5 stycznia, godz. 17.00

Oprowadzanie z przewodnikiem po wystawie głównej „Co robi zdjęcie?”

Ponad 1000 obiektów, w tym niemal 300 aparatów fotograficznych – ten gąszcz warto zobaczyć z przewodnikiem. Pytając „Co robi zdjęcie?” – a więc „jak działa”, ale także, w kolokwialnym rozumieniu – „co tworzy” czy „co składa się na” zdjęcie, kuratorzy wystawy głównej Muzeum Fotografii w Krakowie sięgają po szereg tematów związanych z procesem fotografowania i sposobami wykorzystania zdjęć. „Co robi zdjęcie?”, choć nie rości sobie prawa do tytułu wystawy poświęconej historii fotografii, zaprasza widzów do prześledzenia jej początków, daje wgląd w technologie zapisu na kliszy, szklanej płycie czy dysku komputera, przywołuje sylwetki fotografek i fotografów.

W trakcie oprowadzania wspólnie przyjrzymy się różnym rolom fotografii: rodzinnej pamiątki, wyzwalacza wspólnego wygłupu, narzędzia etnografii i  propagandy. „Co robi zdjęcie?” pozwoli się przekonać, jak wyglądały kolejne aparaty fotograficzne, jakich chemikaliów używano do wywoływania zdjęć, ale także – jakie tematy najchętniej fotografowano czy do jakich celów wykorzystywano fotografię.

 

8 stycznia, godz. 12.00

Oprowadzanie z przewodnikiem po wystawie „Fotografika. Fotografia artystyczna
w Polsce 1927-1978”

Czym właściwie jest tytułowa fotografika? Termin ten wprowadził do języka polskiego Jan Bułhak w 1927 roku, by odróżnić fotografię artystyczną od tej zawodowej oraz – przez użycie słowa „grafika” włączyć ją do świata plastyki. Bułhak i współcześni mu twórcy zrzeszeni w Fotoklubie Polskim chcieli tworzyć przy pomocy aparatów fotograficznych obrazy, a techniczne mistrzostwo pomagało im osiągać różnorodne efekty. W pojęciu „fotografiki” mieszczą się zarówno miękkie kadry rodzimego krajobrazu, eksperymentalne fotomontaże, jak i łączące elementy fotograficzne z graficznymi plakaty czy okładki płyt.

Wystawa, której kuratorami są Łukasz Gorczyca i Adam Mazur, jest pierwszym muzealnym ujęciem historycznego nurtu artystycznego. By jak najpełniej zaprezentować widzom to zjawisko, w MuFo zostało zebranych niemal 150 oryginalnych odbitek fotograficznych ze zbiorów najważniejszych polskich muzeów oraz prywatnych kolekcjonerów. To wyjątkowa okazja, by dzięki zebranym z całego kraju dziełom, pozwolić widzom doświadczyć, jak wyglądały początki fotografii artystycznej w Polsce.

Fotografika to także opowieść o samych fotografikach i fotograficzkach – o zrzeszeniach i społecznościach, które tworzyli, by dyskutować o fotografii, wystawiać ją i publikować. Wśród twórców i twórczyń, których prace są prezentowane w ramach wystawy Fotografika. Fotografia artystyczna w Polsce 1927 – 1978 znajdują się między innymi Jan Bułhak, Zdzisław Beksiński, Janusz Maria Brzeski, Roman Cieślewicz, Zbigniew Dłubak, Edward Hartwig, Jerzy Lewczyński, Natalia LL, Fortunata Obrąpalska, Wojciech Plewiński, Zofia Rydet, Stefan Themerson i Wojciech Zamecznik.

Prowadzenie: Małgorzata Fatalska – fotografka, nauczycielka. Ukończyła fotografię
w Szkole Filmowej w Łodzi, a obecnie jest studentką Instytutu Fotografii Twórczej Uniwersytetu Śląskiego w Opawie. Tworzy abstrakcyjne fotomontaże i zajmuje
się portretowaniem ludzi. Uwielbia podróżować. Jest największą fanką serialu Twin Peaks.

 

12 stycznia, godz. 17.00

Oprowadzanie z przewodnikiem po wystawie głównej „Co robi zdjęcie?”

Ponad 1000 obiektów, w tym niemal 300 aparatów fotograficznych – ten gąszcz warto zobaczyć z przewodnikiem. Pytając „Co robi zdjęcie?” – a więc „jak działa”, ale także, w kolokwialnym rozumieniu – „co tworzy” czy „co składa się na” zdjęcie, kuratorzy wystawy głównej Muzeum Fotografii w Krakowie sięgają po szereg tematów związanych z procesem fotografowania i sposobami wykorzystania zdjęć. „Co robi zdjęcie?”, choć nie rości sobie prawa do tytułu wystawy poświęconej historii fotografii, zaprasza widzów do prześledzenia jej początków, daje wgląd w technologie zapisu na kliszy, szklanej płycie czy dysku komputera, przywołuje sylwetki fotografek i fotografów.

