|
|
Kraków 101.6 MHz
Kraków
101.6 MHz
Tarnów
101,0 MHz
Nowy Sącz
90,0 MHz
Zakopane
100,0 MHz
Andrychów
98,8 MHz
Gorlice
97,4 MHz
Krynica-Zdrój
102,1 MHz
Rabka-Zdrój
87,6 MHz
Szczawnica
90,0 MHz
|
Kontakt 4080 (SMS)
DZIEJE SIĘ COŚ W TWOJEJ OKOLICY?
SKONTAKTUJ SIĘ!
12 200 33 33 (antena)
12 630 60 00 (recepcja)
4080 (SMS)
500 202 323 (SMS i MMS)
redakcja@radiokrakow.pl
|
A
A
A

Docelowy łącznik autostrady A4 z Mościcami w 2020 roku?

Jak dowiedział się reporter Radia Kraków, jest wreszcie decyzja środowiskowa dla budowy łącznika autostrady A4 z Mościcami. Dokument otwiera drogę do zorganizowania przetargu i zaprojektowania potrzebnej drogi. "W najlepszym razie droga z nowym mostem na Dunajcu powstanie w 2020 roku". Dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich Marta Maj przestrzega jednak, że ewentualne protesty mogą zaprzepaścić całą inwestycje.

Docelowy łącznik A4 z tarnowskimi Mościcami ma powstać według wariantu zielonego. Źródło: ZDW Kraków

Marta Maj wyjaśnia w rozmowie z Radiem Kraków, że na inwestycje zarezerowano 155 mliionów złotych unijnych pieniądzy, które trzeba jednak wydać do 2022 roku. "Jeżeli temat nie zostanie rozpoczęty projektowo do 2020 roku, bo będą protesty i odwołania, pieniądze na łącznik mogą zostać przesunięte na inne inwestycje. Jeśli nie zdążymy, trzeba będzie je oddać do Unii. Zgoda buduje, niezgodna rujnuje" - mówi.

ZDW przygotowuje się jednak na różne scenariusze. Jeśli decyzja się uprawomocni to ogłosi przetag w systemie zaprojektuj i wybuduj. Jeśli będą protesty to, żeby nie tracić czasu, może zlecić projektowanie drogi.

Odwołania od decyzji zapowiedzieli mieszkańcy co najmniej dwóch nieruchomości, którzy będą mieli w pobliżu nową drogę, ale zdaniem urzędników jednocześnie są od niej na tyle daleko, że nie podlegają pod wywłaszczenie.

Wybrano wariant zielony, który zakłada budowę nowej drogi po jednym pasie na wprost obecnego ronda po zjeździe z autostrady, przez nowy most na Dunajcu. Na rondzie w Kępie Bogumiłowickiej nowa droga łączyłaby się z ulicą Witosa, która zostałaby poszerzona o prawo i lewo skręty aż do ronda przy ulicy Chemicznej, Witosa i Kwiatkowskiej. Wariant ten zakłada wyburzenia 4 domy i 7 budynków gospodarczych. W miejscowościach Ostrów oraz Kępa Bogumiłowicka.

Zdaniem Józefa Kubonia z Urzędu Gminy Wierzchosławice, ewentualne protesty nie wstrzymają jednak inwestycji bo decyzja wydana przez Urząd Gminy ma rygor natychmiastowej wykonalności.

Jednak z jakimikolwiek działaniami Zarząd Dróg Wojewódzkich będzie prawdopodobnie czekał na rozpatrzenie odwołań przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze. "Wszystko zależy od tego jak to zostanie potraktowane w I instancji. Czy by nam wróciła i wskazała pewne błędy, czy tych błędów nie będzie. Jeżeli I instancja utrzyma decyzje to protestującym zostanie sąd, ale wtedy już można projektować. Decyzja środowiskowa nie daje de facto prawa do terenu. To jest tylko koncepcja. Dopiero rozwiązania projektowe dają prawo do terenu. I wtedy są sprawy wywłaszczeniowe, odszkodowawcze". - podkreśla w rozmowie z Radiem Kraków dyrektor ZDW Marta Maj.

