Edytuj
share
„Witkacy na wakacjach” w Okszy, „Czysta Forma” w Atmie i podwieczorek u Marii Witkiewiczowej
Muzeum Tatrzańskie, Muzeum Narodowe w Krakowie i Tatrzańska Orkiestra Klimatyczna zapraszają na kolejne artystyczne wydarzenia Roku Witkiewiczów w Zakopanem
S.I.Witkieiwcz portret Michała Krajewskiego, 1930 ze zbiorów Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku
WITKACY NA WAKACJACH
W Galerii Sztuki XX wieku w willi Oksza , filii Muzeum Tatrzańskiego „Witkacy na wakacjach” , ekspozycja przygotowana ze zbiorów Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku, posiadającego największe zbiory witkacjanów Polsce.
Na wakacje do Zakopanego przyjechało ze Słupska ponad siedemdziesiąt obiektów: pastele, rysunki ołówkiem, olej i rękopisy Witkacego oraz projekty scenografii i kostiumów różnych autorów.
Wszystkie prace pogrupowane zostały w trzech tematycznych cyklach: podróże, kulinaria – tu m in. cztery cenniki , które wykonał Witkacy na bal w Zakopanem i teatralia , gdzie można zobaczyć portrety przyjaciół Witkacego – aktorów-amatorów związanych z zakopiańskim Towarzystwem Teatralnym: Józefa Fedorowicza (meteorologa), Marcelego Staroniewicza (lekarza), Włodzimierza Nawrockiego i Neny Stachurskiej. Na wystawie znalazła się także część pokazująca Janinę i Jana Leszczyńskich. Leszczyński był jednym z pierwszych edytorów tekstów filozoficznych i teoretycznych S. I. Witkiewicza.
Wystawa czynna od 6 czerwca do 4 października.
Natomiast od 23 czerwca w salach Zamku Książąt Pomorskich (głównej siedzibie Muzeum Pomorza Środkowego) prezentowana będzie ekspozycja „Witkacy na wakacjach. Wystawa z kolekcji Muzeum Tatrzańskiego w Zakopanem”, na której pokazanych zostanie ponad sto fotografii, obrazów, rysunków i archiwaliów.
Wystawom towarzyszy wspólny katalog.
Zakopiański wernisaż wystawy wpisany jest w Plener Witkiewiczowski , który w sobotę 6 czerwca odbędzie się w ogrodzie Galerii Sztuki XX wieku w willi
W PROGRAMIE:
14.30: prezentacja tekstów Witkiewiczów – ojca i syna w wykonaniu Krzysztofa Najbora i Krzysztofa Wnuka – aktorów Teatru im. St. I. Witkiewiczaorazprezentacja piosenek z dwudziestolecia międzywojennego w wykonaniu absolwentek Gimnazjum nr 2 im. ks. prof. Józefa Tischnera w Zakopanem pod kierownictwem Aleksandry Łakomik
16.00: opowieść „Styl Zakopiański” Zbigniewa Moździerza – specjalisty ds. ochrony zabytków Muzeum Tatrzańskiego
16.30: koncert Chóru Podhalańskiego Uniwersytetu III Wieku pod kierunkiem Mirosławy Lubowicz
17.15: opowieść „Ojciec i Syn. Śladami Witkiewiczów” Macieja Krupy
18.00: Projekt „Witkacy na wakacjach” – wernisaż wystawy witkacjanów z kolekcji Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku
19.00: koncert zespołu Holeviaters w składzie: Hania Malacina-Karpiel – vocal, Arek Wiech – guitar acoustic, Krzysiek Czech – violin/vocal, Janusz Korczyk – accordion, Bartek Stuchlik – doublebass, Łukasz Walczak – drums
Wstęp wolny.
