Tarcza Kinga wydrążyła już ponad 1600 metrów tunelu ewakuacyjnego, a jej zadaniem jest wykonanie łącznie 3,75 km podziemnej konstrukcji. Jadwiga, większa z maszyn o wadze 2,5 tys. ton i średnicy 11 metrów, wwierciła się już na ok. 600 metrów w głąb górotworu.
Postęp prac obserwowali uczestnicy Europejskich Dni Bezpieczeństwa Kolejowego, którzy odwiedzili budowę w Męcinie.
- To ogromne przedsięwzięcie, wymagające nowatorskich rozwiązań i współpracy specjalistów z całej Europy - podkreśla Mateusz Wanat z PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Budowa tuneli to część modernizacji linii nr 104 Chabówka-Nowy Sącz na odcinku Limanowa-Klęczany. Po zakończeniu prac pociągi pojadą z prędkością do 160 km/h. Obecnie roboty prowadzone są na pięciu odcinkach, a dla trzech kolejnych trwają przetargi.
Projekt Podłęże-Piekiełko obejmuje modernizację 75 km istniejącej trasy i budowę 58 km nowej linii, która połączy Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu podróż z Krakowa do Nowego Sącza skróci się do około 60 minut, a do Zakopanego do około 90 minut.