W trakcie oprowadzania wspólnie przyjrzymy się różnym rolom fotografii: rodzinnej pamiątki, wyzwalacza wspólnego wygłupu, narzędzia etnografii i  propagandy. „Co robi zdjęcie?” pozwoli się przekonać, jak wyglądały kolejne aparaty fotograficzne, jakich chemikaliów używano do wywoływania zdjęć, ale także – jakie tematy najchętniej fotografowano czy do jakich celów wykorzystywano fotografię.

 

14 stycznia, godz. 18.00

Spotkanie z Józefem Robakowskim

Jakie relacje z aparatami, kamerami i innymi narzędziami zapisu może mieć artysta, który korzysta z nich przez całe życie? Czy czuł się kiedyś fotografikiem? Jaka droga prowadziła od „Durszlaka” do Warsztatu Formy Filmowej? Dlaczego sztuka jest energią? Na te i inne pytania odpowie w MuFo Józef Robakowski, artysta konceptualny, autor filmów i zdjęć, który kształtował wielu artystów i wiele artystek jako wieloletni wykładowca  Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej.

Spotkanie odbędzie się przy okazji dwóch wystaw – prezentowanej w MuFo od grudnia 2022 roku ekspozycji czaswoej „Fotografika. Fotografia artystyczna w Polsce 1927-1978” oraz wystawy w krzeszowickiej Galerii Vauxhall „Sztuka to potęga!”, która otworzy się 13 stycznia.

O artyście: Józef Robakowski - artysta, historyk sztuki, autor filmów, cykli fotograficznych, zapisów video, rysunków, instalacji, obiektów, projektów konceptualnych oraz inicjator wielu ważnych zdarzeń i multimedialnych akcji artystycznych. Kurator i właściciel Galerii Wymiany. Urodził się 20 lutego 1939 roku w Poznaniu. Studiował na Wydziale Sztuk Pięknych UMK w Toruniu historię sztuki i muzealnictwo oraz na Wydziale Operatorskim PWSFTviT w Łodzi, gdzie w latach 1970 -1981 był wykładowcą i kierownikiem Zakładu Fotografii i Reklamy Wizualnej. W 1995 roku powrócił do pracy na tej uczelni, gdzie obecnie prowadzi pracownie działań multimedialnych.

Pełna biografia artysty: http://www.robakowski.eu/biografia.html

Prowadzenie: Dominik Kuryłek - historyk sztuki, kurator. Autor pracy doktorskiej pt. „Nihilizm w sztuce polskiej XX wieku”, którą obronił na Uniwersytecie Jagiellońskim. Przez 11 lat pracował w Dziale Nowoczesnego Polskiego Malarstwa i Rzeźby w Muzeum Narodowym w Krakowie, gdzie był kustoszem zbiorów odpowiedzialnym za sztukę współczesną. Obecnie pracuje jako Kierownik Działu Fotografii i Technik Fotograficznych w Muzeum Fotografii w Krakowie (MuFo). Stał na czele zespołu tworzącego wystawę główną MuFo pt. „Co robi zdjęcie?”.

 

19 stycznia, godz. 17.00

Oprowadzanie z przewodnikiem po wystawie głównej „Co robi zdjęcie?”

Ponad 1000 obiektów, w tym niemal 300 aparatów fotograficznych – ten gąszcz warto zobaczyć z przewodnikiem. Pytając „Co robi zdjęcie?” – a więc „jak działa”, ale także, w kolokwialnym rozumieniu – „co tworzy” czy „co składa się na” zdjęcie, kuratorzy wystawy głównej Muzeum Fotografii w Krakowie sięgają po szereg tematów związanych z procesem fotografowania i sposobami wykorzystania zdjęć. „Co robi zdjęcie?”, choć nie rości sobie prawa do tytułu wystawy poświęconej historii fotografii, zaprasza widzów do prześledzenia jej początków, daje wgląd w technologie zapisu na kliszy, szklanej płycie czy dysku komputera, przywołuje sylwetki fotografek i fotografów.

W trakcie oprowadzania wspólnie przyjrzymy się różnym rolom fotografii: rodzinnej pamiątki, wyzwalacza wspólnego wygłupu, narzędzia etnografii i  propagandy. „Co robi zdjęcie?” pozwoli się przekonać, jak wyglądały kolejne aparaty fotograficzne, jakich chemikaliów używano do wywoływania zdjęć, ale także – jakie tematy najchętniej fotografowano czy do jakich celów wykorzystywano fotografię.

 

20 stycznia, godz. 11.00

Czułym okiem | Abstrakcja totalna

Co może powiedzieć nam kolor, cień i światło? Jak w nieoczywisty sposób wyrazić emocje? Podczas warsztatów za pomocą aparatów fotograficznych spróbujemy znaleźć abstrakcję w otaczających nas przedmiotach. Będziemy eksperymentować z obrazem do momentu, aż stanie się on tajemniczy, skomplikowany i właściwie… nieczytelny. Niech zapanuje abstrakcja! 

Prowadzenie: Małgorzata Fatalska – fotografka, nauczycielka. Ukończyła fotografię
w Szkole Filmowej w Łodzi, a obecnie jest studentką Instytutu Fotografii Twórczej Uniwersytetu Śląskiego w Opawie. Tworzy abstrakcyjne fotomontaże i zajmuje
się portretowaniem ludzi. Uwielbia podróżować. Jest największą fanką serialu Twin Peaks.

