|
|
Kraków 101.6 MHz
Kraków
101.6 MHz
Tarnów
101,0 MHz
Nowy Sącz
90,0 MHz
Zakopane
100,0 MHz
Andrychów
98,8 MHz
Gorlice
97,4 MHz
Krynica-Zdrój
102,1 MHz
Rabka-Zdrój
87,6 MHz
Szczawnica
90,0 MHz
|
Kontakt 4080 (SMS)
DZIEJE SIĘ COŚ W TWOJEJ OKOLICY?
SKONTAKTUJ SIĘ!
12 200 33 33 (antena)
12 630 60 00 (recepcja)
12 630 62 06 (reklama)
4080 (SMS)
500 202 323 (SMS i MMS)
redakcja@radiokrakow.pl
reklama@radiokrakow.pl
|
A
A
A

Wsparcie dzieci imigrantów w szkołach

Powrót do kraju z emigracji jest często dla dzieci dużym wyzwaniem z rozmaitych powodów: językowych, kulturowych czy psychologicznych. Tymczasem obecnie ani polskie szkoły, ani rodzice nie są przygotowani na to, aby zapewnić małoletnim migrantom odpowiednią opiekę po powrocie – wynika z wywiadów przeprowadzonych przez badaczki z Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Wśród uczniów coraz częściej spotkać można osoby z doświadczeniem migracyjnym, nieznające lub zaledwie w stopniu podstawowym posługujące się językiem polskim. Dzieci znajdują się w obcym środowisku, czasem nie rozumieją zachowań swoich rówieśników.  Bywa tak, że dzieci, które przyjechały z Europy Zachodniej, reagują negatywnie na ściąganie. Zdarza się też, że nauczyciele uważają niektórych uczniów za niegrzecznych, bo zadają oni w czasie lekcji wiele pytań, kwestionują wypowiedzi nauczyciela. Dzieci powielają schematy znane im ze szkoł w krajach, z których przyjechali. Nie rozumieją słów "powstanie", "chronologia", a z kolei nauczyciele i koledzy nie rozumieją ich trudności "bo przeciez biegle mówią po polsku".

Powrót bywa czasem trudniejszy niż sam wyjazd.  Powracający z emigracji Polacy myślą, że wrócą "tacy sami" do "tego samego". Tymczasem czeka ich zaskoczenie , które pogłębia trudności adaptacyjne. Z Joanną Durlik i dr Joanną Grzymałą-Moszczyńską z Instytutu Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego rozmawiała Ewa Szkurłat

 

100%
0%