- Jubileusz prof. Witolda Zalewskiego wpisuje się w obchody św. Cecylii i Dni Muzyki Kościelnej, podkreślając znaczenie muzyki sakralnej w Krakowie.
- Artysta opisuje drogę od młodego piłkarza do organisty, a moment wyboru liceum muzycznego staje się symbolem świadomej decyzji o życiu w muzyce.
- Kluczowe w jego historii są relacje mistrz–uczeń: od profesora Tulei po współpracę z ks. Grzegorzem Lenartem.
- Zalewski koncertował w najważniejszych miejscach świata i towarzyszył papieżom podczas liturgii; nie unika też wspomnień o sytuacjach granicznych, jak gra bez próby czy koncerty zagrożone awariami.
- Jego śpiewnik i praca pedagogiczna realnie wpływają na codzienną muzykę liturgiczną w Polsce i w polonijnych parafiach.
- A
- A
- A
XX Jubileuszowe Dni Muzyki Kościelnej w Archidiecezji Krakowskiej
Trwają XX Jubileuszowe Dni Muzyki Kościelnej w Archidiecezji Krakowskiej - wyjątkowy czas, w którym sztuka, modlitwa i tradycja liturgiczna spotykają się w przestrzeni najpiękniejszych świątyń. Gośćmi Lidii Jazgar byli: prof. dr hab. Witold Zalewski - wirtuoz gry organowej, organista liturgiczny, od 30 lat pierwszy organista Katedry Wawelskiej, wykładowca na Wydziale Historii i Dziedzictwa Kulturowego Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, wielki popularyzator polskiej muzyki organowej, obchodzący Jubileusz 30-lecia pracy artystyczno-liturgicznej w naszej Archidiecezji oraz ks. dr Grzegorz Lenart – przewodniczący Archidiecezjalnej Komisji Muzyki Kościelnej, wykładowca na Wydziale Historii i Dziedzictwa Kulturowego UP JP II w Krakowie.Św. Cecylia pojawia się jako patronka śpiewu i muzyki kościelnej, pretekst do złożenia życzeń muzykom, chórzystom, organistom, lutnikom i wszystkim związanym z muzyką sakralną. W tle trwają jubileuszowe, dwudzieste Dni Muzyki Kościelnej w archidiecezji krakowskiej – czas, w którym sztuka, liturgia i modlitwa spotykają się w najpiękniejszych świątyniach Krakowa i regionu. W rozmowie pobrzmiewa też osobisty ton: wspomnienie Zbigniewa Wodeckiego, wzruszenie przy jego piosence i naturalne przejście do muzyki organowej oraz Bacha.
„Wyjątkowy czas, w którym sztuka, modlitwa i tradycja liturgiczna spotykają się w przestrzeni najpiękniejszych świątyń Krakowa i całej archidiecezji.”
Jubileusz 30-lecia – droga prof. Witolda Zalewskiego
Trzydzieści lat posługi artystyczno-liturgicznej w archidiecezji krakowskiej to punkt wyjścia do opowieści o drodze prof. Witolda Zalewskiego: pierwszego organisty Katedry Wawelskiej, wykładowcy UPJP2, popularyzatora polskiej muzyki organowej. Zalewski mówi o swoich początkach – jest synem organisty, ale jako chłopak marzył o sporcie, grał w piłkę w klubie Okocimski i trenował sporty walki. Decydujący moment to rezygnacja z piłkarskiej kariery na rzecz liceum muzycznego w Krakowie, co na stałe związało go z organami i późniejszą posługą w Katedrze Wawelskiej oraz działalnością dydaktyczną na uczelni.
„Pamiętam dzień, kiedy spotkał mnie trener drużyny seniorów (…) A ja taki dumny powiedziałem, przepraszam, muszę odmówić, bo dostałem się właśnie do liceum muzycznego w Krakowie.”
Mistrzowie i uczniowie – łańcuch przekazywanej pasji
Ks. dr Grzegorz Lenart sięga do czasów gimnazjum i Archidiecezjalnej Szkoły Muzycznej, gdzie uczył się akompaniamentu liturgicznego u Zalewskiego. To tam narodziła się jego pasja do muzyki organowej i liturgicznej. Z kolei sam profesor wskazuje swojego mistrza – Mieczysława Tuleję – który przekazał mu wiedzę, pasję i stał się przyjacielem. W rozmowie wielokrotnie powraca motyw szczęścia, jakim jest spotkanie dobrego nauczyciela, i wdzięczności ucznia, który tę relację pamięta po latach.