 

22 stycznia, godz. 12.00

Fotografika, piktorializm, fotografia ojczysta. Wokół dorobku Jana Bułhaka | Wykład Magdaleny Skrejko

Wykład poświęcony sylwetce i dorobkowi Jana Bułhaka (1876-1950) – praktyka
i teoretyka fotografii, publicysty, animatora życia fotograficznego.  Punktem wyjścia do spotkania będzie refleksja na temat bułhakowskich neologizmów: „fotografika”
i „fotografik”, wprowadzonych do języka w 1927 roku. W dalszej części zostanie omówiony dorobek Jana Bułhaka. Poznamy tego twórcę jako piktorialistę, który świat przed aparatem widział malowniczo oraz jako dokumentalistę i „inwentaryzatora” zabytków. Przyjrzymy się publikacjom Jana Bułhaka: „Fotografika. Zarys fotografii artystycznej” (1931) i „Fotografia ojczysta. Rzecz o uspołecznieniu fotografii z ilustracjami autora” (1951).

Prowadzenie: Magdalena Skrejko – absolwentka Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej, Podyplomowych Studiów Edytorskich oraz Podyplomowego Studium Muzeologicznego na Uniwersytecie Jagiellońskim. Kustoszka w Muzeum Historii Fotografii im. Walerego Rzewuskiego w Krakowie. Autorka scenariuszy i kuratorka wystaw fotografii atelierowej, między innymi: „Krakowskie zakłady fotograficzne do 1914 roku”, „Artysta czy rzemieślnik. Galicyjskie zakłady fotograficzne przełomu wieków XIX i XX”, „Nam ubiór niedbały nie przystoi”, „Album krakowskie”, współautorka wystawy „Z dziejów polskiej fotografii”. Autorka i współautorka albumów fotograficznych: „Wilno Jana Bułhaka”, „Kraków. Fotografie z dawnych lat”, „Kresy w starej fotografii”, „Kraków w starej fotografii” oraz „Fotografia. Bułhak”. Autorka biogramów fotografów publikowanych w „Polskim Słowniku Biograficznym” oraz w „Allgemeine Künstlerlexikon”. Badaczka dziejów fotografii krakowskiej oraz Cechu Krakowskich Fotografów. Autorka skryptów audiodeskrypcji fotografii ze zbiorów MuFo.      

 

26 stycznia, godz. 17.00

Oprowadzanie z przewodnikiem po wystawie głównej „Co robi zdjęcie?”

Ponad 1000 obiektów, w tym niemal 300 aparatów fotograficznych – ten gąszcz warto zobaczyć z przewodnikiem. Pytając „Co robi zdjęcie?” – a więc „jak działa”, ale także, w kolokwialnym rozumieniu – „co tworzy” czy „co składa się na” zdjęcie, kuratorzy wystawy głównej Muzeum Fotografii w Krakowie sięgają po szereg tematów związanych z procesem fotografowania i sposobami wykorzystania zdjęć. „Co robi zdjęcie?”, choć nie rości sobie prawa do tytułu wystawy poświęconej historii fotografii, zaprasza widzów do prześledzenia jej początków, daje wgląd w technologie zapisu na kliszy, szklanej płycie czy dysku komputera, przywołuje sylwetki fotografek i fotografów.

W trakcie oprowadzania wspólnie przyjrzymy się różnym rolom fotografii: rodzinnej pamiątki, wyzwalacza wspólnego wygłupu, narzędzia etnografii i  propagandy. „Co robi zdjęcie?” pozwoli się przekonać, jak wyglądały kolejne aparaty fotograficzne, jakich chemikaliów używano do wywoływania zdjęć, ale także – jakie tematy najchętniej fotografowano czy do jakich celów wykorzystywano fotografię.

 

28 stycznia, godz. 11.00

Widzi mi się | Gwiezdne zdjęcia

Otacza nas z każdej strony, a jednak wydaje się być bardzo odległy. Żyjemy w nim, choć na co dzień myślimy o tym raczej z rzadka. O czym mowa? Oczywiście o kosmosie! Na styczniowych zajęciach z cyklu „Widzi mi się” porozmawiamy o kosmicznej fotografii. Czy da się fotografować kosmos? Czy magiczne, barwne galaktyki ze zdjęć faktycznie tak wyglądają? I czy jest jakieś miejsce we wszechświecie, któremu udało się zrobić zdjęcie tylko raz w całej historii ludzkości? Na te wszystkie pytania odpowiemy na styczniowych warsztatach.

Prowadzenie: Blanka Błaszczak-Rozenbaum – etnolożka, edukatorka muzealna. Najbardziej interesują ją dawne fotografie ludzi i zastanawianie się nad tym, kim byli? Co myśleli w trakcie robienia zdjęcia? Co jedli, zanim przyciśnięto spust migawki? Odpowiedzi na te pytania szuka w różnych historiach, które później lubi opowiadać. I rozmawiać o nich.

