Radio Kraków
  • A
  • A
  • A

Czy potrzebujemy sportowego zegarka?

  • Rusz się!
  • date_range Sobota, 2020.02.08 08:35 ( Edytowany Poniedziałek, 2021.05.31 22:53 )
Wydaje się, że jest niezbędny, żeby uprawiać aktywność w sposób profesjonalny (mimo że amatorski). Ale z drugiej strony kosztuje dużo. Czy powinniśmy trenować ze sportowym zegarkiem? Odpowiedzi szukamy w rozmowie z Kacprem Piechem, biegaczem i trenerem biegania z Centrum Treningu Biegowego.

fot. Pixabay

 

Jeśli przygotowujemy się do zawodów, na których chcemy osiągać coraz lepsze wyniki, albo jeśli chcemy uprawiać sport zdrowo, to warto taki zegarek mieć - przekonuje Kacper - Po pierwsze dlatego, żeby mierzyć sobie dystans, jaki nam wychodzi

Ale to możemy robić też aplikacjami na komórkę.

Oczywiście, ale drugą najważniejszą funkcją jest pulsometr. To kolejny element, którym można scharakteryzować trening, czyli tętno. Bieganie na tętnie jest zalecane szczególnie początkującym biegaczom. Biegamy sobie na określonym tętnie i wychodzi nam na przykład 5 minut na kilometr. Innym razem biegamy na tym samym tętnie, czyli zmęczeniu, a tempo wychodzi nam wolniejsze. Tu wychodzi samopoczucie organizmu, które wraz z nawarstwiającymi się treningami może doprowadzić do poprawy formy, albo z drugiej strony do przetrenowania.

Takie zegarki są drogie, dlatego pytanie: jak zaawansowany powinien być to sprzęt? Bo im bardziej zaawansowany, tym droższy.

Tak jak mówiłem: te dwie podstawowe funkcje to pomiar odległości, czyli GPS i pomiar tętna, czyli pulsometr. Ceny zaczynają się od 300-400 zł. Droższe modele, które naprowadzają na przykład na basenie czy na wodach otwartych, lub maja jeszcze bardziej rozbudowane funkcje, to wydatek nawet 3-4 tysięcy złotych.

W bieganiu i nie tylko w bieganiu są takie pojęcia jak pierwszy zakres, drugi zakres - o co chodzi?

To są właśnie te charakterystyczne momenty, w których nasz organizm zaczyna inaczej pracować. Wyróżnia się trzy główne strefy tętna. Tętno do biegania swobodnego, konwersacyjnego, mniej więcej 65-70 procent tętna maksymalnego, jakie jesteśmy w stanie uzyskać.

To takie bieganie, podczas którego możemy sobie rozmawiać z kolegą, truchtanie,

Takie właśnie truchtanie. Ten pierwszy zakres to jest takie fundament formy biegowej. Uczymy sie gospodarować siłami na dłuższych dystansach. Drugi zakres to 75-80 procent tętna maksymalnego, czasem 85. To już jest wysiłek, w którym już zaczyna trochę brakować energii. Wychodzimy ze strefy komfortu. To już jest bieganie dla osób, które chcą się poprawiać.

A trzeci zakres?

Tak jak zaczęli od pierwszego, że jest to fundament, drugi zakres to obrazowo można powiedzieć, że jest to budynek. a trzeci zakres - to już jest dach tej wieży

Czyli maks...

Taki trening jest przeznaczony dla doświadczonych biegaczy, którzy mają te fundamenty, mają podbudowę i szukają rezerw. Wtedy są w stanie na przykład kilka ostatnich kilometrów maratonu zrobić mocniej czy krótsze dystanse biegać po prostu bardziej intensywnie.

A jak to odczytać na pulsometrze? Ile to jest uderzeń serca w pierwszym, drugim i trzecim zakresie?

Podstawową wartością, do której się odnosimy, jest tętno maksymalne.

Moment, kiedy padamy...

Tak, maksymalne tętno, które jesteśmy w stanie uzyskać podczas wysiłku. Tętno maksymalne można sobie sprawdzić na różne sposoby. Taki niezbyt dokładny, ale pozwalający się wstępnie zorientować, to 220 uderzeń minus wiek zawodnika. Dokładniej można to sobie sprawdzać na zawodach, albo na ciężkich treningach. Do tej wartości można jeszcze doliczyć kilka uderzeń, bo wiadomo, że  nigdy się na zawodach nie zmęczymy całkowicie. Dla jednego zawodnika będzie to 185 uderzeń na minutę, dla innego 200. Od tej wartości określamy sobie procentowo wartości w poszczególnych zakresach.

Czyli paradoksalnie, z zegarkiem warto biegać raczej na początku, niż kiedy jest się bardziej doświadczonym.

Tak, zdecydowanie na początku, bo to uczy. Jak się już trochę pobiega, zna się swój organizm, to warto oczywiście też sobie to wszystko kontrolować. Ale nie jest to aż tak istotne jak na samym początku.


