W czasie trwania ćwiczeń nie będzie również przejezdna trasa równoległa - tzw. stara Zakopianka. Jadący od strony Krakowa w kierunku Rabki na węźle Lubień będą musieli zjechać na drogę wojewódzką nr 968 prowadzącą do Mszany Dolnej i dalej na drogę krajową nr 28, którą będzie można dojechać do węzła Skomielna Biała i powrócić na trasę S7, czyli Zakopiankę. Samochody jadące od strony Zakopanego w kierunku Krakowa na węźle Skomielna Biała zjadą z kolei na DK28 w kierunku Mszany Dolnej, a następnie skręcą w lewo na DW968, którą dojadą do węzła Lubień.
Jak wyjaśnia GDDKiA, konieczność corocznej organizacji ćwiczeń w tunelu wynika z przepisów. Tunel na Zakopiance to część drogi ekspresowej S7, która także wchodzi w skład transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T.
„Przepisy dotyczące bezpieczeństwa tuneli na tego rodzaju trasach nakładają na nas obowiązek przeprowadzenia co roku ćwiczeń dla personelu tunelu i służb ratunkowych. Nasz tunel funkcjonuje już od ponad roku, ostatnie ćwiczenia przeprowadziliśmy w nim tuż przed jego otwarciem” – czytamy w komunikacie GDDKiA.
W ćwiczeniach wezmą udział strażacy, medycy i policjanci oraz pracownicy Centrum Zarządzania Tunelem, Wydziału Zarządzania Kryzysowego Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego i Centrum Powiadamiania Ratunkowego. W ramach ćwiczeń ma być sprawdzone funkcjonowanie systemów ratowniczych tunelu, a także koordynacja działań różnych służb.
Dwukomorowy tunel im. Marii i Lecha Kaczyńskich w masywie góry Luboń Mały pomiędzy miejscowościami Naprawa i Skomielna Biała o długość 2,06 km został uroczyście otwarty 12 listopada 2022 r. Budowa przeprawy trwała pięć lat i siedem miesięcy, a koszt inwestycji wyniósł niemal miliard zł. Dzięki tunelowi podróż do Zakopanego znacznie się skróciła. Już w przyszłym roku kierowcy przejadą kolejnym odcinkiem dwupasmowej trasy pod Tatry pomiędzy Rdzawką a Nowym Targiem. Planowane są także różne koncepcje przebudowy przebiegu ostatniego, 20-kilometrowego odcinka Zakopianki.