 

29 stycznia, godz. 12.00

Oprowadzanie z przewodnikiem po wystawie „Fotografika. Fotografia artystyczna w Polsce 1927-1978” w języku ukraińskim

Czym właściwie jest tytułowa fotografika? Termin ten wprowadził do języka polskiego Jan Bułhak w 1927 roku, by odróżnić fotografię artystyczną od tej zawodowej oraz – przez użycie słowa „grafika” włączyć ją do świata plastyki. Bułhak i współcześni mu twórcy zrzeszeni w Fotoklubie Polskim chcieli tworzyć przy pomocy aparatów fotograficznych obrazy, a techniczne mistrzostwo pomagało im osiągać różnorodne efekty. W pojęciu „fotografiki” mieszczą się zarówno miękkie kadry rodzimego krajobrazu, eksperymentalne fotomontaże, jak i łączące elementy fotograficzne z graficznymi plakaty czy okładki płyt.

Wystawa, której kuratorami są Łukasz Gorczyca i Adam Mazur, jest pierwszym muzealnym ujęciem historycznego nurtu artystycznego. By jak najpełniej zaprezentować widzom to zjawisko, w MuFo zostało zebranych niemal 150 oryginalnych odbitek fotograficznych ze zbiorów najważniejszych polskich muzeów oraz prywatnych kolekcjonerów. To wyjątkowa okazja, by dzięki zebranym z całego kraju dziełom, pozwolić widzom doświadczyć, jak wyglądały początki fotografii artystycznej w Polsce.

Fotografika to także opowieść o samych fotografikach i fotograficzkach – o zrzeszeniach
i społecznościach, które tworzyli, by dyskutować o fotografii, wystawiać ją i publikować. Wśród twórców i twórczyń, których prace są prezentowane w ramach wystawy Fotografika. Fotografia artystyczna w Polsce 1927 – 1978 znajdują się między innymi Jan Bułhak, Zdzisław Beksiński, Janusz Maria Brzeski, Roman Cieślewicz, Zbigniew Dłubak, Edward Hartwig, Jerzy Lewczyński, Natalia LL, Fortunata Obrąpalska, Wojciech Plewiński, Zofia Rydet, Stefan Themerson i Wojciech Zamecznik.

Prowadzenie: Joanna Majewska-Grabowska – tłumaczka z języka ukraińskiego i edukatorka. Absolwentka filologii ukraińskiej i ukrainoznawstwa, obecnie doktorantka na wydziale filologicznym. Naukowo zajmuje się Lwowem, a nałogowo opowiadaniem.

 

29 січня, год. 12.00

Екскурсія з гідом українською мовою по виставці "Фотографіка. Мистецька фотографія у Польщі 1927-1978".

Що таке фотографіка? Цей термін ввів до польської мови Ян Булгак в 1927 році, щоб розрізнити мистецьку фотографію від професійної, а також, щоб за допомогою компонента "графіка", залучити фотографію до світу пластичного мистецтва. Булгак і сучасні йому творці об'єднані в Польському Фотоклубі за допомогою фотоапаратів хотіли створювати картини, а технічна майстерність допомагала їм досягати різноманітних ефектів. В терміні "фотографіка" вміщуються так м'які кадри рідного ландшафту, експериментальні фотомонтажі, як і плакати, що поєднують фотографічну та графічну складову, а також обкладинки музичних альбомів.

Виставка, якій кураторами є Лукаш Ґорчиця та Адам Мазур, є першим музейним оформленням історичної мистецької течії. Щоб найкраще запрезентувати глядачам це явище, в МуФо зібрано майже 150 оригінальних фотографічних відбиток з фондів найважливіших польських музеїв, а також приватних колекціонерів. Це виняткова нагода, щоб завдяки зібраним з усієї країни роботам, дозволити глядачам переконатися, як виглядали початки мистецької фотографії у Польщі.

Фотографіка це також розповідь про самих фотографів та фотографок - про об'єднання та середовища, які створювали, щоб дискутувати про фотографію, виставляти її та публікувати. Серед творців та творчинь, яких роботи будуть експонуватися в рамках виставки "Фотографіка. Мистецька фотографія у Польщі 1927-1978" знаходяться між іншими: Ян Булгак, Здзіслав Бексінський, Януш Марія Бжеський, Роман Ціесьлєвіч, Збіґнєв Длубак, Едвард Гартвіґ, Єжи Лєвчиньский, Наталія ЛЛ, Фортуната Обромпалська, Войцєх Плєвінський, Зофія Ридет, Стефан Темерсон і Войцєх Замечнік.

Проведення:

Йоанна Маєвська-Ґрабовська - перекладачка з української мови та едукаторка. Випускниця Української Філології та Українознавства, аспірантка на Філологічному Факультеті. У науковому житті вона займається Львовом у професійному розповіданням історії.

 

MuFo Józefitów (ul. Józefitów 16)

14 stycznia

10.00 i 12.00

Bogate wnętrze MuFo | Oprowadzanie po MuFo Józefitów

 

Czy lepiej drukować zdjęcia, czy przechowywać je w chmurze?

Co wspólnego ma Muzeum Fotografii z legendarną łódzką filmówką?

Co to znaczy, że papier jest bezkwasowy i dlaczego to ważne?

