Budowa Trasy Łagiewnickiej wraz z linią tramwajową – jednej z najważniejszych inwestycji Krakowa ostatnich lat - rozpoczęła się w lutym 2018 r. Koszt zadania to 802,2 mln zł brutto. Zgodnie z planami całość miała być gotowa w marcu br. Inwestycję opóźniła najpierw pandemia, a później ulewne deszcze.

Krzysztof Migdał, inżynier kontraktu poinformował w piątek, że roboty budowlane na Trasie Łagiewnickiej są na ostatniej prostej i zakończą się w czerwcu. Oddanie tej arterii z infrastrukturą towarzyszącą dla mieszkańców będzie możliwe po procedurach odbiorów przez odpowiednie służby.

„Spodziewamy się, że pasażerowie, rowerzyści i kierowcy skorzystają z Trasy Łagiewnickiej w lipcu” - zapowiedział Migdał.

Wykonawcą zadania jest konsorcjum Budimex SA i Ferrovial Agroman SA. Umowa z nim dotyczy zaprojektowania i budowy obwodnicy na odcinku od skrzyżowania z ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania z ul. Beskidzką i z ul. Halszki. Jednym z ważniejszych elementów inwestycji jest linia tramwajowa, która połączy os. Kurdwanów z ul. Zakopiańską.

Koszt budowy całej Trasy Łagiewnickiej, wraz z główną arterią drogową, tunelami o długości ponad 2 km, bezkolizyjnymi skrzyżowaniami, budową dwóch mostów, przebudową koryta rzeki Wilga, to blisko 652,2 mln zł netto (802,2 mln zł brutto). Budowa samej linii tramwajowej w ramach Trasy Łagiewnickiej ma kosztować prawie 162,6 mln zł netto (ponad 200 mln zł brutto). Dofinansowanie UE wyniesie prawie 97,6 mln zł.

Budowa Trasy Łagiewnickiej jest jednym z najważniejszych zadań inwestycyjnych Krakowa w najbliższych latach. Arteria - wraz z planowanymi w przyszłości trasami Pychowicką i Zwierzyniecką - ma stanowić trzecią obwodnicę Krakowa, łączącą południową i zachodnią część miasta. Według władz Krakowa jest to projekt kluczowy dla usprawnienia ruchu między dzielnicami Krakowa, w tym dla rozładowania korków na alejach Trzech Wieszczów i uspokojenia ruchu w dzielnicach Zwierzyniec i Krowodrza.