Program koncertów otworzy cykl zatytułowany Fünf Orchesterlieder austriackiego twórcy Roberta Nesslera, skomponowane przed czterdziestu jeden laty i prezentowane po raz pierwszy przed publicznością Filharmonii im. K. Szymanowskiego w Krakowie. Pieśni na mezzosopran i orkiestrę (w partii solowej Hazuki Hirano), napisane do tekstów Friedricha Nietzschego oraz ekspresjonisty Georga Trakla, będą według kwerendy po archiwum instytucji dopiero drugim dziełem kompozytora, jakie zabrzmi w sali koncertowej przy ulicy Zwierzynieckiej.
A po przerwie usłyszymy IX Symfonię d-moll op. 125 Ludwiga van Beethovena. O tym wybitnym manifeście humanizmu, hymnie wolności i ogólnoludzkiej solidarności, mowa była już niejednokrotnie w kontekście repertuaru krakowskiej Filharmonii, bo też to muzyczne arcydzieło doczekało się wielu prezentacji na przestrzeni 80 lat historii instytucji. Dzieło wykonywane było w znaczących momentach historii – pod batutą Waleriana Bierdiajewa podczas obchodów pierwszej dekady istnienia Filharmonii Krakowskiej, pod dyrekcją Tadeusza Strugały w 1982 roku, czyli w okresie stanu wojennego, na 75-lecie działalności instytucji, czy też w kwietniu ubiegłego roku z okazji 20-lecia przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. Jednak tegoroczne znaczenie słów Schillerowskiego tekstu, szczególnie w kontekście geopolitycznych wydarzeń, z każdym kolejnym wykonaniem potęguje się i nabrzmiewa: Wstańcie ludzie, wstańcie wszędzie/ ja nowinę niosę wam./ Na gwiaździstym firmamencie/ miłość, miłość mieszka tam.
Bezpośrednio przed sobotnim koncertem, w Sali Błękitnej o godz. 16.30, odbędzie się kolejne wydanie Dyskusyjnego Klubu Muzycznego „Wszystko Gra” Filharmonii Krakowskiej. W spotkaniu zatytułowanym „Piękni i utalentowani. Konkurs i co dalej?" udział wezmą Mariana Poltorak i Artura Garbasa – laureaci XXI Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu. Rozmowę poprowadzi Agnieszka Malatyńska-Stankiewicz, wstęp na to wydarzenie jest nieodpłatny.