Odpowiedzi na te i inne pytania poznają Państwo zwiedzając MuFo Józefitów, najstarszy oddział Muzeum Fotografii w Krakowie.

W większość muzeów na świecie mogą Państwo zobaczyć kolekcję tylko na wystawach, prezentujących wybrane przez kuratorów obiekty powieszone na ścianach i ułożone w gablotach. My poszliśmy o krok dalej – w MuFo Józefitów na własne oczy można przekonać się, co kryje się za drzwiami, które zwykle zamyka się przed zwiedzającymi, dowiedzieć się, jak decydujemy o tym, które prace znajdą się w kolekcji Muzeum i jak dbamy o delikatne fotografie sprzed ponad stu lat! Wizyta u nas to też wyjątkowa okazja, by poznać część muzealnego „know-how” dotyczącego przechowywania i porządkowania fotografii, które przydadzą się każdej osobie, która ma w domu jakieś zdjęcia i chciałby im zapewnić jak najdłuższy żywot.

W MuFo Józefitów nie pokazujemy wystawy w tradycyjnym sensie, ale szafy w magazynach studyjnych są pełne aparatów fotograficznych i kamer filmowych oraz sprzętu i akcesoriów do wywoływania zdjęć – przyglądając się im, można zobaczyć, jak przez niemal 200 lat istnienia fotografii zmieniały się aparaty i techniki zapisu obrazu na szklanych i metalowych płytach, celulozowych błonach czy wreszcie papierze. W niewielkiej na pozór willi w centrum Krakowa mieści się cała kolekcja Muzeum Fotografii, licząca dziś niemal 90 000 obiektów – w magazynach studyjnych pokazujemy zarówno XIX-wieczne aparaty fotograficzne, zdjęcia i współczesny sprzęt. Poruszając się po budynku będą Państwo mogli przyjrzeć się także najnowszemu sprzętowi fotograficznemu: nasze pracownie dokumentacji obrazowej i konserwacji zostały wyposażone w sprzęt spełniający światowe standardy, umożliwiające naszym specjalistom pracę na najwyższym poziomie.

 

15 stycznia, godz. 10.00 – 17.00

Dzień otwarty MuFo Józefitów

Tuż przed feriami chcemy Państwa zaprosić na zimową odsłonę Dnia otwartego MuFo Józefitów. Każdy znajdzie tu coś dla siebie. Dla najmłodszych uczestników i uczestniczek przygotowaliśmy MuForanek, a w samo południe zapraszamy cały rodziny na warsztaty techniczne, podczas których będziemy poznawać zjawiska optyczne. Wszystkich zainteresowanych sztuką, a szczególnie – historią organizowanych oddolnie galerii artystycznych, zapraszamy na pierwszy wykład z cyklu poświęconego Jaszczurowej Galerii Fotografii, działającej na przełomie lat 70. I 80. przy Klubie Pod Jaszczurami. Oprócz tych atrakcji przez cały dzień  będzie można zajrzeć do zakamarków budynku przy ulicy Józefitów 16, poznać sekrety pracy muzealników oraz zapoznać się z funkcjonowaniem magazynu studyjnego MuFo. Zapraszamy!

W programie:

10.00 MuForanek, czyli filmowy poranek dla dzieci

11.00 Bogate wnętrze MuFo | Oprowadzanie po MuFo Józefitów

12.00 Co to oko, czyli jak widzimy? I Warsztaty dla rodzin z dziećmi

14.00 Jaszczurowa Galeria Fotografii | Stanisław Kulawik

15.00 Bogate wnętrze MuFo | Oprowadzanie po MuFo Józefitów

16.00 Bogate wnętrze MuFo | Oprowadzanie po MuFo Józefitów

 

Szczegółowy program:

10.00 MuForanek, czyli filmowy poranek dla dzieci

MuForanek to zupełnie nowy cykl rodzinnych warsztatów, nawiązujący do kultowych niedzielnych „Poranków” w kinie z czasów PRL-u. Punktem wyjścia do porannych spotkań są krótkie formy filmowe, zwykle animowane i rozmowa o nich.

Co mają ze sobą wspólnego samoloty, poezja, ekologia i senne marzenia? Te z pozoru niezwiązane z sobą tematy połączyła krótka animacja pod tytułem „W samolocie”, którą obejrzymy w trakcie warsztatów. Zastanowimy się, co autor miał na myśli, kim w zasadzie był ten autor i co możemy dostrzec w tej niepozornej animacji z perspektywy XXI wieku. A potem… być może sami odpłyniemy w krainę marzeń sennych, tworząc oniryczne cuda inspirowane fotografiami z naszej kolekcji.

Prowadzenie: Marcin Krotla – historyk sztuki, edukator muzealny i antydyskryminacyjny. Oprócz Muzeum Fotografii, współpracował z fundacją Forum Dialogu, Międzynarodowym Centrum Kultury w Krakowie, MOCAKiem czy Zamkiem Królewskim na Wawelu. Od niedawna koordynuje projekty w fundacji Mapa Pasji. W pracy edukatora najbardziej ceni możliwość dialogu z publicznością, budowania relacji i dzielenia się swoimi pasjami.