Józef Kuboń z Urzędu Gminy Wierzchosławice podkreśla, że w decyzji środowiskowej wzięto pod uwagę istniejące ujęcie wody dla miasta Tarnowa, a także obszar Natura 2000. Dodatkowo decyzją Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiskowa, inwestor przed wydaniem pozwolenia na budowę będzie musiał powtórzyć ocenę oddziaływania na środowiskow planowanej do budowy drogi oraz mostu.

 

Początkowo zakładano, że docelowy łącznik autostrady z Mościcami powstanie do końca 2018 roku. Najpierw jednak z przygotowaniem do inwestycji nie poradził sobie Powiatowy Zarząd Dróg w Tarnowie, który nie miał wcześniej doświadczenia w tak dużych projektach. Dlatego w 2016 roku sprawę przejął Zarząd Dróg Wojewódzkich, ale nie poszło mu tak sprawnie, jak oczekiwano. Przez protesty mieszkańców Mościc, którzy nie zgadzali się na rozbudowę ulicy Kwiatkowskiego, województwo zrezygnowało z części inwestycji planowanej już w samym Tarnowie.

Tymczasem budowy docelowego łącznika z autostradą nie mogą się doczekać mieszkańcy wąskiej osiedlowej ulicy w Ostrowie, którą kierowcy skracają sobie drogę do Tarnowa.

Przeczytaj: Budowa łącznika A4 z Mościcami ruszy wreszcie z miejsca?

 

 

 

 

(Bartłomiej Maziarz/ko)

70%
30%
WASZE KOMENTARZE

Liczba komentarzy: 48

wariantsynergii

Piątek, 1 grudnia 2017, 09:37

Jedynym rozwiązaniem dla odciążenia Mościc jest wyprowadzenie ruchu chemiczną na północ. Azoty mogłyby zafundować most na Białej w ramach synergii z miastem

Odpowiedz

mieszkaniec

Środa, 29 listopada 2017, 11:51

Całkowicie nie da się zlikwidować dużego ruchu. To co pisałe, w jednym momencie chce wjechać lub wyjechać bardzo dużo ludzi i to stwarza problem. Dodatkowo płynność zakłca wyjazd z ZA.

Odpowiedz

Mieszkaniec

Środa, 29 listopada 2017, 10:39

@mieszkaniec

Być może rondo by pomogło, ale być może doprowadziłoby do paraliżu Czerwonych Klonów. Można jednak założyć teoretycznie, że w sytuacji gdy autobusy będą miały w obu kierunkach zatoczki i nie będą blokować ruchu, rondo mogłoby usprawnić przejazd tranzytowy przez Mościce. A wtedy korki przeniosą się na rondo za Białą =).

Odpowiedz

mieszkaniec

Środa, 29 listopada 2017, 09:26

Na obecny czas ciężko o jakąś nową inwestycje(wiadomo- braki finansowe żeby tak wyciągnąć i dać na coś). Jedyne co pozostaje to możliwości usprawnienia ruchu poprzez wprowadzenie lublikwidację czegoś. A może w przy zajesdni postawić rondo tymczasowe i sprawdzić jak się sprawdzi.

Odpowiedz

Mieszkaniec

Środa, 29 listopada 2017, 09:24

@Disco poldek

Proszę Cię - uparłeś się, że 4 pasy są dobre na wszystko, a jak podać przykład, że nie, to wymyślasz dziwne argumenty, żeby udowodnić, że masz rację. Już dziś rondo za Białą się przytyka, bo cały ruch zjeżdżający z mostu musi na nie wjechać i nie ma znaczenia czy rozjeżdża się na 3 strony świata czy na jedną. Nie ma tam większych korków tylko dlatego, że kierowcy stoją w nich wcześniej - na wysokości zajezdni i zakładu. Teraz wyobraź sobie, że masz do dyspozycji dwa pasy ruchu w danym kierunku, a nie jeden, i wprowadzasz dwa razy większą liczbę samochodów, te samochody przejeżdżają dwoma pasami do ronda i... no właśnie i zagadka i co teraz? JP2 się korkuje bo ma wąskie gardło na wiadukcie, ale Kwiatkowskiego się według Ciebie nie zakorkuje, mimo, że powstanie takie samo wąskie gardło na rondzie - przecież Mościckiego ma jeden pas... Tekst o normalnym świecie który buduje drogi 2x2 pokazuje jak bardzo jesteś zacofany w swoich poglądach i wiedzy. Tak budowano dawniej, ale wszyscy się już zorientowali, że zbudowanie drogi wlotowej do miasta 2x2 i wprowadzenie do niego dwa razy większej liczby samochodów może się skończyć wyłącznie paraliżem komunikacyjnym. Ale wy dalej swoje...

