-
Edukacja zdrowotna i sprzeciw Episkopatu
Wicekurator broni nowego przedmiotu jako potrzebnego dla uczniów, podkreślając, że obejmuje on szerokie zagadnienia (psychika, żywienie, krytyczne myślenie), a nie tylko kwestie seksualności. Przedmiot jest fakultatywny i zależy od decyzji rodziców. -
Przygotowanie kadry nauczycielskiej
Ruszyły bezpłatne studia kwalifikacyjne dla nauczycieli edukacji zdrowotnej (np. biologów, psychologów). Kuratorium nie przewiduje braków kadrowych ani masowych zwolnień, np. katechetów. -
Zadania domowe i wpływ AI
Pasek wskazuje, że tradycyjne zadania domowe przestają mieć sens w dobie sztucznej inteligencji. Potrzebne są nowe formy pracy domowej – twórcze, angażujące, praktyczne. Ostateczne decyzje ministerstwa mają zapaść w czerwcu. -
Udział uczniów w komisjach konkursowych
Kurator sceptycznie ocenia pomysł włączenia uczniów do komisji wybierających dyrektorów szkół. Uważa, że młodzież nie jest na to gotowa psychicznie, a obywatelskości można uczyć w mniej kontrowersyjny sposób.
- A
- A
- A
„Trzeba rozmawiać o faktach, nie hasłach wyborczych” – wicekurator oświaty o zmianach w edukacji
Małopolski wicekurator oświaty Artur Pasek podkreśla, że zmiany w edukacji powinny być oparte na faktach, a nie hasłach kampanijnych. W rozmowie odnosi się do sporu wokół edukacji zdrowotnej, wątpliwości dotyczących zadań domowych oraz roli uczniów w komisjach konkursowych na dyrektorów szkół.Edukacja zdrowotna – spór z Episkopatem
Wicekurator Artur Pasek odniósł się do kontrowersji wokół nowego przedmiotu „edukacja zdrowotna”. Podkreślił, że krytyka Kościoła koncentruje się jedynie na marginalnym fragmencie podstawy programowej, dotyczącym zdrowia seksualnego, podczas gdy cały przedmiot ma wspierać rozwój psychiczny, edukację o żywieniu i umiejętność krytycznego myślenia.
W moim głębokim przekonaniem będzie to ze szkodą dla rozwoju dzieci, takiego holistycznego rozwoju
– ocenia.
Pasek wyjaśnił też, że Uniwersytet Jagielloński rozpoczął bezpłatne studia kwalifikacyjne dla nauczycieli. Prawo do nauczania tego przedmiotu mają też nauczyciele biologii, psychologii, wychowania fizycznego oraz edukacji do życia w rodzinie. W Małopolsce nie przewiduje się problemów kadrowych:
„Rozmawiałem z dyrektorami, w tych większych ośrodkach nie ma zagrożenia, że katecheci stracą pracę, a o tym tak głośno mówiono” – mówi gość Radia Kraków.
Obecność uczniów w komisjach konkursowych
Wicekurator sceptycznie ocenił pomysł włączenia uczniów (nawet pełnoletnich) do komisji wybierających dyrektorów szkół. Podkreślił, że to proces wymagający dojrzałości i odporności na presję, której młodzież może nie udźwignąć.
„Konkursy są czasem rzeczą dosyć trudną dla osób dorosłych, które biorą w nich udział, a co dopiero dla dzieci. Wiąże się to też z wieloma naciskami różnych grup, które mają rozbieżne interesy” – zauważa wicekurator i dodaje, że są inne bezpieczniejsze sposoby nauczania obywatelskości, np. poprzez projekty czy samorząd uczniowski.
Zamieszanie wokół zadań domowych
W audycji podjęto też temat głośnych zmian w zakresie zadawania prac domowych. Na początku maja tego roku gościem programu O Tym Się Mówi był prezes małopolskiego ZNP Arkadiusz Boroń, który otwarcie podkreślał, że likwidacja prac domowych była błędem, który osłabia przygotowanie młodych ludzi do życia zawodowego.
To jest decyzja rządowa, ale uważamy, że to był błąd ze strony pani minister, powinna się do tego przyznać
– mówił Arkadiusz Boroń.
Wicekurator Pasek zaznaczył z kolei, że temat ten nie powinien być częścią kampanii wyborczej i należy go rozpatrywać rzeczowo. Jego zdaniem sztuczna inteligencja diametralnie zmieniła sposób, w jaki uczniowie przyswajają wiedzę – są szybsi i sprytniejsi niż nauczyciele, co utrudnia tradycyjne metody kontroli postępów.
Proponuje, by zadania domowe dotyczyły mocniej praktyki niż teorii:
Być może trzeba więcej pomyśleć o takich projektach, które trzeba gdzieś zorganizować w jakiejś grupie: wyjść, zrobić parę zdjęć. A nie, żeby skorzystać tylko i wyłącznie z gotowca. Chcemy, żeby uczniowie byli bardziej sprawczy, żeby rozpoznawali rzeczywistość nie na podstawie tego, co zobaczą na TikToku, tylko żeby sami jej doświadczali. Więcej wycieczek, udziału w zawodach, w muzeach, w rozwiązywaniu zadań, na przykład w plenerze
– wskazuje gość Radia Kraków.
Choć nie potwierdził, że zakaz obowiązkowych zadań zostanie utrzymany, stwierdził, że najprawdopodobniej zostanie znalezione „salomonowe rozwiązanie”. Kurator podkreślił też, że dopiero analiza wyników egzaminów ósmoklasisty i matur pod koniec wakacji pozwoli ocenić, czy fakultatywność zadań domowych miała realny wpływ na poziom wiedzy uczniów.
Ostateczne decyzje dotyczące przyszłości zadań domowych powinny – w opinii gościa audycji – zapaść w czerwcu, już po zakończeniu kampanii wyborczej, by nie upolityczniać kwestii edukacyjnych.
Komentarze (0)
Najnowsze
-
20:03
Sportowy ubiór – jakie spodnie wybrać do aktywności fizycznej?
-
19:42
Jak zaaranżować ogród na najbliższe tygodnie?
-
19:35
Kombinezon na wesele — elegancka opcja zamiast sukienki
-
19:30
Wiktor Dobrzański: Chciałbym wygrywać, ale wiem, że to jeszcze nie ten moment
-
18:58
Ustawka kiboli i Karol Nawrocki. Co wydarzyło się 25 października 2009 roku?
-
17:16
Wlosy upinam pod kaskiem, czyli o kobiecie w rajdówce...
-
17:10
Czworonożni saperzy znów jadą wspierać Ukrainę
-
17:01
Smart liga , czyli amatorska tenisowa rodzina
-
16:51
Propozycje władz krakowskiej Garbarni nie zostały jeszcze zaakceptowane przez prezydenta
-
16:29
Cracovia szuka sponsora tytularnego, klub ogłosił konkurs
-
15:42
Przyspiesza śledztwo w sprawie referendum o odwołanie Jacka Majchrowskiego z 2016 roku
-
15:39
Władysław Kosiniak-Kamysz: Petru nie decyduje o końcu Trzeciej Drogi