„We wszystkich lokalizacjach obecność polskich artystów w głównym nurcie życia społeczno-kulturalnego danego kraju jest raczej śladowa. Inicjatywy podejmowane przez podmioty zaangażowane w działalność kulturalną są rozproszone, skierowane głównie do zbiorowości polonijnej i mają niewielki zasięg” – ocenił kierownik projektu profesor Mariusz Dzięglewski.
Jak dodał większe przedsięwzięcia, np. cykliczne festiwale, realizują na ogół charyzmatyczne osoby znane w środowisku polonijnym. Opierają się one w pełni na wolontariuszach.
Według przekazanych PAP informacji wzmocnienie działań promocyjnych możliwe będzie m.in. za pośrednictwem portalu internetowego, opracowania specjalnego podręcznika, katalogu, a także filmów i webinariów. Uniwersytet pragnie dokonać też oceny skuteczności dotychczasowych wysiłków.
Badacze uniwersytetu zauważyli, że sieć Polskich Instytutów Kultury mimo szerokiej oferty wydarzeń kulturalnych, adresowanych do odbiorcy amerykańskiego, niemieckiego czy brytyjskiego, często funkcjonuje w oderwaniu od zasobów związanych z liczną zbiorowością polonijną.
Za ciekawe i ważne inicjatywy w Nowym Jorku o potencjale umożliwiające promocję wśród Polonii, ale też Amerykanów szef projektu oraz dr Marcin Gońda uznali m.in. tłumaczenia literatury polskiej, w tym „Szkice piórkiem” Andrzeja Bobkowskiego oraz cykle upowszechniające wiedzę o polskich pisarzach publikowane na You Tube przez Instytut Kultury Polskiej.
W dziedzinie filmu wymienili Polish Film Festival, organizowany przez Hannę Hartwicz oraz Greenpoint Film Festival z udziałem Polaków. W obszarze sztuk wizualnych zwrócili uwagę na nowojorskich Emocjonalistów (Lubomir Tomaszewski, Janusz i Artur Skowron) i festiwal „Chopin and Friends” fundacji NYDAI kierowanej przez Mariana Żaka.
„Działania promocyjne podejmowane w dużej mierze przez pojedyncze osoby, mają zasięg bardzo niewielki. Podniesienie ich do rangi widocznych i znaczących na przebogatej mapie wydarzeń kulturalnych Nowego Jorku wymagałoby systemowego wsparcia, dużego budżetu, koordynacji działań, nadania im określonego kierunku i dynamiki” – podkreślili badacze.
Projekt pod nazwą „Opracowanie i upowszechnienie narzędzi wspierających promocję polskiej kultury za granicą” uczelnia krakowska realizuje od marca. Finansowany jest z budżetu Ministerstwa Edukacji i Nauki.
- A
- A
- A
Krakowska uczelnia pracuje w Nowym Jorku nad programem promocji kultury polskiej za granicą
Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie zajmuje się projektem, zmierzającym do udoskonalenia promocji kultury polskiej za granicą. Prowadzi w tym celu badania m.in. w Nowym Jorku, Londynie i Berlinie. Służą temu m.in. wywiady i udział w imprezach artystycznych.Komentarze (0)
Brak komentarzy
Najnowsze
-
09:47
Ingres kardynała Grzegorza Rysia na urząd metropolity krakowskiego. Relacja
-
09:41
PŚ w skokach - w sobotę dwa konkursy w Engelbergu
-
09:09
Mandaty za nielegalny wjazd do strefy czystego transportu w Krakowie. Co trzeba wiedzieć?
-
08:30
Nowy Sącz: Po raz pierwszy w historii miasta wydatki przekraczające miliard złotych
-
08:18
„Pociąg do Zakopanego”. Wyjątkowa wystawa DESA Unicum po raz pierwszy w Zakopanem
-
07:58
Niecodzienne zderzenie pociągu z samochodem osobowym w Tarnowie
-
07:44
IMGW: Pochmurny i mglisty weekend; od poniedziałku ochłodzenie
-
21:55
Kraków Airport: przekierowane loty z powodu mgły
-
19:56
Kardynał Ryś przejmuje „pole minowe”. Co zostawił po sobie abp Jędraszewski?
-
19:40
Ewa Lipska z odznaką "Honoris Gratia"
-
18:57
Pożar w restauracji na Krupówkach. Dwie osoby w szpitalu
-
18:06
Napad na jubilera na osiedlu Tysiąclecia w Krakowie. Trwają poszukiwania sprawców
-
17:26
Kraków: potrącenie pieszego. Na miejsce przyleciał śmigłowiec LPR
Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy
Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.
Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]
Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku oraz Twitterze