Odpowiedz

Jan

Wtorek, 28 listopada 2017, 23:11

Jednopasmowe wylotówki to może mieć Dębica lub Brzesko!!! Przypominam że Dębica też ma dwa zjazdy z A4 tak jak Tarnów ktoś tu czegoś nie przemyślał...

Odpowiedz

geesuu

Wtorek, 28 listopada 2017, 13:01

@mieszkaniec

Ono już ma nazwę "nieudaczników tarnowskich"

Odpowiedz

Disco poldek

Wtorek, 28 listopada 2017, 11:51

Błagam Cię, już nie brnij dalej bo uparłeś się, że 1x1 jest lepsze niż 2x2. Nikt do Mościc z nie wjeżdża dla przyjemności, jak ktoś ma bliżej przez Krzyż to wybiera tamten zjazd. Bardzo jestem ciekawy na jakiej podstawie stwierdzasz, że po zrobieniu 2x2 aż tak wzrośnie liczba samochodów w tej dzielnicy? Przykład Jana Pawła nie jest za dobry bo tam 80% ruchu jedzie w jednym kierunku czyli na Lwowską, która ma wąskie gardło na wiadukcie kolejowym i rondzie z Gumniską. A rozkład samochodów na rondzie Wody-Mościckiego-Wyszyńskiego jest dużo bardziej zróżnicowany. Cały normalny świat buduje wylotowe drogi do miasta w przekroju 2x2. Abstrahuję tutaj całkowicie od północnej obwodnicy, która jest bardzo potrzebna, ale to melodia dalekiej przyszłości. Równie dobrze można założyć - nie rozbudowujmy żadnych dróg bo za 100 lat będziemy wszyscy latać pojazdami nad ziemią...

Odpowiedz

Jok

Wtorek, 28 listopada 2017, 10:52

@JanKa

No to wrócić byś do czasów Tarnowa bez obwodnicy ;)

Odpowiedz

Marian

Wtorek, 28 listopada 2017, 10:51

@mieszkaniec

Masz rację mieszkaniec czy jak tam cię dziś zwią ! Powinno się natychmiastowo w prowadzi w Mościcach strefę bez pojazdowa od Krakowskie do Hodowlanej i aż po są Dunajec! Całkowity zakaz posiadania przez mieszkańców samochodów! Przecież dziś mają jeden jutro mogą mieć 2 !! Jak sobie chcą pojeździć to na autostradę ! Zgadza się ?

Odpowiedz

mieszkaniec

Wtorek, 28 listopada 2017, 10:37

Ponoć oficjalnie Solidarności a w światku Drwala. Co d rond Chemiczna, Mościckiego, to powstały w innych celach. 1- możliwość łatwiejszego włączenia się Chemiczna -Kwiatkowskiego-Witosa. 2-dojazd do strefy, możliwość skrętu Kwiatkowskiego- Czysta,

Odpowiedz

JanKa

Wtorek, 28 listopada 2017, 10:35

Zjazd z autostrady powinien trafić na rozjazd we Wojniczu. Stamtąd już wszędzie prosto. A do Tarnowa wygodny wjazd ( piękne mosty na Dunajcu i na Białej) przez ul.. Krakowską, skąd o dziesięcioleci ukształtowało się rozprowadzenie ruchu po Tarnowie. No ale na to trzeba było nie wybierać PO z PSL

Odpowiedz

bartek

Wtorek, 28 listopada 2017, 09:32

"zarezerowano 155 mliionów " no to tyle piniędzy jeszcze nie widziołem

Odpowiedz

Mieszkaniec

Wtorek, 28 listopada 2017, 09:06

@ziko

No tak, zamiast smrodu z dwóch pasów ruchu, lepiej mieć smród z czterech pasów ruchu.

