Wiemy, co zrobić by przedświąteczna zakupowa gorączka nie skończyła się poważnym uszczupleniem naszego portfela. Przed wyjściem do sklepu warto zrobić listę zakupów i zabrać ze sobą wyliczoną gotówkę. Kartę płatniczą lepiej zostawić w domu - radzi Jerzy Gramatyka Miejski Rzecznik Konsumentów w Krakowie. Nie wolno też ufać promocjom, a przed kupnem warto sprawdzić, czy ten sam towar w innym sklepie nie kosztuje mniej. Zdaniem krakowian to dobre rady, choć przed świętami trudno je wcielić w życie.
Posłuchaj krakowian
Przybywa także transakcji w sieci. "Sprawdzajmy jakość kontrahenta" - tłumaczy Gramatyka. "Gdy cena towaru jest zaskakująco niska, starajmy się uzyskać wyjaśnienia. Gdy sprzedawca nie jest w stanie tego racjonalnie wytłumaczyć, odradzałbym zawieranie takich umów."
Warto też zastanowić się wcześniej, czy dany produkt rzeczywiście jest nam potrzebny. Zwrot to tylko dobra wola sprzedawcy. Pamiętajmy, gdy przesyłka nie zgadza się z tym, co zamawialiśmy, zawsze możemy interweniować. W Krakowie pomocą służy Miejski Rzecznik Kosumentów. Można też zawiadomić Małopolską Wojewódzką Inspekcję Handlową.
PRZYKAZANIA KONSUMENTA
Po pierwsze: nie ufaj magicznym słowom: „promocja", „wyjątkowa okazja", „super cena" itd.
W praktyce są one często nadużywane. Zanim dokonasz „okazyjnego" zakupu sprawdź czy ten sam towar w innym sklepie nie kosztuje znacznie mniej.
Po drugie: licz
Należy sprawdzać gramaturę lub liczbę sztuk. Często w dużych opakowaniach znajduje się mniej produktu niż wskazuje na to jego wielkość.
Po trzecie: sprawdzaj datę ważności
Sprzedawca nie ma prawa oferować przeterminowanego towaru po obniżonej cenie, ponieważ jego spożycie może być niebezpieczne dla zdrowia.
Po czwarte: nie daj się zwieść szacie graficznej, czytaj dokładnie etykiety!
Umieszczone na opakowaniu informacje nie mogą wprowadzać w błąd, dlatego na kartonie powinniśmy znaleźć jasną informację czy kupujemy – na przykład - nektar, sok czy napój. Niekiedy pozornie podobne produkty mają zupełnie inny skład, charakterystykę czy trwałość.
Po piąte: nie wierz w cuda
Producent nie powinien przypisywać swojemu produktowi nadzwyczajnych właściwości, jeśli wszystkie podobne produkty spożywcze je posiadają. Zakazane jest również sugerowanie kupującemu, że dany artykuł posiada specjalne właściwości lecznicze, np. „niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania organizmu". Zasady te dotyczą nie tylko słów, ale i znaków graficznych znajdujących się na opakowaniu.
Po szóste: zachowaj dowód zakupu
Bez niego trudno nam będzie wykazać z kim i kiedy zawarliśmy umowę sprzedaży. Paragony powinien wydawać nie tylko sprzedawca w sklepie, ale również handlujący na targowisku czy bazarze, o ile ma obowiązek posiadania kasy rejestrującej.
Po siódme: nie bój się reklamować
Jeśli żywność okaże się nieświeża, zawsze przysługuje Ci prawo do reklamacji.
W przypadku reklamacji produktów spożywczych obowiązują szczególne terminy – żywność pakowaną można reklamować w terminie 3 dni od chwili otwarcia, natomiast produkty spożywcze sprzedawane luzem – 3 dni od momentu zakupu. W pozostałych przypadkach towar niezgodny z umową możemy reklamować u sprzedawcy w terminie do dwóch lat.
Po ósme: zapytaj eksperta
Nawet w gorączce przedświątecznych zakupów zawsze możemy zwrócić się o telefoniczną poradę prawną lub informację do bezpłatnej infolinii konsumenckiej pod nr telefonu 0800 800 008 (od poniedziałku do piątku w godz. od 9.00 do 17.00).
Po dziewiąte: kupuj „z głową" to, czego rzeczywiście potrzebujesz
Jeśli produkt nie ma wad, a po dłuższym zastanowieniu okazało się, że nie będzie nam potrzebny tylko od dobrej woli sprzedawcy zależy, czy przyjmie go z powrotem i zwróci nam pieniądze.
Po dziesiąte: interweniuj
O nieprawidłowościach związanych z jakością lub sprzedażą żywności warto zawiadomić Małopolską Wojewódzką Inspekcję Handlową lub Państwową Powiatową Inspekcję Sanitarną czy też Inspekcję ds. Jakości Artykułów Rolnych i Spożywczych.
W Krakowie pomocą służy Biuro Miejskiego Rzecznika Konsumentów. Do biura można zgłaszać się:
•osobiście: Al. Powstania Warszawskiego 10, Centrum Administracyjne, box nr 49 (parter), od poniedziałku do piątku w godzinach od 7.40 do 15.30.
•telefonicznie: 12 61 69 231, 12 61 69 232,
•elektronicznie: www.bip.krakow.pl/rzecznik .
(Aleksandra Ratusznik/Urząd Miasta Krakowa/krakow.pl/ko)