- A
- A
- A
Panoptikon Polski Małgorzaty Mizi na wystawie w Pałacu Sztuki
Ikary, Herosi, Pegazy - obrazy z tych cykli znalazły się na nowej wystawie krakowskiej architektki, malarki Małgorzaty Mizi. Wystawa zat. "Panoptikon Polski 2020" prezentowana jest w świetlicy im S.Wyspiańskiego w Pałacu Sztuki. O architekturze, malarstwie i najnowszej wystawie z Małgorzatą Mizią rozmawiała w Kole kultury Jolanta Drużyńska
PANOPTIKON POLSKI 2020
To kolejna wystawa Małgorzaty Mizi pod podobnym tytułem. O zamyśle ekspozycji artystka pisze tak :
"Każdorazowo zmienia się zestaw obrazów, konfiguracja tematyczna treści – ale zamysł i struktura ekspozycji pozostaje podobna od 2016 roku. Panoptikon to zapożyczona od autora-pomysłodawcy, angielskiego filozofa Jeremy’ego Benthama idea wybiegu, woliery – ograniczającej dozorowanej klatki – nieustannie kontrolowanej, doglądanej w sposób niewidoczny dla jej pensjonariuszy. Takie odczucie uwięzienia, towarzyszy zamkniętym w ścianach galerii wystawowej zwierzętom, ptakom, pegazom, humanoidom, wszystkim skrzydlatym tworom, uskrzydlonym – bo też polski charakter tych postaci z natury swojej pozostaje wolny, swobodny, romantyczny i marzycielski, stale „ponad poziomy” wylatujący. Ale są też tutaj postaci cierpiące, bezskrzydłe, albo skrzydła tracące. Te chyba wydają się bardziej oczywiste – codzienne.

fot.JD
Przedstawione na wystawie wybrane przykłady, to kolejno powstające cykle obrazów ilustrujących na początku pełne chimerycznych nastrojów i niesfornych myśli PEGAZY, symbolizujące nieokiełznaną, kreatywną energię. Dalej spolszczone mity w postaci młodopolskiej gęsiareczki z gąsiorem. Jeszcze dalej reminiscencje staropolskich „dziadów” i odchodzenie w zaświaty z powodu utraty życiodajnych skrzydeł – to seria IKAR. Cała grupa ptaków drapieżnych, których koloryt odpowiada ludzkim cechom (i odwrotnie).

fot.JD
W końcu HEROSI – to ci pozbawieni skrzydeł, lecz zmagający się bohatersko z doczesnością. Wizerunkowo pewnie najbardziej nam podobni. Wszyscy uwięzieni we wspólnym zamknięciu, polujący wzajemnie, ostrożni, z obawy o własną intymną przestrzeń i terytorium, różni i zarazem do siebie podobni. To właśnie dzięki tej różnorodności nasza historia i wizja maluje się kolorowo i na miarę każdego z akcjonariuszy – równoprawnie.
Ciągle dociekam, … Gdzie w tej transgenicznej konfiguracji plasuje się człowiek?"
fot.JD
Małgorzata Mizia - malarka, architekt, profesor na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej. Ma na swoim koncie ponad 50 wystaw indywidualnych w Polsce, m.in. Willa Decjusza (2000) i Pałac Sztuki w Krakowie (2010), zamek Kmitów i Lubomirskich w Wiśniczu (2013), także galerie zagraniczne „Spire Studios” (2013) i „Bashas Walk” (2014) w Beacon NY, oraz „New Century Artists” w Nowym Jorku-Chelsea na Manhattanie w 2013. Brała i bierze udział w wielu wystawach zbiorowych, związkowych, poplenerowych. Regularnie uczestniczy w międzynarodowych plenerach interdyscyplinarnych, również zagranicznych.
Obrazy w zbiorach instytucji i osób prywatnych w kraju i za granicą (Włochy, Niemcy, Słowacja, Hiszpania, Austria, Kanada, W. Brytania, Stany Zjednoczone).
PANOPTIKON POLSKI 2020 - wystawa obrazów Małgorzaty Mizi - Pałac Sztuki TPSP w Krakowie 5.02 - 29.02. 2020
mat.pras./JD
Komentarze (0)
Najnowsze
-
20:38
Samochód staranował ogródki kawiarniane w centrum Krakowa
-
19:14
Patostreaming – igrzyska XXI wieku
-
17:45
Czym różnią się świadczenia urlopowe od wczasów pod gruszą?
-
17:19
400 lat klasztoru Franciszkanów w Wieliczce. Nowa wystawa na Zamku Żupnym
-
17:05
Musica Divina ERO CRAS – Adwent w sierpniu
-
16:19
TPN deklaruje pomoc ws. problematycznych niedźwiedzi w Bieszczadach
-
15:53
Biały Miś w nowym wcieleniu. Zakopane walczy z nielegalnymi maskotkami
-
15:47
Autostrada A4 w remoncie. GDDKiA zaleca ostrożność
-
14:56
Kraków: tymczasowy areszt dla patostreamera podejrzanego o wykorzystanie nieletniej
-
12:10
Gdzie w Małopolsce rodzi się najwięcej dzieci, a gdzie zostaną puste domy?
-
17:45
Jakie mamy powody do dumy narodowej?