10.00, 15.00 i 16.00

Bogate wnętrze MuFo | Oprowadzanie po MuFo Józefitów

Chociaż budynek przy Józefitów 16 nie od początku był siedzibą Muzeum (najpierw mieściło się ono przy ul. Starowiślnej, a później przy Rynku, w Kamienicy Hetmańskiej) jest dziś najdłużej działającym oddziałem MuFo. Zabytkowa willa służy nam od 1992 roku – niedawno zakończyliśmy jej modernizację, rozbudowę i adaptację, które pozwoliły nam stworzyć w MuFo Józefitów nowoczesną placówkę muzealną. Tu na własne oczy można przekonać się, co kryje się za drzwiami, które zwykle zamyka się przed zwiedzającymi, dowiedzieć się, jak decydujemy o tym, które prace znajdą się w kolekcji Muzeum i jak dbamy o delikatne fotografie sprzed ponad stu lat! Wizyta u nas to też wyjątkowa okazja, by poznać część muzealnego „know-how” dotyczącego przechowywania   i porządkowania fotografii, które przydadzą się każdemu, kto ma w domu jakieś zdjęcia i chciałby im zapewnić jak najdłuższy żywot.

12.00 Co to oko, czyli jak widzimy I Warsztaty dla rodzin

Czy wiesz, co ma wspólnego kamera lub aparat fotograficzny z twoimi oczami? Otóż kamera – urządzenie stworzone przez człowieka – działa na tej samej zasadzie co oko. Ludzkie oczy są przy tym dużo lepszym i dokładniejszym przyrządem służącym do obserwacji. Jak to się dzieje, że widzisz otaczający Cię świat?

Podczas zajęć zastanowimy się, czym jest światło i jak to się dzieje, że widzimy tęczę. Nauczymy się, od czego zależy to, jak widzimy kolory oraz czy ludzie i zwierzęta widzą tak samo. Będziemy też badać budowę ludzkiego oka.

Prowadzenie: Hanna Kościelny – chemiczka w Instytucie Metalurgii i Inżynierii Materiałowej PAN, przewodniczka i edukatorka muzealna, autorka scenariuszy zajęć muzealnych i popularyzacji nauk ścisłych. Przez lata związana z Ogrodem Doświadczeń
im. Stanisława Lema w Krakowie. Pracuje w Centrum Edukacji Lotniczej – Kraków Airport.

14.00 Jaszczurowa Galeria Fotografii | Stanisław Kulawik

Jaszczurowa Galeria Fotografii to cykl wykładów i spotkań z artystami związanymi z galerią fotograficzną założoną w 1978 roku w Klubie pod Jaszczurami przez członków Grupy Twórczej SEM*. Przez pierwsze dwa lata za działania Jaszczurowej Galerii Fotografii odpowiadali Zbigniew Bzdak i Stanisław Kulawiak, później prowadzenie galerii przejął Adam Rzepecki, który rozpoczął realizację neoawangardowego programu. Galeria była jednym z ważniejszych ośrodków artystycznych w Krakowie. W jej wnętrzach prezentowali swoje prace m.in. tacy twórcy jak: Janusz Leśniak, Jerzy Olek, Marek Janiak, Maciej Osiecki, Ryszard Bobek i Bogdan Zimowski. Było to miejsce otwarte na artystyczne eksperymenty, rozszerzające myślenie o fotografii jako medium. Można tam było zobaczyć m.in. performanse Zbigniewa Warpechowskiego i Władysława Kaźmierczaka czy dokumentacje neodadaistycznych działań Grupy Twórczej Łódź Kaliska.

Pierwszy wykład z cyklu Jaszczurowa Galeria Fotografii będzie poświęcony twórczości Stanisława Kulawiaka.

Stanisław Kulawiak (1954), w latach 1973-1979 studiował na Wydziale Elektrycznym Akademii Górniczo Hutniczej w Krakowie. W 1974 roku założył na tejże uczelni Studencką Agencję Fotograficzną, do której dołączyli Zbigniew Bzdak i Adam Niemczak. Ich reportaże z życia studentów ukazywały się w Magazynie Studenckim, Razem oraz czasopiśmie itd.. W 1976  roku założyli Grupę Twórczą SEM. Od 1980 roku Stanisław Kulawiak jest członkiem Związku Polskich Artystów Fotografików. Jego fotografie znajdują się w zbiorach Fundacji Ośrodka KARTA.

*Od 1976 do 1981 roku do Grupy Twórczej SEM należeli: Stanisław Kulawiak, Zbigniew Bzdak, Adam Niemczak, Adam Rzepecki, Krzysztof Wolski, Jerzy Ochoński, Marek Kurkiewicz, Grzegorz Zygier.

Prowadzenie: Dominik Kuryłek - historyk sztuki, kurator. Autor pracy doktorskiej pt. „Nihilizm w sztuce polskiej XX wieku”, którą obronił na Uniwersytecie Jagiellońskim. Przez 11 lat pracował w Dziale Nowoczesnego Polskiego Malarstwa i Rzeźby w Muzeum Narodowym w Krakowie, gdzie był kustoszem zbiorów odpowiedzialnym za sztukę współczesną. Obecnie pracuje jako Kierownik Działu Fotografii i Technik Fotograficznych w Muzeum Fotografii w Krakowie (MuFo). Stał na czele zespołu tworzącego wystawę główną MuFo pt. „Co robi zdjęcie?”.