Rozmawiał Maciej Skowronek

 

Kacper Piech (fot. Maciej Skowronek)

 

Jeśli przygotowujemy się do zawodów, na których chcemy osiągać coraz lepsze wyniki, albo jeśli chcemy uprawiać sport zdrowo, to warto taki zegarek mieć - przekonuje Kacper - Po pierwsze dlatego, żeby mierzyć sobie dystans, jaki nam wychodzi

Ale to możemy robić też aplikacjami na komórkę.

Oczywiście, ale drugą najważniejszą funkcją jest pulsometr. To kolejny element, którym można scharakteryzować trening, czyli tętno. Bieganie na tętnie jest zalecane szczególnie początkującym biegaczom. Biegamy sobie na określonym tętnie i wychodzi nam na przykład 5 minut na kilometr. Innym razem biegamy na tym samym tętnie, czyli zmęczeniu, a tempo wychodzi nam wolniejsze. Tu wychodzi samopoczucie organizmu, które wraz z nawarstwiającymi się treningami może doprowadzić do poprawy formy, albo z drugiej strony do przetrenowania.

Takie zegarki są drogie, dlatego pytanie: jak zaawansowany powinien być to sprzęt? Bo im bardziej zaawansowany, tym droższy.

Tak jak mówiłem: te dwie podstawowe funkcje to pomiar odległości, czyli GPS i pomiar tętna, czyli pulsometr. Ceny zaczynają się od 300-400 zł. Droższe modele, które naprowadzają na przykład na basenie czy na wodach otwartych, lub maja jeszcze bardziej rozbudowane funkcje, to wydatek nawet 3-4 tysięcy złotych.

W bieganiu i nie tylko w bieganiu są takie pojęcia jak pierwszy zakres, drugi zakres - o co chodzi?

To są właśnie te charakterystyczne momenty, w których nasz organizm zaczyna inaczej pracować. Wyróżnia się trzy główne strefy tętna. Tętno do biegania swobodnego, konwersacyjnego, mniej więcej 65-70 procent tętna maksymalnego, jakie jesteśmy w stanie uzyskać.

To takie bieganie, podczas którego możemy sobie rozmawiać z kolegą, truchtanie,

Takie właśnie truchtanie. Ten pierwszy zakres to jest takie fundament formy biegowej. Uczymy sie gospodarować siłami na dłuższych dystansach. Drugi zakres to 75-80 procent tętna maksymalnego, czasem 85. To już jest wysiłek, w którym już zaczyna trochę brakować energii. Wychodzimy ze strefy komfortu. To już jest bieganie dla osób, które chcą się poprawiać.

A trzeci zakres?

Tak jak zaczęli od pierwszego, że jest to fundament, drugi zakres to obrazowo można powiedzieć, że jest to budynek. a trzeci zakres - to już jest dach tej wieży

Czyli maks...

Taki trening jest przeznaczony dla doświadczonych biegaczy, którzy mają te fundamenty, mają podbudowę i szukają rezerw. Wtedy są w stanie na przykład kilka ostatnich kilometrów maratonu zrobić mocniej czy krótsze dystanse biegać po prostu bardziej intensywnie.

A jak to odczytać na pulsometrze? Ile to jest uderzeń serca w pierwszym, drugim i trzecim zakresie?

Podstawową wartością, do której się odnosimy, jest tętno maksymalne.

Moment, kiedy padamy...

Tak, maksymalne tętno, które jesteśmy w stanie uzyskać podczas wysiłku. Tętno maksymalne można sobie sprawdzić na różne sposoby. Taki niezbyt dokładny, ale pozwalający się wstępnie zorientować, to 220 uderzeń minus wiek zawodnika. Dokładniej można to sobie sprawdzać na zawodach, albo na ciężkich treningach. Do tej wartości można jeszcze doliczyć kilka uderzeń, bo wiadomo, że  nigdy się na zawodach nie zmęczymy całkowicie. Dla jednego zawodnika będzie to 185 uderzeń na minutę, dla innego 200. Od tej wartości określamy sobie procentowo wartości w poszczególnych zakresach.

Czyli paradoksalnie, z zegarkiem warto biegać raczej na początku, niż kiedy jest się bardziej doświadczonym.

Tak, zdecydowanie na początku, bo to uczy. Jak się już trochę pobiega, zna się swój organizm, to warto oczywiście też sobie to wszystko kontrolować. Ale nie jest to aż tak istotne jak na samym początku.


Rozmawiał Maciej Skowronek

 

Kacper Piech (fot. Maciej Skowronek)

Wyślij opinię na temat artykułu

Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy

Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.

Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres opinie@radiokrakow.pl

Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na  Facebooku  oraz  Twitterze

Kontakt

Sekretariat Zarządu

12 630 61 01

Wyślij wiadomość

Dodaj pliki

Wyślij opinię