchu (Balice I – Mistrzejowice S52, Mistrzejowice – Bieżanów S7, Balice I – Bieżanów A4). Po zakończeniu rozbudowy, każdy odcinek krakowskiego ringu będzie miał trzy pasy ruchu w każdym kierunku
– zapowiedział Michna.
Wybrane warianty
Do dalszych prac projektowych skierowano trzy warianty: dwa (warianty W2 i W3) biegnące na zachód od stopnia wodnego Kościuszko oraz jeden (wariant W4) zakładający rozbudowę A4 w pełni po istniejącym śladzie.
Według zarządcy dróg krajowych wszystkie trzy warianty skierowane do dalszych prac zakładają (poza kwestią przekroczenia Wisły) podobne rozwiązania.
Planujemy całkowitą zmianę charakteru A4 w okolicy lotniska. Proponujemy trzypoziomowy węzeł Balice I połączony z przesuniętym nieco na południe węzłem Kraków Balice, prowadzącym do DW774 i lotniska. Te dwa węzły będą ze sobą ściśle połączone, pozwalając na przejazd w kierunku Krakowa, Katowic, Rzeszowa, na DW774 i na lotnisko
– zapowiedział Michna.
Jak dodał, szczegółowe rozwiązania co do liczby pasów ruchu, dokładnego sposobu połączenia węzłów i zapewnienia przejazdów w poszczególnych kierunkach są jeszcze przedmiotem prac projektowych.
Między węzłami Kraków Tyniec i Kraków Skawina planuje się budowę dwóch jezdni z trzema pasami ruchu, a dodatkowo dwóch jezdni po obu stronach autostrady, oddzielonych od A4 pasem zieleni (wariant W3 i W4). Te dodatkowe jezdnie (tzw. zbierająco-rozprowadzające) miałyby podobny charakter, jak w przypadku funkcjonującego na Śląsku odcinka autostrady A4 między węzłami Katowice Mikołowska i Chorzów. Dzięki temu ruch lokalny będzie mógł jechać nowymi drogami wzdłuż A4, odciążając w ten sposób jezdnie autostrady.
Węzeł Kraków Skawina będzie w niewielkim stopniu przesunięty na północ, dzięki czemu będzie można zbudować wszystkie zjazdy z autostrady w sposób bezkolizyjny. Zlikwiduje to utrudnienia, jakie są dziś w tym miejscu.
Przygotowywana jest też rozbudowa węzła Kraków Południe. Jest to odrębna inwestycja, dla której w grudniu 2023 roku GDDKIA otrzymała decyzję środowiskową. Obecnie jest przygotowywany wniosek o wydanie pozwolenia na budowę, który powinien być złożony jeszcze w tym roku.
Według GDDKiA obie inwestycje – rozbudowa węzła Kraków Południe i poszerzenie A4 o trzeci pas – są ze sobą skoordynowane. Zjazdy i wjazdy na nowy węzeł zostały przygotowane w taki sposób, aby były odpowiednie również dla poszerzanej później autostrady.
Nowy most na Wiśle
Warianty W2 i W3 zakładają budowę zupełnie nowego mostu na Wiśle na zachód od stopnia wodnego Kościuszko. W wariancie W2 wjazd na autostradę będzie możliwy jedynie przez węzeł Bielany. Dla mieszkańców Tyńca dostęp do A4 będzie nadal możliwy poprzez funkcjonujący dziś most na stopniu, który obsługiwałby wówczas jedynie ruch lokalny i pozwalał na dojazd z Tyńca i Kostrza na węzeł Bielany. Wariant W3 zakłada możliwość wjazdu na A4 przez oba dzisiejsze węzły.
Zdaniem GDDKiA takie rozwiązanie pozwoliłoby na oddzielenie ruchu lokalnego, który korzystałby z przeprawy na stopniu Kościuszko, od tranzytowego, jadącego nowymi mostami na Wiśle. Byłoby to również bezpieczniejsze niż obecna sytuacja, w której na jednym moście, na odcinku ok. 1,5 km między węzłami Bielany i Tyniec, miesza się ruch tranzytowy z przejazdami mieszkańców, którzy korzystają z tego odcinka A4 jedynie w celu przekroczenia Wisły.
Cały czas analizujemy w ramach wariantu W4 możliwość poszerzenia autostrady A4 w jej obecnym śladzie i szans na wykorzystanie w tym celu stopnia wodnego. Ten wariant rozbudowy zakłada utrzymanie obu węzłów – Bielany i Tyniec – i połączenie ich dodatkowymi jezdniami zbierająco-rozprowadzającymi, które skupiłyby ruch lokalny i obsługiwałyby przejazdy między węzłami
– zaznaczył Michna.
Według niego rozbudowa 2,9 km S52 między węzłami Balice I i Modlniczka o trzeci pas zostanie przeprowadzona poprzez poszerzenie drogi zgodnie z jej obecnym śladem. Wniosek o decyzję środowiskową dla tego zadania powinien być złożony w drugiej połowie 2026 roku.
GDDKiA planuje również poszerzenie o trzeci pas 2,5 km DK94 między węzłami Modlniczka i Modlnica. Droga zostanie również dostosowana do standardu drogi ekspresowej, stając się w przyszłości kolejnym odcinkiem S52. Ten fragment obwodnicy zostanie rozbudowany zgodnie z obecnym przebiegiem, a zmiany wynikające m.in. z korekty zakrętów i poprawy geometrii drogi będą wiązały się z niewielkimi przesunięciami drogi na zachód. Zgodnie z planami wniosek o decyzję środowiskową dla tego odcinka będzie złożony na początku przyszłego roku.