Umowy, o wartości 15 mln zł netto, przewoźnik podpisał z firmą Egis Poland i konsorcjum Dohwa Polska oraz Dohwa Engineering Co. Przewidują one zaprojektowanie podstacji trakcyjnych, kabin sekcyjnych oraz naziemnych i podziemnych linii energetycznych. Wykonawcy w ciągu 38 miesięcy mają przygotować dokumentację projektową i uzyskać niezbędne uzgodnienia i pozwolenia budowlane.
Największa i najdroższa inwestycja w Małopolsce
Piotr Hamarnik z biura prasowego PLK tłumaczy, że wykonanie infrastruktury energetycznej jest ważną część wielomiliardowej inwestycji, która ułatwi komunikację kolejową południa Małopolski z Krakowem i resztą kraju. Przedsięwzięcie potocznie nazywane „Podłęże – Piekiełko” to największa inwestycja kolejowa na południu Polski o łącznej szacunkowej wartości 12 mld zł. Finansowana będzie m.in. z KPO oraz Krajowego Programu Kolejowego.
Przedsięwzięcie składa się z dwóch części – modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy nr 104 Chabówka – Nowy Sącz oraz budowy zupełnie nowego, 58-kilometrowego odcinka łączącego Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu do 2030 roku stworzona zostanie nowa linia kolejowa, która połączy Kraków z Podhalem i Sądecczyzną. Zgodnie z planami najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut, natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie blisko 90 minut.
Obecnie prace budowlane w ramach projektu toczą się na czterech fragmentach modernizowanej linii kolejowej nr 104: stacja Limanowa, Limanowa – bocznica Klęczany, bocznica Klęczany – Nowy Sącz, Chabówka – Rabka Zaryte.