Radio Kraków
  • A
  • A
  • A

29.12.2018 - Przygotowania do maratonu czas zacząć

  • Rusz się!
  • date_range Sobota, 2018.12.29 08:35 ( Edytowany Poniedziałek, 2021.05.31 23:07 )
18. Cracovia Maraton zaplanowano 28. kwietnia. Jeśli ktoś chce w nim wystartować, to początek nowego rok jest najlepszym momentem na rozpoczęcie przygotowań. Trenerzy biegania i dostępne w sieci plany treningowe zalecają, by okres tych przygotowań trwał 24 lub 16 (czyli od teraz) tygodni.

fot. Marek Lasyk

 

Potwierdza to w rozmowie z Radiem Kraków Kacper Piech z Centrum Treningu Biegowego

- Żeby wszechstronnie przygotować się do takiego biegu jak maraton, to uznaje się, że te 4 miesiące to jest właśnie czas, w którym jesteśmy w stanie poprawić wydolność, przygotować mięśnie do wysiłku i poprawić też (w połączeniu z dobrą dietę) parametry krwi. Ale oczywiście wszystko zależy od tego, z jakiego pułapu zaczynamy. Początkujący biegacz potrzebuje jednak nieco więcej czasu - co najmniej pół roku. A ktoś, kto biega już 2-3 lata, to może dać radę już w 3 miesiące.

Im bliżej maratonu, tym treningi stają się bardziej intensywne. Kacper Piech zaleca, aby rozpocząć przygotowania spokojnie. Jest to dość trudne, zważywszy, że na początku entuzjazm i motywacja są największe. Należy jednak stopniowo zwiększać obciążenia tak, by organizm się do nich przyzwyczajał, aby forma rosła i w momencie startu można było sprostać zadaniu.

- Bardzo częstym błędem jest to, że zawodnik skupia się wyłącznie na bieganiu, stopniowo zwiększając dystans - przekonuje Kacper - Na początku organizm może i daje radę, ale tuż przed startem mięśnie mogą zwyczajnie się zmęczyć. Dlatego ważne jest urozmaicenie treningów. Ja zalecam aktywność 4-5 razy w tygodniu, z czego 3 treningi to bieganie, a dwa pozostałe to na przykład basen, który wszechstronnie rozwija oraz ćwiczenia fitness - na mięśnie nóg, rąk i grzbietu.

Ważnym elementem przygotowań do dłuższych dystansów są tak zwane "wybiegania" lub inaczej "wycieczki biegowe". To planowane najczęściej w weekend długie treningi. Zasada jest jednak taka, że podczas owych wycieczek nigdy nie osiąga się docelowego dystansu, czyli w tym przypadku 42 kilometrów z kawałkiem. Może to być dla biegacza stresujące, bo... nie wie, czy finalnie 'królewski dystans" osiągnie.

- Pamiętajmy, że kulminacja naszej formy musi przypadać na docelowe zawody - wyjaśnia Piech - Organizm może nie wytrzymać, jeśli zbyt wcześnie zafundujemy mu docelowy dystans. Dlatego zwiększamy stopniowo te obciążenia. Na zawodach dochodzi do tego adrenalina, świadomość uczestniczenia w imprezie, inni biegacze wokół nas. Jeśli ktoś jest w stanie przebiec te trzydzieści kilka kilometrów na treningach, to na 95 procent da sobie rade z maratonem.\

Aby skutecznie przygotować się do maratonu - zwłaszcza, jeśli nie ma się dużego doświadczenia, albo jeśli jest to debiut - warto trenować z planem treningowym, który można znaleźć w internecie. Albo zatrudnić profesjonalnego trenera, który taki plan przygotuje. To wiąże się z pewnymi kosztami, ale taki plan przygotowywany jest w oparciu o wywiad i sprawdzenie aktualnej formy.

