Posłuchaj materiału Natalii Feluś
Uczniowie ze szkół podstawowych nr 1 i nr 10 w Chrzanowie zgodnie przyznali, że test nie był trudny, jedynie opanowanie stresu było wyzwaniem. "Na początku był stres, ale emocje opadły i łatwy był ten egzamin. Super mi poszło, łatwo było. Zaskoczyła mnie "Balladyna". Myślałam, że będą "Kamienie na Szaniec" albo "Dziady". Szczerze mówiąc egzamin był łatwiejszy, niż próbny z tamtego roku. Dobrze mi poszło. Pytania były proste, temat do opowiadania też był przyjemny. Egzamin nie był trudny. Jestem bardzo dobrej myśli" - podkreślali.
Do egzaminu przystąpiła także młodzież z Ukrainy. Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie podaje, że w Małopolsce jest to 1138 uczniów ze 395 szkół. Część z nich pisała test w chrzanowskich szkołach, jak Anastazja, która pochodzi z obwodu donieckiego, a uczęszcza do Szkoły Podstawowej nr 10 w Chrzanowie.
- Uczyłam się tu w ósmej klasie. Nauczyciela z polskiego wszystkiego nauczyła. Był u nas dodatkowy język polski. Wszystko było fajnie. Przygotowałam się do egzaminu. Poszedł normalnie. Nie słabo, ale też nie za łatwo. Lektura to była "Mały Książę". To było najłatwiejsze, bo czytałam to jeszcze jak byłam w Ukrainie - mówiła Anastazja.
W środę ósmoklasiści podejdą do egzaminu z matematyki, a w czwartek z języka obcego.
Egzamin ósmoklasisty z języka polskiego rozpoczął się po godzinie 9.00. Trwał 120 minut. Dla uczniów, którym przysługuje dostosowanie warunków przeprowadzania egzaminu, np. dla uczniów z dysleksją, mógł być przedłużony do 180 minut. Dla uczniów z Ukrainy mógł być przedłużony do 210 minut
Dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej Marcin Smolik po zakończeniu egzaminu z polskiego powiedział PAP, że przebiegł on spokojnie.
Na egzaminie z polskiego uczniowie mieli do rozwiązania 18 zadań. Odnosiły się one m.in. do tekstów zamieszczonych w arkuszu: tekstu literackiego i tekstu nieliterackiego. Pierwszy z nich to fragment "Balladyny" Juliusza Słowackiego (scena wyboru Balladyny na króla), drugi to fragment artykułu Jolanty Marii Berent "Odblokuj swój talent".
Uczniowie musieli też napisać tekst własny – wypracowanie na jeden z dwóch zaproponowanych w arkuszu tematów. Jeden z nich to temat o charakterze argumentacyjnym, drugi to temat o charakterze twórczym.
Pierwszy z tematów do wyboru brzmiał: "Czy zgadzasz się ze stwierdzeniem, że to, jakimi jesteśmy ludźmi, zależy od nas samych? Napisz rozprawkę, w której przedstawisz swoje stanowisko. W uzasadnieniu odwołaj się do lektury obowiązkowej oraz do innego utworu literackiego".
Drugi temat brzmiał: "Napisz opowiadanie o Twoim spotkaniu z bohaterem wybranej lektury obowiązkowej. Wasza wspólna przygoda przekona Cię, że swój cel osiąga ten, kto wytrwale do niego dąży. Wypracowanie powinno dowodzić, że dobrze znasz wybraną lekturę obowiązkową".
Niezależnie od tego, który temat wybrali ósmoklasiści, wypracowanie powinno liczyć co najmniej 200 wyrazów.
Egzamin ósmoklasisty jest trzydniowy. W pierwszym dniu uczniowie zdawali egzamin z języka polskiego. W drugim dniu – w środę – będzie egzamin z matematyki. W trzecim dniu – w czwartek – egzamin z języka obcego. Wszystkie trzy są pisemne.
Prace ósmoklasistów zostaną sprawdzone przez egzaminatorów. Ogólnopolskie wyniki egzaminu ósmoklasisty zostaną ogłoszone 3 lipca br. Tego samego dnia swoje indywidualne wyniki poznają uczniowie. Zaświadczenia o wynikach egzaminu ósmoklasisty uczniowie otrzymają 6 lipca.
Przystąpienie do egzaminu ósmoklasisty jest warunkiem ukończenia szkoły podstawowej. Jeśli uczeń z powodów zdrowotnych lub losowych nie będzie mógł przystąpić do egzaminu we wtorek, środę i czwartek, to będzie go pisał w drugim terminie – w dniach 12-14 czerwca.
Wynik egzaminu ma wpływ na przyjęcie ucznia do wybranej przez niego szkoły ponadpodstawowej. Połowa wszystkich punktów do zdobycia to właśnie punkty za egzamin. Druga połowa to punkty za oceny na świadectwie szkolnym i inne osiągnięcia ucznia.