- A
- A
- A
Panoptikon Polski Małgorzaty Mizi na wystawie w Pałacu Sztuki
Ikary, Herosi, Pegazy - obrazy z tych cykli znalazły się na nowej wystawie krakowskiej architektki, malarki Małgorzaty Mizi. Wystawa zat. "Panoptikon Polski 2020" prezentowana jest w świetlicy im S.Wyspiańskiego w Pałacu Sztuki. O architekturze, malarstwie i najnowszej wystawie z Małgorzatą Mizią rozmawiała w Kole kultury Jolanta Drużyńska
PANOPTIKON POLSKI 2020
To kolejna wystawa Małgorzaty Mizi pod podobnym tytułem. O zamyśle ekspozycji artystka pisze tak :
"Każdorazowo zmienia się zestaw obrazów, konfiguracja tematyczna treści – ale zamysł i struktura ekspozycji pozostaje podobna od 2016 roku. Panoptikon to zapożyczona od autora-pomysłodawcy, angielskiego filozofa Jeremy’ego Benthama idea wybiegu, woliery – ograniczającej dozorowanej klatki – nieustannie kontrolowanej, doglądanej w sposób niewidoczny dla jej pensjonariuszy. Takie odczucie uwięzienia, towarzyszy zamkniętym w ścianach galerii wystawowej zwierzętom, ptakom, pegazom, humanoidom, wszystkim skrzydlatym tworom, uskrzydlonym – bo też polski charakter tych postaci z natury swojej pozostaje wolny, swobodny, romantyczny i marzycielski, stale „ponad poziomy” wylatujący. Ale są też tutaj postaci cierpiące, bezskrzydłe, albo skrzydła tracące. Te chyba wydają się bardziej oczywiste – codzienne.
fot.JD
Przedstawione na wystawie wybrane przykłady, to kolejno powstające cykle obrazów ilustrujących na początku pełne chimerycznych nastrojów i niesfornych myśli PEGAZY, symbolizujące nieokiełznaną, kreatywną energię. Dalej spolszczone mity w postaci młodopolskiej gęsiareczki z gąsiorem. Jeszcze dalej reminiscencje staropolskich „dziadów” i odchodzenie w zaświaty z powodu utraty życiodajnych skrzydeł – to seria IKAR. Cała grupa ptaków drapieżnych, których koloryt odpowiada ludzkim cechom (i odwrotnie).
fot.JD
W końcu HEROSI – to ci pozbawieni skrzydeł, lecz zmagający się bohatersko z doczesnością. Wizerunkowo pewnie najbardziej nam podobni. Wszyscy uwięzieni we wspólnym zamknięciu, polujący wzajemnie, ostrożni, z obawy o własną intymną przestrzeń i terytorium, różni i zarazem do siebie podobni. To właśnie dzięki tej różnorodności nasza historia i wizja maluje się kolorowo i na miarę każdego z akcjonariuszy – równoprawnie.
Ciągle dociekam, … Gdzie w tej transgenicznej konfiguracji plasuje się człowiek?"
fot.JD
Małgorzata Mizia - malarka, architekt, profesor na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej. Ma na swoim koncie ponad 50 wystaw indywidualnych w Polsce, m.in. Willa Decjusza (2000) i Pałac Sztuki w Krakowie (2010), zamek Kmitów i Lubomirskich w Wiśniczu (2013), także galerie zagraniczne „Spire Studios” (2013) i „Bashas Walk” (2014) w Beacon NY, oraz „New Century Artists” w Nowym Jorku-Chelsea na Manhattanie w 2013. Brała i bierze udział w wielu wystawach zbiorowych, związkowych, poplenerowych. Regularnie uczestniczy w międzynarodowych plenerach interdyscyplinarnych, również zagranicznych.
Obrazy w zbiorach instytucji i osób prywatnych w kraju i za granicą (Włochy, Niemcy, Słowacja, Hiszpania, Austria, Kanada, W. Brytania, Stany Zjednoczone).
PANOPTIKON POLSKI 2020 - wystawa obrazów Małgorzaty Mizi - Pałac Sztuki TPSP w Krakowie 5.02 - 29.02. 2020
mat.pras./JD
Komentarze (0)
Najnowsze
-
17:33
Dla takich widoków warto wstać przed świtem
-
17:00
Lista Niezapomnianych Przebojów. Not: 1535 z 08.09.2024 r.
-
15:47
Tłumy na 26. Marszu Jamników
-
15:09
Najbardziej rozszczekana impreza w kraju jest właśnie tu!
-
15:08
Dożynki - od archaicznych obrzędów po stadionowe imprezy
-
13:01
To absolutny rekord! Marsz Jamników przyciągnął do Krakowa tłumy
-
11:58
Długowłose, kolorowe, czekoladki, szczeniaki i psi seniorzy na 26. Marszu Jamników
-
10:36
Jest gorzej niż w 2015 roku. "Sytuacja będzie się pogarszać"
-
10:20
Najpierw pies, potem dziecko. Jak przygotować psa na pojawienie się noworodka?
-
10:02
To już dziś! Kraków opanowały jamniki i ich wielbiciele RELACJA
-
11:39
Pies mówiący ludzkim głosem? To już było. Naukowcy zapragnęli czegoś więcej