Radio Kraków
  • A
  • A
  • A
share

Marysieńka jako święta grzesznica

W zbiorach Zamku Królewskiego na Wawelu znajduje się portret Marii Kazimiery d'Arquien, późniejszej królowej Marysieńki Sobieskiej. Pochodzi on z kolekcji rodziny Morsztynów i w 2003 roku został podarowany Państwowym Zbiorom Sztuki przez Bank Przemysłowo-Handlowy PBK. Jest to wczesny portret, prawdopodobnie z ok. 1658 roku, czyli z czasu, gdy Marysieńka wyszła za mąż za swojego pierwszego męża, Jana "Sobiepana" Zamoyskiego. Dlaczego w tym portrecie Marysieńka została ukazana z głową opartą na dłoni i z rozpuszczonymi włosami? Jakie były miłosne perypetie Marysieńki zanim została królową? Magdalena Łanuszka zaprasza do wysłuchania kolejnej opowieści w ramach programu Wielka Sztuka Małopolski, w piątek o godz. 18.05.

Detal portretu Marysieńki z Zamku Królewskiego na Wawelu, fot. https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Marysienka.jpg

 

Malarz nieznany, portret Marii Kazimiery d'Arquien, ok. 1658, Zamek Królewski na Wawelu

Fot. https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Marysienka.jpg

 

Nicolas Régnier, Pokutująca Maria Magdalena, 1 poł. XVII w., Muzeum Narodowe w Warszawie, Łazienki Królewskie

Fot. https://commons.wikimedia.org/wiki/File:R%C3%A9gnier_Penitent_Mary_Magdalene.jpg

 

Albrecht Dürer, Melancholia, 1514, Gabinet Rycin, Biblioteka Naukowa PAU i PAN w Krakowie


http://www.pauart.pl/app/artwork?id=BGR_037264

 

Malarz nieznany, Jan III w otoczeniu rodziny, po 1693, Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie

Fot. https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Sobieski_rodzina_2.jpg
 

 

Tematy:
Wyślij opinię na temat artykułu

Najnowsze

Kontakt

Sekretariat Zarządu

12 630 61 01

Wyślij wiadomość

Dodaj pliki

Wyślij opinię