„To właśnie jemu zawdzięczam tą pasję do muzyki organowej, do muzyki liturgicznej (…) Ten jest szczęśliwy, kto znalazł mistrza.”
Organy na świecie – od Wawelu po Panamę i Notre Dame
Biografia Zalewskiego to także mapa koncertów i liturgii w ważnych miejscach: Ziemia Święta, Nowy Jork (katedra św. Patryka), festiwal w Oliwie, paryska katedra Notre Dame, Panama podczas Światowych Dni Młodzieży z papieżem Franciszkiem, Edynburg, liczne kościoły w Polsce. Obok prestiżu pojawia się odpowiedzialność i stres – jak podczas wizyty Benedykta XVI, kiedy organista w ostatniej chwili zostaje poproszony o podkreślenie wejścia papieża muzyką organową, bez przygotowania i wsparcia asystenta. Są też anegdoty techniczne: koncert zagrożony brakiem prądu w Edynburgu i poczucie, że mimo wszystko „Pan Bóg tym steruje”.
„Po próbie na błoniach (…) zostałem pilnie wezwany do Katedry Wawelskiej i poinformowany, że bardzo jestem proszony, żeby w trakcie wchodzenia do Katedry właśnie papieża Benedykta, żeby podkreślić ten moment wejścia muzyką organową.”
Organista liturgiczny i śpiewnik, z którego gra pół świata
W rozmowie mocno wybrzmiewa, że Zalewski nie zatrzymał się na poziomie wirtuoza–solisty. Ważna część jego pracy to posługa liturgiczna i praktyczna pomoc innym organistom. Efektem jest śpiewnik z opracowaniami pieśni w prostym, czytelnym układzie, ale w jego własnym, rozpoznawalnym języku harmonicznym. Ks. Lenart podkreśla, że młodzi organiści w całej Polsce i w polskich parafiach za granicą sięgają po „śpiewnik Zalewskiego”, bo jest jednocześnie prosty i muzycznie dopracowany. To przykład pracy u podstaw, która realnie zmienia codzienny dźwięk liturgii.
„Napisał śpiewnik (…) w prostym układzie, ale w swoim języku harmonicznym. (…) Jestem, uwaga, w Londynie, w polskiej parafii. A ja tutaj korzystam, gram ze śpiewnika właśnie, który krakowskie środowisko stworzyło. A kto? A ze śpiewnika Zalewskiego.”
Komentarze (0)
Najnowsze
-
07:19
Choinka przed oknem papieskim w Krakowie rozbłyśnie w tym roku później niż zwykle
-
06:57
Kule niemieckiego żandarma dosięgnęły go w powietrzu. W Brzeszczach upamiętnili amerykańskiego lotnika
-
06:33
Ciepły czwartek z przejaśnieniami w Małopolsce. Noc spokojna, ale chłodniejsza
-
06:05
Pożar domu w Tenczynku. Na szczęście nikt nie ucierpiał
-
19:58
Czy Kraków będzie rejestrował związki jednopłciowe zawarte zagranicą? Aleksander Miszalski pisze do MSWiA
-
19:34
"Pięć Przemian" - nowy mural w Podgórzu. Pierwsza taka praca, której autorką jest kobieta
-
19:10
Pożar hali magazynowej przy ul. Kochanowskiego w Tarnowie
-
18:15
To już pewne: za bilety komunikacji miejskiej w Krakowie zapłacimy więcej
-
17:29
Krakowskie metro znowu z poślizgiem. Co stało się tym razem?
-
17:05
Talent show - ironiczny portret współczesności? Premiera w Teatrze Bagatela
-
16:57
Ironiczny, a zarazem czuły obraz współczesności. „Kochajmy skowronki. Talent show” w Teatrze Bagatela
-
16:12
Wraki samochodów i śmieci na uliczce w centrum Krakowa. Problem narasta od lat