Radio Kraków
  • A
  • A
  • A

Debata kolejowa Radia Kraków: Czas na linię Podłęże-Piekiełko

  • Debaty
  • date_range Poniedziałek, 2018.09.17 07:34 ( Edytowany Poniedziałek, 2021.05.31 08:33 )
Trwają przygotowania do budowy nowej linii kolejowej Podłęże-Piekiełko. Dzięki tej nowej inwestycji już od 2026 roku znacznie szybciej będzie można dotrzeć z Krakowa na południe Małopolski. Podróż do Zakopanego potrwa 1 godz. i 40 minut, czyli możliwa będzie dwukrotnie szybciej niż obecnie. Do Nowego Sącza dojedziemy w godzinę – dziś koleją trzeba jechać na tej trasie nawet trzy razy dłużej!

Zdjęcie ilustracyjne. / fot: Piotr Korczak/Kronos Media

O przygotowaniach do budowy tej nowej linii kolejowej rozmawialiśmy w czasie debaty Radia Kraków w poniedziałek 17 września o 20:10. Zapytaliśmy także o postępy przebudowy linii średnicowej w Krakowie, a także modernizację linii kolejowej do Zakopanego.

 

W debacie uczestniczyli:

- Mateusz Wanat, z-ca dyrektora Centrum Realizacji Inwestycji Region Południowy PKP PLK SA

- Łukasz Bochniarz, kierownik kontraktu, odpowiedzialny za przygotowanie projektu „Podłęże – Piekiełko”

- prof. Włodzimierz Czyczuła oraz dr inż. Łukasz Kudyba z Politechniki Krakowskiej

 

Od lewej: Ł.Kudyba, W.Czyczuła, M.Wanat i Ł.Bochniarz (fot.M.Bartkowicz)

 

Zapis fragmentu debaty kolejowej Radia Kraków (całości można posłuchać na górze strony):

 

Mariusz Bartkowicz: Wielu turystów i mieszkańców chce dotrzeć do Krynicy pociągiem. Oni marzą o realizacji inwestycji Podłęże-Piekiełko. Goście Forum Ekonomicznego, które odbyło się tutaj przed dwoma tygodniami, z chęcią pewnie by też tu dojechało bezpieczną, czystą i szybką komunikacją kolejową. To będzie możliwe dopiero wtedy, gdy linia Podłęże-Piekiełko stanie się faktem?

Włodzimierz Czyczuła: Jeśli chodzi o szybko dojazd, bo jest on teraz bezpieczny, to ta linia w znaczący sposób skróci czas przejazdu do Sącza, Krynicy i przy okazji do Zakopanego.

 

M.B: Skróci, ale kiedy ma szansę to realnie nastąpić?

Łukasz Bochniarz: W założeniu mamy zakończenie tej inwestycji w roku 2026. Teraz rozpoczynają się prace projektowe. W toku tych prac będzie można określić dokładny termin uruchomienia tego przedsięwzięcia.

 

M.B: 2026 to rok, który jest planowany na zakończenie całej inwestycji, która będzie realizowana w kilku etapach. Pierwszy etap to przygotowania. Może nie spektakularny, ale kluczowy dla powodzenia inwestycji. Co teraz się dzieje?

Ł.B: Obecnie jesteśmy na etapie wyboru wykonawcy dokumentacji projektowej. Ta dokumentacja będzie największą w historii PKP PLK pod względem kosztów. Jej wartość będzie wynosiła około 200 milionów złotych. Wpłynęły do nas dwie oferty firm projektowych. Ten projekt jest na tyle złożony… Otwarliśmy oferty 20 lutego. Obie firmy walczą o wykonanie tego projektu, ze względu na jego skalę. Teraz wybieramy tę firmę. Zakładamy, że do końca roku uda nam się podpisać umowę z wykonawcą, który przedstawi koncepcję projektowo-programowo-przestrzenną, opracuje dokumentację budowlaną, projekty wykonawcze. Dzięki temu będziemy mogli rozpocząć wykup gruntów.

 

M.B: Kiedy będzie już wiadomo, która firma wykona to zadanie, jaki czas w harmonogramie inwestycji dajecie jej na wykonanie tego zadania?

Ł.B: Zakładamy zakończenie wykonania dokumentacji projektowej do roku 2021. Cała inwestycja jest podzielona na 11 pododcinków. Linia nowa będzie przebiegać w nowym śladzie, ale będzie też modernizowana linia kolejowa numer 104 Chabówka-Nowy Sącz. Zakładamy, że te odcinki, które są w przebiegu istniejącym, gdzie nie ma konieczności znacznych wykupów gruntów, tam będziemy mogli przystąpić do prac wcześniej niż w 2021 roku, może na końcu 2020 roku.

 

M.B: Zapytam o pieniądze. Na ile w tym momencie państwo oceniają koszt realizacji tej inwestycji?

