„We wszystkich lokalizacjach obecność polskich artystów w głównym nurcie życia społeczno-kulturalnego danego kraju jest raczej śladowa. Inicjatywy podejmowane przez podmioty zaangażowane w działalność kulturalną są rozproszone, skierowane głównie do zbiorowości polonijnej i mają niewielki zasięg” – ocenił kierownik projektu profesor Mariusz Dzięglewski.
Jak dodał większe przedsięwzięcia, np. cykliczne festiwale, realizują na ogół charyzmatyczne osoby znane w środowisku polonijnym. Opierają się one w pełni na wolontariuszach.
Według przekazanych PAP informacji wzmocnienie działań promocyjnych możliwe będzie m.in. za pośrednictwem portalu internetowego, opracowania specjalnego podręcznika, katalogu, a także filmów i webinariów. Uniwersytet pragnie dokonać też oceny skuteczności dotychczasowych wysiłków.
Badacze uniwersytetu zauważyli, że sieć Polskich Instytutów Kultury mimo szerokiej oferty wydarzeń kulturalnych, adresowanych do odbiorcy amerykańskiego, niemieckiego czy brytyjskiego, często funkcjonuje w oderwaniu od zasobów związanych z liczną zbiorowością polonijną.
Za ciekawe i ważne inicjatywy w Nowym Jorku o potencjale umożliwiające promocję wśród Polonii, ale też Amerykanów szef projektu oraz dr Marcin Gońda uznali m.in. tłumaczenia literatury polskiej, w tym „Szkice piórkiem” Andrzeja Bobkowskiego oraz cykle upowszechniające wiedzę o polskich pisarzach publikowane na You Tube przez Instytut Kultury Polskiej.
W dziedzinie filmu wymienili Polish Film Festival, organizowany przez Hannę Hartwicz oraz Greenpoint Film Festival z udziałem Polaków. W obszarze sztuk wizualnych zwrócili uwagę na nowojorskich Emocjonalistów (Lubomir Tomaszewski, Janusz i Artur Skowron) i festiwal „Chopin and Friends” fundacji NYDAI kierowanej przez Mariana Żaka.
„Działania promocyjne podejmowane w dużej mierze przez pojedyncze osoby, mają zasięg bardzo niewielki. Podniesienie ich do rangi widocznych i znaczących na przebogatej mapie wydarzeń kulturalnych Nowego Jorku wymagałoby systemowego wsparcia, dużego budżetu, koordynacji działań, nadania im określonego kierunku i dynamiki” – podkreślili badacze.
Projekt pod nazwą „Opracowanie i upowszechnienie narzędzi wspierających promocję polskiej kultury za granicą” uczelnia krakowska realizuje od marca. Finansowany jest z budżetu Ministerstwa Edukacji i Nauki.
- A
- A
- A
Krakowska uczelnia pracuje w Nowym Jorku nad programem promocji kultury polskiej za granicą
Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie zajmuje się projektem, zmierzającym do udoskonalenia promocji kultury polskiej za granicą. Prowadzi w tym celu badania m.in. w Nowym Jorku, Londynie i Berlinie. Służą temu m.in. wywiady i udział w imprezach artystycznych.Komentarze (0)
Brak komentarzy
Najnowsze
-
13:12
Rektor Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie odwołany
-
13:01
Praktyki w Urzędzie Miasta Krakowa mogą stać się płatne
-
12:20
Pracownicy szpitala Narutowicza z połową wynagrodzenia. Wiceprezydent Kracik: "To skandal"
-
11:37
Nowa przeprawa na Wiśle już nabiera kształtów
-
11:16
Czy trzeba mieć zgodę drugiego rodzica na wyjazd z dzieckiem na wakacje?
-
11:11
Na jakich zasadach w Krakowie w komunikacji miejskiej można podróżować ze zwierzętami?
-
10:58
Ruszyły wypłaty renty wdowiej. "Jak ktoś złoży wniosek do końca lipca, dostanie świadczenie z wyrównaniem"
-
10:55
Na razie nie poznamy proponowanych wariantów trasy S7 z Krakowa do Myślenic
-
10:02
Przez kilka dni przypominała oblężoną twierdzę. W Starej Wsi życie wraca do normy. ZDJĘCIA
-
09:48
"Wszystko się zgadza i nic nie pasuje" - w galerii Krakowskiej Huty Szkła - Lipowa 3
-
09:32
Reprezentacja Polski w blind-footballu walczy na mistrzostwach Europy. Gole strzela nasz radiowy kolega
-
09:28
Lasy dla życia
Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy
Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.
Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]
Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku oraz Twitterze