21 stycznia

10.00

Sztuka fotografii I Fotografia a teatr 

Sztuka fotografii to nowy cykl warsztatów dla młodzieży, które organizujemy w MuFo. Jeśli interesują Cię związki między fotografią a innymi dziedzinami sztuki, chcesz dowiedzieć się, dlaczego już w XIX wieku zaczęto fotografować dzieła sztuki, architekturę, czy spektakle teatralne – zapraszamy! W trakcie warsztatów będziemy zastanawiać się, jak w dwóch wymiarach uchwycić trójwymiarowe (a czasem także odbywające się czwartym, czasowym wymiarze) dzieła i działania.

Podczas pierwszych warsztatów skupimy się na relacji między fotografią a teatrem. Punktem wyjścia do pracy będzie refleksja nad dorobkiem wielkich fotografów teatru, pytania o proces dokumentacji sztuk teatralnych. Przyjrzymy się współczesnej fotografii teatralnej i zastanowimy się, czy dobre zdjęcia teatralne mogą powstawać tylko w trakcie spektaklu?

W trakcie warsztatu będziemy analizować specyficzne dla teatru zjawiska fotograficzne i sposoby ich przedstawiania.

Prowadzenie: Wiktoria Marchewczyk - edukatorka oraz przewodniczka MuFo, ukończyła historię sztuki UJ. Studiuje etnologię i antropologię kulturową  w Uniwersytecie Jagiellońskim. Zafascynowana światem. Pasjonuje ją odkrywanie tego jak piękne rzeczy może wytwarzać człowiek. Muzea są dla niej przestrzenią realizacji tego zamiłowania. Podczas oprowadzań i warsztatów zaprasza uczestników do podjęcia  próby popatrzenia na rzeczy z innej perspektywy.

 

12.00

Bogate wnętrze MuFo | Oprowadzanie po MuFo Józefitów

Czy lepiej drukować zdjęcia, czy przechowywać je w chmurze?

Co wspólnego ma Muzeum Fotografii z legendarną łódzką filmówką?

Co to znaczy, że papier jest bezkwasowy i dlaczego to ważne?

Odpowiedzi na te i inne pytania poznają Państwo zwiedzając MuFo Józefitów, najstarszy oddział Muzeum Fotografii w Krakowie.

W większość muzeów na świecie mogą Państwo zobaczyć kolekcję tylko na wystawach, prezentujących wybrane przez kuratorów obiekty powieszone na ścianach i ułożone w gablotach. My poszliśmy o krok dalej – w MuFo Józefitów na własne oczy można przekonać się, co kryje się za drzwiami, które zwykle zamyka się przed zwiedzającymi, dowiedzieć się, jak decydujemy o tym, które prace znajdą się w kolekcji Muzeum i jak dbamy o delikatne fotografie sprzed ponad stu lat! Wizyta u nas to też wyjątkowa okazja, by poznać część muzealnego „know-how” dotyczącego przechowywania i porządkowania fotografii, które przydadzą się każdej osobie, która ma w domu jakieś zdjęcia i chciałby im zapewnić jak najdłuższy żywot.

W MuFo Józefitów nie pokazujemy wystawy w tradycyjnym sensie, ale szafy w magazynach studyjnych są pełne aparatów fotograficznych i kamer filmowych oraz sprzętu i akcesoriów do wywoływania zdjęć – przyglądając się im, można zobaczyć, jak przez niemal 200 lat istnienia fotografii zmieniały się aparaty i techniki zapisu obrazu na szklanych i metalowych płytach, celulozowych błonach czy wreszcie papierze. W niewielkiej na pozór willi w centrum Krakowa mieści się cała kolekcja Muzeum Fotografii, licząca dziś niemal 90 000 obiektów – w magazynach studyjnych pokazujemy zarówno XIX-wieczne aparaty fotograficzne, zdjęcia i współczesny sprzęt. Poruszając się po budynku będą Państwo mogli przyjrzeć się także najnowszemu sprzętowi fotograficznemu: nasze pracownie dokumentacji obrazowej i konserwacji zostały wyposażone w sprzęt spełniający światowe standardy, umożliwiające naszym specjalistom pracę na najwyższym poziomie.

28 stycznia

10.00

MuForanek, czyli filmowy poranek dla dzieci | O uważności i podróżach pociągiem

W trakcie MuForanka tuż przed feriami, w ostatnią sobotę miesiąca, porozmawiamy

o uważności, dostrzeganiu szans, snuciu opowieści i odległych podróżach koleją. To wszystko za sprawą animacji Piotra Szczepanowicza pt. Dróżnik, której główny bohater  zdaje się nie zauważać szans pukających do jego drzwi. A czy wiecie, kim w ogóle jest dróżnik? Warsztat rozpoczniemy oczywiście od obejrzenia bajki, by następnie przejść do dyskusji i literackiego ćwiczenia na uważność. Na końcu sami wcielimy się w opowiadaczy historii i zaczniemy snuć fantazje o wyprawach z fotografii podróżniczych z kolekcji MuFo.

