DK 7, woj. małopolskie. Fot. EW
Do ogłoszonego przetargu na projekt i budowę drogi oferty złożyło 11 firm. Włosi zbudują trasę S7 na odcinku III węzeł Widoma (bez węzła) – Kraków (z włączeniem do węzła Igołomska), o długości ok. 18,3 km.
Salini Impregilo ma wykonać zadanie za ponad 1 mld 72 mln 497 tys. zł. Czas wykonania to 34 miesiące od daty zawarcia umowy, z gwarancją jakości na 10 lat. Najniższą ofertę zaproponowała jednak inna włoska firma. Propozycja została odrzucona, bo jak informuje GDDKiA - „inwestor nie wywiązał się ze spoczywającego na nim obowiązku wykazania, że cena nie jest rażąco niska”.
Mapa do pobrania także w załączniku tego artykułu:
Zakres planowanej inwestycji obejmuje:
• realizację drogi ekspresowej S-7 jako drogi dwujezdniowej z pasem dzielącym ziemnym oraz pasami awaryjnymi
• budowę węzłów drogowych łączących S-7 z istniejącym układem komunikacyjnym
• budowę obiektów inżynierskich w ciągu planowanej drogi ekspresowej i w ciągu dróg krzyżujących się z nią (wraz z wykonaniem, w niezbędnym zakresie, korekty przebiegu tych dróg na odcinkach dojazdów do obiektów),
• budowę elementów odwodnienia drogi i obiektów towarzyszących
• budowę dróg dojazdowych
• budowę urządzeń bezpieczeństwa ruchu
• realizację rozwiązań wynikających z oceny oddziaływania na środowisko
• usunięci kolizji z istniejącymi obiektami budowlanymi
• przełożenie fragmentów cieków wodnych kolidujących z droga S-7
• budowę infrastruktury technicznej stanowiącej wyposażenie techniczne drogi
• budowę kanałów technologicznych i urządzeń infrastruktury technicznej
55,6-kilometrowy odcinek S7 granica województwa świętokrzyskiego – Kraków został podzielony na trzy części realizacyjne:
- I odcinek: granica województwa świętokrzyskiego – węzeł Szczepanowice (bez węzła), długości ok. 23,3 km.
- II odcinek: węzeł Szczepanowice (z węzłem) – węzeł Widoma (z węzłem), długości ok. 14 km.
- III odcinek: węzeł Widoma (bez węzła) - Kraków (z włączeniem do węzła Igołomska), długości ok. 18,3 km.
Przypomnijmy, że umowę na budowę odcinka II węzeł Szczepanowice – węzeł Widoma podpisano 8 stycznia 2018 r z firmą Mota- Engil Central Europe S.A. Dla odcinka I S7 od granicy woj. świętokrzyskiego do Szczepanowic (bez węzła Szczepanowice) została podpisana umowa z wykonawcą firmą Mosty Katowice.
Największy problem jest z odcinkiem pierwszym, bowiem protesty mieszkańców wsi Poradów w powiecie miechowskim dotyczące ok. 5-km fragmentu S7 projektowanego w rejonie ich miejscowości doprowadziły do uchylenia przez sąd decyzji środowiskowej. Dlatego odcinek ten został podzielony na dwie części - ta oprotestowana została wyłączona i będzie musiała uzyskać nową decyzję.
- dla części I granica województwa – węzeł Miechów: projekt budowlany i uzyskanie decyzji ZRID do 28.08.2018 r.
- dla części II tzw. „Poradowskiej”: uzyskanie decyzji środowiskowej i opracowanie koncepcji programowej do 28.08.2018.
W styczniu GDDKiA zaprezentowała osiem wariantów przebiegu drogi ekspresowej S7 w okolicy Poradowa. Spośród nich będzie trzeba wybrać dwa, które zostaną złożone we wniosku o wydanie decyzji środowiskowej.
Ekspresowa S7 będzie gotowa w 2022 roku
Obecnie w Małopolsce trwa budowa trzech odcinków górskiego fragmentu drogi ekspresowej S7 między Lubniem a Rabką w Małopolsce. Na liczącej 16,7 km trasie powstaje najdłuższy w Polsce, ponad 2-km tunel. Inwestycję podzielono na trzy odcinki: Lubień - Naprawa, Naprawa - Skomielna Biała wraz z budową tunelu i Skomielna Biała - Chabówka. Budowa poszczególnych odcinków tej trasy powinna się zakończyć w latach 2018-2021.
Droga krajowa nr 7 (na niektórych odcinkach S7) jest jednym z najważniejszych szlaków komunikacyjnych w Polsce przebiegającym od Gdańska do Rabki-Zdroju. Jej długość wynosi ok. 720 km. Nową trasę w większości zlokalizowano w miejscu istniejącej drogi krajowej nr 7, czyli w korytarzu trasy europejskiej E-77. Droga połączy aglomerację trójmiejską, warszawską i krakowską.
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk deklarował w tym roku, że cała droga ekspresowa S7 wiodąca od Trójmiasta, przez Warszawę, Kraków do Rabki będzie gotowa w 2022 r.
(RK, PAP, mat. prasowe/ew)