Odpowiedz

Mieszkaniec

Wtorek, 28 listopada 2017, 09:04

@Disco poldek

Aha, czyli receptą na korki spowodowane zbyt dużą liczbą samochodów jest wprowadzenie jeszcze większej liczby samochodów do centrum Mościc =). No tak, to przecież logiczne... Rozumiem, że np. Jana Pawła się nie korkuje bo jest dwupasmowa... Nie jest ważne ile masz pasów ruchu w jedną stronę i ile jeszcze dołożysz - droga zakorkuje się na kolejnym ciasnym elemencie. W tym przypadku na rondzie za Białą. Nie ma znaczenia że ruch się rozłoży na 3 kierunki. A korki są człowieku na całej ul. Kwiatkowskiego - przed światłami i za nimi. Dojazdowa Czerwonych Klonów też się korkuje i korkować będzie niezależnie od tego czy będzie remont czy nie, czy przy zajezdni zrobią rondo czy nie. Samochodów jest po prostu za dużo i trzeba ruch tranzytowy wyprowadzić z Mościc. Gdyby nie tacy jak Ty, którzy twierdzą, że poszerzenie Kwiatkowskiego uratuje świat, to byśmy czasu nie tracili i pieniędzy na nieskuteczne rozwiązania. Sprawy wyboru nie będę komentował bo to poza tematem tej dyskusji, ale widocznie brakuje Ci argumentów.

Odpowiedz

faktusia

Wtorek, 28 listopada 2017, 08:52

@mieszkaniec Ja ostawiam, że nazwiecie go imieniem RyszardaŚ

Odpowiedz

mieszkaniec

Wtorek, 28 listopada 2017, 08:37

Rondo na Chemicznej to powinno nazywać się; rondo DRWALA, albo SZALONEGO DRWALA, to w podzience za wycięcie tylu drzew.

Odpowiedz

faktusia

Wtorek, 28 listopada 2017, 04:43

Spieracie się o rozwiązania komunikacyjne zaproponowane przez grupy interesu .W mieście powinien powstać apolityczny i możliwie nieskorumpowany zespół do opracowania systemu komunikacyjnego , A ze mieszkańcy Mościc to kasta wyróżniona to sprawka komuny tj kasty ubeckich dyrektorów, przywożonych niejednokrotnie w teczkach zasiedlających Mościce. Kolejne pokolenie ma postawę roszczeniową w spadku po rodzicach. Ostatnio nawet chciano nazwać rondo czy plac ich imionami.

Odpowiedz

mieszkaniec

Poniedziałek, 27 listopada 2017, 23:38

Nie dzielcie skóry na niedzwiedziu. Poczekajcie jeszcze kilka tygodni, skończą remont Kwiatkowskiego to zobaczymy co powoduje korki. Pozaym, zobaczcie inne ulice, te co są 2x2, czy one w porannym i popołudniowym szczycie nie blokują się ?

Odpowiedz

Disco poldek

Poniedziałek, 27 listopada 2017, 23:18

@Mieszkaniec - Geniuszu na rondzie za Białą masz rozdział na 3 drogi: Mościckiego, Wyszyńskiego, Wody i tam się ten ruch rozładowuje na 3 potoki. To samo masz na Chemicznej-Witosa. Największe korki są na Kwiatkowskiego od mostu na Białej do świateł przy zajezdni autobusowej. I tę rozbudowę żeście uwalili. To chyba Ty masz problem z inżynierią ruchu. Wmówiłeś dziadkom mościckim, że dwupasmówka będzie zła i uwierzyli. No i ten mit o północnym obejściu, które może powstanie za 20 lat, a przez te 20 lat będziecie się męczyć z zakorkowaną jednopasmówką. Większości tych dziadków co protestowali już nie będzie już wtedy na świecie, a problem pozostanie. W Japonii starsi ludzie chcieli iść oczyszczać Fukushimę po katastrofie jądrowej, żeby się przysłużyć następnym pokoleniom, a w Polsce stare dziady tylko protestować potrafią. Dziękujemy WAM. A że Mościce to stan umysłu potwierdza jakich ludzi do Rady Miasta wybieracie: Rysio - pierwszy dżentelmen skazany, Wardzała i Gónikiewicz co przez 3 lata chyba słowa na żadnej sesji nie powiedzieli... A jak powiedzieli to i tak są na szarym końcu wśród aktywnych radnych na sesjach. Słabo. No ale w protestowaniu jesteście najlepsi w całym mieście. Brawo WY.

Odpowiedz