Mateusz Wanat: Całość prowadzonych prac, włącznie z projektem, wykupem gruntu, realizacją robót, szacowana jest na prawie 9 miliardów złotych. To bardzo duża kwota. Teren, po którym będzie przebiegać linia, jest specyficzny. To górzysty, pofałdowany teren. Jest tu dużo tuneli, których w Polsce się zwykle nie spotyka przy realizacji robót kolejowych.

 

M.B: To one w dużej mierze decydują o tak wysokim koszcie inwestycji?

M.W: Tak. To tunele i estakady. To musimy zrealizować, żeby utrzymać standard linii kolejowych, który nas teraz obowiązuje, czyli na nowym szlaku prędkość 160 km/h dla pociągów osobowych, 120 km/h dla towarowych i 221 kN na oś. To jest kluczowe. To wpływa na koszt inwestycji.

Wyślij opinię na temat artykułu

Najnowsze

  • 20:46

    Uwaga kierowcy - utrudnienia na obwodnicy Krakowa. Między węzłami Kraków Skawina a Kraków Południe w stronę Tarnowa… https://t.co/aWCDRAdztU

  • 18:19

    Kraków: prokuratura złożyła apelację od wyroku dla aktora Jerzego S. https://t.co/4IBqL4fLxF

  • 15:39

    #PomysłNaMajówkę w Bobowej. Choć Żydzi nie powrócili do miasteczka na stałe po II wojnie światowej, to jednak samo… https://t.co/KDQZOGN34I

  • 13:55

    RT @Kamil_Wszolek: Jak przygotować dziecko do życia w sieci? O tym porozmawiam dziś z Magdaleną Bigaj autorką książki "Wychowanie przy ekr…

  • 12:33

    W maju w Pobiedniku Wielkim startuje 60. Lot Południowo-Zachodniej Polski im. Franciszka Żwirki https://t.co/p8YpCu8qgJ

  • 11:03

    Utrudnienia na drodze wojewódzkiej 783. W Makowie w powiecie miechowskim doszło do zderzenia trzech samochodów: cię… https://t.co/vHPqQzgNvM

  • 10:11

    #RozmowaRadiaKraków @Lukasz_Kmita: Rozważam wydanie rozporządzenia ws. zakazu przebywania na terenach zagrożonych z… https://t.co/IK9DHSKekF

  • 09:44

    Pojawiło się nowe zapadlisko na os. Gaj w Trzebini https://t.co/S6agoI2Hw1

  • 09:21

    Utrudnienia na drodze wojewódzkiej 955. W Sułkowicach w powiecie myślenickim doszło do zderzenia dwóch samochodów o… https://t.co/2WKuvfJcrm

  • 08:54

    Piękna pogoda przyciągnęła w weekend turystów w Tatry. Ratownicy mieli ręce pełne roboty https://t.co/FkW6kCjZeH

  • 08:13

    RT @j_banka: Porannym gościem @RadioKrakow będzie dzisiaj małopolski wojewoda @Lukasz_Kmita @Malopolski_UW . Zapraszam o 8.16. https://t.co…

  • 07:56

    RT @BartMaziarz: Planowana przy @Grupa_Azoty spalarnia śmieci nie ma jeszcze decyzji środowiskowej, ale @GKadzielawski w rozmowie z @RadioK…

  • 07:27

    Synoptyk IMGW: początek tygodnia pochmurny i z deszczem https://t.co/txUCfQB0px

  • 18:05

    73 zakażenia koronawirusem; bez przypadków śmiertelnych osób z COVID-19 https://t.co/6G6r9bRt7B

  • 16:37

    Podhale: sezon pasterski uroczyście zainaugurowany; owce poświęcone https://t.co/blorc5sabb

  • 16:13

    RT @magdalenazbylu1: Zyngierki z Maruszyny i Mali Wiyrchowianie z Bukowiny Tatrzańskiej zgarniają pierwszą nagrodę na Festiwalu Złote Kierp…

  • 15:12

    Z kolei w miejscowości Kąclowa w woj. nowosądeckim na drodze wojewódzkiej 981 doszło do kolizji 3 aut. Tu na szcz… https://t.co/xyILn3RcVd

  • 15:11

    Uwaga na drogach. W miejscowości Grodzisko w gminie Skała doszło doz zderzenia motocykla i samochodu osobowego. Jed… https://t.co/p0hXuo1BNl

  • 13:13

    Nowy Sącz: trwa akcja Pola Nadziei [ZDJĘCIA] https://t.co/mSxvmJM8Su

  • 11:43

    Cracovia Maraton wystartował po raz dwudziesty https://t.co/RRWB0mnjbz

Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy

Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.

Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]

Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na  Facebooku  oraz  Twitterze

Kontakt

Sekretariat Zarządu

12 630 61 01

Wyślij wiadomość

Dodaj pliki

Wyślij opinię