Prowadzenie: Marcin Krotla – historyk sztuki, edukator muzealny i antydyskryminacyjny. Oprócz Muzeum Fotografii, współpracował z fundacją Forum Dialogu, Międzynarodowym Centrum Kultury w Krakowie, MOCAKiem czy Zamkiem Królewskim na Wawelu. Od niedawna koordynuje projekty w fundacji Mapa Pasji. W pracy edukatora najbardziej ceni możliwość dialogu z publicznością, budowania relacji i dzielenia się swoimi pasjami.

 

12.00

Bogate wnętrze MuFo | Oprowadzanie po MuFo Józefitów

Czy lepiej drukować zdjęcia, czy przechowywać je w chmurze?

Co wspólnego ma Muzeum Fotografii z legendarną łódzką filmówką?

Co to znaczy, że papier jest bezkwasowy i dlaczego to ważne?

Odpowiedzi na te i inne pytania poznają Państwo zwiedzając MuFo Józefitów, najstarszy oddział Muzeum Fotografii w Krakowie.

W większość muzeów na świecie mogą Państwo zobaczyć kolekcję tylko na wystawach, prezentujących wybrane przez kuratorów obiekty powieszone na ścianach i ułożone w gablotach. My poszliśmy o krok dalej – w MuFo Józefitów na własne oczy można przekonać się, co kryje się za drzwiami, które zwykle zamyka się przed zwiedzającymi, dowiedzieć się, jak decydujemy o tym, które prace znajdą się w kolekcji Muzeum i jak dbamy o delikatne fotografie sprzed ponad stu lat! Wizyta u nas to też wyjątkowa okazja, by poznać część muzealnego „know-how” dotyczącego przechowywania i porządkowania fotografii, które przydadzą się każdej osobie, która ma w domu jakieś zdjęcia i chciałby im zapewnić jak najdłuższy żywot.

W MuFo Józefitów nie pokazujemy wystawy w tradycyjnym sensie, ale szafy w magazynach studyjnych są pełne aparatów fotograficznych i kamer filmowych oraz sprzętu i akcesoriów do wywoływania zdjęć – przyglądając się im, można zobaczyć, jak przez niemal 200 lat istnienia fotografii zmieniały się aparaty i techniki zapisu obrazu na szklanych i metalowych płytach, celulozowych błonach czy wreszcie papierze. W niewielkiej na pozór willi w centrum Krakowa mieści się cała kolekcja Muzeum Fotografii, licząca dziś niemal 90 000 obiektów – w magazynach studyjnych pokazujemy zarówno XIX-wieczne aparaty fotograficzne, zdjęcia i współczesny sprzęt. Poruszając się po budynku będą Państwo mogli przyjrzeć się także najnowszemu sprzętowi fotograficznemu: nasze pracownie dokumentacji obrazowej i konserwacji zostały wyposażone w sprzęt spełniający światowe standardy, umożliwiające naszym specjalistom pracę na najwyższym poziomie.

 

MuFo Strzelnica (ul. Królowej Jadwigi 220)

15 stycznia, godz. 15.00

Just Dust I spotkanie z Jakubem Dziewitem wokół projektu i wystawy w Klubie MuFo Strzelnica

W sierpniu w przestrzeni MuFo Strzelnica Jakub Dziewit umieścił – w różnych miejscach – kilka wywołanych średnioformatowych negatywów, naświetlonych wcześniej na czystą biel lub czystą czerń. Przez kilka miesięcy negatywy wystawione były na wpływy otaczającego środowiska i organizmów żywych, gromadził się na nich kurz z otoczenia. Co mniej więcej dwa tygodnie negatywy były skanowane/fotografowane, a powstałe w ten sposób obrazy umieszczane w klubie MuFo Strzelnica, dzięki czemu można śledzić proces „samoistnego” stawania się i zmieniania obrazu.

Zapraszamy na spotkanie, w trakcie którego Jakub Dziewit zaprezentuje efekty projektu oraz opowie o procesie i jego performatywnym charakterze, generującym dodatkowe opowieści i znaczenia.

 

Prowadzenie: Jakub Dziewit – artysta wizualny, fotograf, kulturoznawca. Autor kilku wystaw indywidualnych pokazywanych w m.in. Warszawie (ZPAF), Katowicach (Galerie Miasta Ogrodów, ZPAF), Cieszynie (Galeria Instytutu Sztuki UŚ), Kathmandu (Film Foundry). Autor albumów „This is not another Martin Parr exhibition” oraz „Desires of Meaning”. Wykłada na Wydziale Sztuki Uniwersytetu im. Jana Długosza, prezes Fundacji unContemporary.

 

Ważne informacje:

•  Spotkanie odbywa się w MuFo Strzelnica, ul. Królowej Jadwigi 220.

•  Spotkanie w ramach Klubu MuFo Strzelnica.

•  Czas trwania: 1,5 godz.

•  Na spotkanie nie obowiązują zapisy.