Czysta forma w Atmie
Kompozycja z tancerką, 1920, Olej na płótnie, 65 x 78 cm, z kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie, fot.: Muzeum Narodowe w Krakowie
Martwa natura z zegarem, 1921, Olej na płótnie, 60 x 60 cm, z kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie, fot.: Muzeum Narodowe w Krakowie
Kuszenie św. Antoniego II, 1921-1922, Olej, tempera na płótnie, 72,5 x 142,5 cm, z kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie, fot.: Muzeum Narodowe w Krakowie
Topielice, 1921, Olej na płótnie, 56,5 x 90 cm, z kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie, fot.: Muzeum Narodowe w Krakowie
Kuszenie św. Antoniego, Olej na płótnie, 74,5 x 90 cm, z kolekcji Muzeum Narodowego w Krakowie, fot.: Muzeum Narodowe w Krakowie
CZYSTA FORMA
W willi „Atma” w Zakopanem – Oddziale Muzeum Narodowego w Krakowie – od 6 czerwca można oglądać kilka prac Stanisława Ignacego Witkiewicza. Są tam prezentowane trzy portrety pastelowe przedstawiające Karola Szymanowskiego oraz pięć obrazów olejnych ilustrujących teorię Czystej Formy Witkiewicza.
Dzieje przyjaźni Stanisława Ignacego Witkiewicza z Karolem Szymanowskim były burzliwe. Poznali się w Zakopanem. Szymanowski zadedykował mu wtedy ukończoną właśnie I Sonatę c-moll, op. 8. Później wspólnie podróżowali do Włoch, do Nervi koło Genui, dokąd Szymanowski wyjeżdżał jeszcze kilkakrotnie aż do początku I wojny światowej.
W 1914 roku popełniła samobójstwo narzeczona Witkiewicza, Jadwiga Janczewska. Szymanowski – według Witkacego – miał być przyczyną tego nieszczęścia, które poróżniło przyjaciół na trzy lata. Później bywało różnie – kłócili się i godzili. Ilustracją tych relacji łączących Witkacego z Szymanowskim są na wystawie w „Atmie” pastelowe portrety kompozytora wykonane w ramach Firmy Portretowej „S.I. Witkiewicz” w latach 1930–1931.
Muzyka była ważna dla Witkacego – sam też komponował – i do niej odwoływał się w rozważaniach o Czystej Formie, koncepcji artystycznej dotyczącej wszystkich dziedzin sztuki. W malarstwie Czysta Forma był to eksperyment formalny, zrywający z realizmem i logiką przedstawienia, który zaowocował na początku lat 20. XX wieku serią obrazów olejnych. Przedstawiają one surrealistyczne sceny z udziałem fantastycznych stworówi zdeformowanych postaci. To pierwszy w „Atmie” pokaz tej serii obrazów Witkacego.
MUZYCZNE FIVE O'CLOCK u pani Marii Witkiewiczowej
Tatrzańska Orkiestra Klimatyczna zaprasza na koncert w trakcie którego wykonane zostaną 2 szkice muzyczne Stanisława Ignacego Witkiewicza , wypożyczone specjalnie na zakopiański koncert z Biblioteki Kórnickiej .
W programie także występ chóru "Cepculek", który Maria Witkiewiczowa, żona Stanisława Witkiewicza prowadziła w Zakopanem, utwory kompozytorów z przełomu wieków XIX i XX oraz sabałowe gadki i nuty.
Wykonawcy: Tatrzańska Orkiestra Klimatyczna pod dyr. Agnieszki Kreiner.
Chór "Cepculek" pod dyr. Mirosławy Lubowicz
Bartek Łącki i Grzegorz K. Nowak - fortepian
Błażej Michna - altówka
Franciszek Bachleda-Księdzularz jako Sabała
Jaga Siemaszko jako Maria Witkiewiczowa
Świętojańska Kapela Klimatyczna: Jana Karpiel-Bułecka - prym, Zofia Ziach, Katarzyna Pawlikowska, Katarzyna Trebunia - sekund, Rafał Michalski - basy
Scenariusz Agnieszka Kreiner
dr Maciej Pinkwart – prowadzenie
MUZYCZNE FIVE O'CLOCK u pani Marii Witkiewiczowej Hotel Belvedere, 7 czerwca 2015, godz. 17, wstęp wolny
jdruzynska/mat.pras