Jak wyjaśnił podczas briefingu zastępca prezydenta Krakowa Stanisław Kracik, zamówione wagony będą miały ponad 43 metry długości, co oznacza, że będą się zaliczać do najdłuższych tramwajów w Polsce.
- To chyba najbardziej oczekiwane tramwaje w Krakowie. Na potrzebę dostaw tych najdłuższych wagonów zwracali uwagę mieszkańcy (...). W sumie 20 tramwajów firmy Pesa trafi do Krakowa i będzie wozić pasażerów na najbardziej popularnych liniach – zapowiedział Kracik.
Dostawa pierwszego tramwaju z tego zamówienia została zaplanowana na trzeci kwartał 2028 r., a ostatniego w połowie 2029 r.
Prezes MPK w Krakowie Rafał Świerczyński zapowiedział, że każdy z nowych tramwajów będzie miał ponad 43 metry długości, niską podłogę, klimatyzację, monitoring, system informacji pasażerskiej dostosowany do potrzeb osób niewidomych i słabowidzących, a także platformę oraz wydzieloną przestrzeń dla wózka inwalidzkiego.
Jeden z tych wagonów – wskazał prezes - będzie także wyposażony w specjalne baterie, które umożliwią przejazd bez korzystania z sieci trakcyjnej na odcinku ok. 3 km. Będą to pierwsze tak długie tramwaje z takim rozwiązaniem w Polsce.
Według niego nowe tramwaje trafią na te krakowskie linie, które są najbardziej popularne, w tym m.in. na linię nr 52, łączącą „Czerwone Maki P+R” z os. Piastów w Nowej Hucie. Zastąpią na tej trasie wszystkie potrójne składy wysłużonych wysokopodłogowych wagonów 105Na tzw. akwariów, które obecnie jeszcze tam kursują.
- Cel Krakowa cały czas jest niezmienny – 100 proc. tramwajów niskopodłogowych, z klimatyzacją i nowoczesną informacją pasażerską – zapowiedział prezes MPK.
Dodał, że zakup 20 nowych tramwajów stał się możliwy dzięki pożyczce inwestycyjnej udzielonej krakowskiemu przewoźnikowi przez Bank Gospodarstwa Krajowego, pochodzącej ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Podpisana w poniedziałek umowa jest kolejną umową realizacyjną do umów ramowych zawartych przez MPK z bydgoskim producentem w kwietniu tego roku. Zgodnie z nią przewoźnik zamówi w sumie 90 nowych tramwajów o łącznej wartości ok. 1,8 mld zł netto w trzech rodzajach: 30 tramwajów dwukierunkowych o długości 33 m, 30 tramwajów jednokierunkowych o długości 43 m, 30 tramwajów jednokierunkowych o długości 33 m.
Zdaniem prezesa PESA Bydgoszcz Krzysztofa Zdziarskiego, krakowskie zamówienie to jeden z najważniejszych projektów tramwajowych realizowanych obecnie w Polsce i jednocześnie potwierdzenie, że stolica Małopolski konsekwentnie inwestuje w tabor o najwyższych parametrach pojemności, dostępności i bezpieczeństwa.