Selekcja to misja
Proces przygotowań do festiwalu trwa wiele miesięcy – od naboru filmów jesienią, przez selekcję, aż po organizację premier. Zarówno Anita Piotrowska, jak i Diana Dąbrowska podkreślały, jak intensywny, ale i inspirujący jest ten czas. – „Filmy śnią mi się po nocach” – przyznała Piotrowska, opowiadając o setkach dokumentów, które obejrzała w ramach selekcji.
Dąbrowska zwróciła uwagę, że mimo etykiety „krótkiego metrażu” nie mamy do czynienia z kinem drugiej kategorii. – „To esencjonalne opowieści, pełne intensywności, często bardziej wyraziste niż długie formy” – zauważyła. W krótkich filmach dominują wątki relacji rodzinnych, przemocy systemowej i współczesnych napięć tożsamościowych. Kuratorka podkreśliła też wyjątkowość tegorocznej edycji: to jej debiut jako selekcjonerki i symboliczny koniec ery Gierata.
Dokument jako narzędzie odkrywania prawdy
Dział dokumentu także prezentuje szerokie spektrum tematyczne. Wyróżniają się m.in.:
-
„Tata” – film o przemocy domowej i współczesnym niewolnictwie, opowiedziany przez córkę ofiary, która sama była ofiarą.
-
„Ogrodnik, buddysta i szpieg” – dokument śledczy, który stawia pytania o granice ekologicznego aktywizmu i manipulacji.
-
„Wielki Szef” (Tomasz Wolski) – opowieść zmontowana z archiwaliów, pokazująca złożoną przeszłość sowieckiego szpiega.
-
„Propagandysta” – historia nazistowskiego filmowca z okupowanej Holandii, aktualna w kontekście współczesnych wojen informacyjnych.
-
„Dwa papierosy” (Rafał Łysak) – film o spotkaniu z mordercą własnego ojca – przykład kina konfrontacyjnego i terapeutycznego.
Dochodzenia, śledztwa, konfrontacje
Tegoroczna edycja przynosi całą falę dokumentów śledczych i interwencyjnych, które redefiniują granice gatunku. – „Jeszcze niedawno takie formy były traktowane jako mniej wartościowe. Teraz pokazują, jak nieprzejrzysta i złożona jest współczesność” – mówiła Anita Piotrowska.
Radio Kraków – festiwalowa antena
Od poniedziałku do piątku Radio Kraków będzie nadawać na żywo z Barbakanu, goszcząc reżyserów i aktorów. To tam rozmawiać będziemy o wyzwaniach aktorskich w krótkich metrażach, o kulisach produkcji i o tym, jak powstają filmy, które zostają z widzem na długo.
Konkursy i nagrody
Główne sekcje konkursowe:
-
Międzynarodowy Konkurs Dokumentalny (m.in. Child of Dust, Silver, Sanatorium)
-
Międzynarodowy Konkurs Krótkometrażowy (m.in. Rozdarcia, Nice Girls Don’t Ask, Beyond Eden)
-
DocFilmMusic (najlepsze dokumenty muzyczne)
-
Konkurs Polski (nowe animacje, dokumenty, fabuły z kraju)
Najważniejsze wyróżnienia:
-
Złoty/Srebrny Róg
-
Złoty/Srebrny Smok
-
Złoty Hejnał (muzyka)
-
Złoty Lajkonik (filmy polskie)
-
Nagroda Smok Smoków — 2025 dla Jeana-François Laguionie
Wydarzenia specjalne i nowości
-
Mural jubileuszowy przy ul. Asnyka 8/10
-
Barbakan: kawiarnia festiwalowa, spotkania "Grać w shortach", koncerty Motion Trio, Kroke, Hania Derej Trio, Ibrahim Trio
-
KFF Talks: debaty, spotkania z twórcami, m.in. "Trudno być człowiekiem"
-
Retrospektywa Laguionie’go i filmy archiwalne
Seanse i lokalizacje
-
Kina: Agrafka, Mikro, Paradox, Kino pod Baranami, MOS, Kino ASP, Sfinks
-
Kina plenerowe: Pod Wawelem
-
Wydarzenia branżowe: MOS, ASP
-
Online: KFF VOD (30.05–15.06)
Tematy i selekcje pozakonkursowe
-
Docs+Science – refleksje o byciu człowiekiem
-
Fokus na Irlandię – filmowe rozliczenia z historią
-
Na krawędzi, Rodzinne rewolucje, Powidoki, Ciało – cykle tematyczne analizujące rzeczywistość społeczną
Karnety i bilety
-
Bilet pojedynczy: 20 zł / KRK Ticket: 15 zł / VOD: 16 zł
-
Karnety: MAX (365 zł), HOT (265 zł), CRAZY (10 seansów, 165 zł), LAZY (online, 165 zł)
-
Sprzedaż: online i w punktach festiwalowych