Kto zatem myśli jeszcze o 18. Cracovia Maratonie, niech czym prędzej podejmie decyzję i... zaplanuje pierwszy sportowy cel i pierwsze noworoczne postanowienie.


SKO

 

Kacper Piech (fot. Maciej Skowronek)

 

Potwierdza to w rozmowie z Radiem Kraków Kacper Piech z Centrum Treningu Biegowego

- Żeby wszechstronnie przygotować się do takiego biegu jak maraton, to uznaje się, że te 4 miesiące to jest właśnie czas, w którym jesteśmy w stanie poprawić wydolność, przygotować mięśnie do wysiłku i poprawić też (w połączeniu z dobrą dietę) parametry krwi. Ale oczywiście wszystko zależy od tego, z jakiego pułapu zaczynamy. Początkujący biegacz potrzebuje jednak nieco więcej czasu - co najmniej pół roku. A ktoś, kto biega już 2-3 lata, to może dać radę już w 3 miesiące.

Im bliżej maratonu, tym treningi stają się bardziej intensywne. Kacper Piech zaleca, aby rozpocząć przygotowania spokojnie. Jest to dość trudne, zważywszy, że na początku entuzjazm i motywacja są największe. Należy jednak stopniowo zwiększać obciążenia tak, by organizm się do nich przyzwyczajał, aby forma rosła i w momencie startu można było sprostać zadaniu.

- Bardzo częstym błędem jest to, że zawodnik skupia się wyłącznie na bieganiu, stopniowo zwiększając dystans - przekonuje Kacper - Na początku organizm może i daje radę, ale tuż przed startem mięśnie mogą zwyczajnie się zmęczyć. Dlatego ważne jest urozmaicenie treningów. Ja zalecam aktywność 4-5 razy w tygodniu, z czego 3 treningi to bieganie, a dwa pozostałe to na przykład basen, który wszechstronnie rozwija oraz ćwiczenia fitness - na mięśnie nóg, rąk i grzbietu.

Ważnym elementem przygotowań do dłuższych dystansów są tak zwane "wybiegania" lub inaczej "wycieczki biegowe". To planowane najczęściej w weekend długie treningi. Zasada jest jednak taka, że podczas owych wycieczek nigdy nie osiąga się docelowego dystansu, czyli w tym przypadku 42 kilometrów z kawałkiem. Może to być dla biegacza stresujące, bo... nie wie, czy finalnie 'królewski dystans" osiągnie.

- Pamiętajmy, że kulminacja naszej formy musi przypadać na docelowe zawody - wyjaśnia Piech - Organizm może nie wytrzymać, jeśli zbyt wcześnie zafundujemy mu docelowy dystans. Dlatego zwiększamy stopniowo te obciążenia. Na zawodach dochodzi do tego adrenalina, świadomość uczestniczenia w imprezie, inni biegacze wokół nas. Jeśli ktoś jest w stanie przebiec te trzydzieści kilka kilometrów na treningach, to na 95 procent da sobie rade z maratonem.\

Aby skutecznie przygotować się do maratonu - zwłaszcza, jeśli nie ma się dużego doświadczenia, albo jeśli jest to debiut - warto trenować z planem treningowym, który można znaleźć w internecie. Albo zatrudnić profesjonalnego trenera, który taki plan przygotuje. To wiąże się z pewnymi kosztami, ale taki plan przygotowywany jest w oparciu o wywiad i sprawdzenie aktualnej formy.

Kto zatem myśli jeszcze o 18. Cracovia Maratonie, niech czym prędzej podejmie decyzję i... zaplanuje pierwszy sportowy cel i pierwsze noworoczne postanowienie.


SKO

 

Kacper Piech (fot. Maciej Skowronek)

Wyślij opinię na temat artykułu

Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy

Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.

Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres opinie@radiokrakow.pl

Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na  Facebooku  oraz  Twitterze

Kontakt

Sekretariat Zarządu

12 630 61 01

Wyślij wiadomość

Dodaj pliki

Wyślij opinię