Zaplanowany deficyt budżetowy ma wynieść blisko 565 mln zł i zostanie pokryty głównie z kredytów. "To nie jest łatwy budżet" - ocenił w środę prezydent Majchrowski wskazując, że do wzrostu wydatków bieżących przyczyniają się wysokie ceny energii, inflacja, zmiany legislacyjne wprowadzone w ostatnim czasie oraz presja płacowa.

"Każdy budżet jest zawsze daleki od marzeń (...). Będą jednak realizowane wszystkie te zadania, które powinny być, wydatki bieżące są zapewnione w 100 proc. w zasadzie, inwestycje są nieco skrócone" - mówił Majchrowski.

Projekt budżetu przekazany w środę przez prezydenta krakowskim radnym zakłada, że dochody miasta ogółem sięgną prawie 8 mld zł, co oznacza ich wzrost o 16,5 proc. w porównaniu z planem przyjętym na 2023 rok. Wydatki miasta ogółem w przyszłym roku osiągną blisko 8,6 mld zł – jest to kwota o 6,7 proc. wyższa od przyjętej na ten rok.

Inwestycje wpisane do projektu budżetu opiewają na kwotę prawie 1 mld zł, ale – jak zaznaczyły władze Krakowa - miasto jest gotowe przystąpić do realizacji kolejnych zadań po odblokowaniu Krajowego Planu Odbudowy.

Zgodnie z projektem na łączną sumę dochodów miasta w 2024 r. składają się dochody własne gminy (3 mld 047 mln zł), udział gminy w podatkach PIT i CIT (2 mld 951 mln zł), subwencje i dotacje z budżetu państwa (1 mld 960 mln zł), środki ze źródeł zagranicznych (35 mln zł).

Według przedstawionych danych w ostatnim czasie w strukturze dochodów miasta ogółem rośnie znaczenie dochodów własnych, które gmina uzyskuje m.in. z podatków lokalnych i różnego rodzaju opłat czy zarządzania mieniem. W planie na 2024 rok będą one stanowić 38,1 proc. wszystkich środków miasta.

Według prezydenta miasta przeciwny trend dotyczy wpływów z podatku PIT – ich znaczenie w łącznej sumie dochodów maleje na skutek rządowych reform systemu podatkowego, wprowadzonych w latach 2019–2022, a to wpływa na obniżenie potencjału dochodowego samorządu.

Jak wyliczono, rządowy program Polski Ład i jego nowelizację oznaczały stratę dla Krakowa w latach 2022–2023 w wysokości 1 mld 300 mln zł.

"Te radykalne ubytki we wpływach z PIT nigdy nie zostały przez rząd adekwatnie wyrównane" - wskazał Majchrowski i zaznaczył, że subwencje i dotacje stanowią obecnie mniej więcej 25 proc. budżetu miasta.

Spośród tych transferów największą pozycją jest niezmiennie subwencja oświatowa. Jej wysokość w krakowskim budżecie na przyszły rok szacowana jest na poziomie 1 mld 512 mln zł.

Według zapowiedzi władz Krakowa miasto wciąż oczekuje na uruchomienie środków unijnych w ramach Krajowego Planu Odbudowy. W związku z tym – jak wskazał wiceprezydent miasta Andrzej Kulig – trwają prace nad przygotowaniem nowych inwestycji, aby były one gotowe do realizacji, gdy tylko pojawi się możliwość sfinansowania prac. Na liście zgłoszonej do KPO znalazły się priorytetowe dla miasta inwestycje, w tym m.in. budowa linii tramwajowej Cichy Kącik – Azory, budowa Trasy Balickiej, budowa Centrum Literatury i Języka "Planeta Lem", przebudowa obiektów sportowych WKS Wawel czy powiększenie szpitala Żeromskiego o dodatkowy pawilon dla potrzeb SOR wraz z wyposażeniem.

Według przekazanych informacji największa część wydatków miasta to wydatki bieżące, na które w przyszłorocznym budżecie miasto planuje przeznaczyć 7 mld 553 mln zł, co oznacza wzrost o około 19 proc. w stosunku do planu przyjętego na rok 2023 r.

W przyszłorocznej strukturze wydatków bieżących największy udział będzie miała, niezmiennie, edukacja i wychowanie (31,8 proc.), a kolejne miejsca zajmą: transport i łączność (15,8 proc.), gospodarka komunalna i ochrona środowiska (9,6 proc.) oraz pomoc społeczna (6,3 proc.).

Plan na 2024 rok zakłada wydatki majątkowe na poziomie 1 mld 004 mln zł, z czego na sam program inwestycyjny zarezerwowano 864 mln zł. Jak zaznaczył wiceprezydent Kulig, plan inwestycyjny będzie znacząco ograniczony w porównaniu z br.

Na inwestycje ogólnomiejskie Kraków zamierza w przyszłym roku wydać 850 mln zł, zaś na zadania inwestycyjne dzielnic – 14 mln zł.

Zgodnie z zapowiedziami priorytetem w planie inwestycyjnym miasta będą, jak co roku, zadania kontynuowane. W obszarze transportu i komunikacji są to m.in. budowa linii tramwajowej do Mistrzejowic, budowa ulicy 8 Pułku Ułanów, rozbudowa ulicy Kocmyrzowskiej, a także ulic Meiera, Maciejkowej, Stelmachów i Piaskowej, czy budowa drogi dojazdowej z osiedla Kliny do stacji Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej w Opatkowicach.

Projekt przyszłorocznego budżetu zapewnia też finansowanie dla nowych zadań inwestycyjnych. W obszarze komunikacji i transportu będą m.in. rozbudowa al. 29 Listopada (odc. ul. Opolska – granica miasta, budowa drogi równoległej do ul. Turowicza (odc. od ul. gen. Bolesława Roi do wiaduktu w kierunku Centrum Handlowego), budowa ścieżki rowerowej wzdłuż al. 29 Listopada (od ul. Żelaznej do Woronicza. Do budżetu wpisano także zadania z zakresu zieleni, a także edukacji i sportu.