Obwodnica i wyludnianie się miasta

Pierwsze pytanie dotyczyło trwającej budowy południowej obwodnicy Oświęcimia, która otwiera obszary inwestycyjne i daje szansę na nowe miejsca pracy, co może skutkować zatrzymaniem odpływającej ludności z miasta. Na pytanie, jakie działania podjąć, żeby miasto było przyjazne dla przyszłych pokoleń, jako pierwszy odpowiadał Janusz Chwierut:

Budowa nad rzeką Sołą to strategiczna decyzja i inwestycja, jeśli chodzi o rozwój miasta w dwóch aspektach: komunikacyjnym – połączenie Oświęcimia z systemem dróg ekspresowych i autostrad i po drugie, rozwojowym – umożliwienia inwestycji na terenie miasta, wyrzucenia tranzytu poza obszar Oświęcimia i poprawienia sytuacji komunikacyjnej w samym mieście.

Co zrobić, by zatrzymać oświęcimian w mieście?

Wzmocnić budownictwo mieszkaniowe – budować więcej i stworzyć dobre warunki do mieszkania. Co przez to rozumiem? Ofertę kulturalną i rekreacyjną miasta, co się w Oświęcimiu dzieje i co ludzie doceniają

– mówił Chwierut popierany przez PO.

- To także m.in. budowa mieszkań, których w zeszłym roku oddano do użytku ponad 260 - zaznaczał prezydent i wskazywał, że spadek liczby mieszkańców miast, to problem całego kraju, nie tylko Oświęcimia.

Renata Fijałkowska z komitetu Oświęcim Miastem Perspektyw potwierdziła, że jest konieczność wybudowania nowych mieszkań.

Maciej Klima z komitetu KOS 2018 przyznał, że trzeba zinwentaryzować miejsca, gdzie można wybudować zakłady pracy i centra logistyczne, które mogłyby skorzystać na połączeniu z drogą ekspresową S1. Przyznał też, że ludność odpływa i jest wiele do zrobienia, by ją zatrzymać:

Trzeba uzbroić tereny, budować nowe drogi, by nowe blokowiska i osiedla domów jednorodzinnych mogły powstawać w miarę szybko.

Na to Jakub Przewoźnik z PiS przytaknął:

Musimy wykorzystać ten potencjał, nie wyobrażam sobie, żeby Oświęcim był samotną wyspą w trakcie budowy drogi S1. Trzeba te tereny zinwentaryzować i scalić oraz przedstawić jako wspólną ofertę inwestycyjną - powinno powstać stowarzyszenie gmin województwa małopolskiego i śląskiego.

Podkreślał jednocześnie, że to rząd PIS rozpoczął budowę drogi ekspresowej.

Mały reaktor jądrowy

Jeśli chodzi o drugie pytanie, czyli szanse czy zagrożenie dla miasta w kontekście budowy małego reaktora jądrowego(SMR) koło Oświęcimia, trójka z kandydatów wypowiedziała się jednoznacznie, że są za taką inwestycją. Renata Fijałkowska jako jedyna wskazała, że można sięgnąć po inne źródła energii, niekoniecznie atom.

Trzeba się dobrze zastanowić, a przede wszystkim zapytać o zgodę mieszkańców

- tak o pomyśle budowy w rejonie Oświęcimia małej elektrowni jądrowej mówiła podczas debaty prezydenckiej Radia Kraków w Oświęcimiu.

Maciej Klima odpowiadał, że nie wolno się bać elektrowni atomowej, bo jest „najstabilniejszym i najbezpieczniejszym źródłem energii atomowej”. Wskazał, że może to otworzyć nowe miejsca pracy i poprawić poziom życia istniejących lokalnych biznesów.

Osiedle Pileckiego w sąsiedztwie Muzeum Auschwitz

Po otwarciu nowego Centrum Obsługi Odwiedzających Muzeum Auschwitz osiedle Pileckiego graniczące z nowym wejściem do Miejsca Pamięci boryka się problemem, który generuje ruch turystyczny. Wzmożony ruch autokarów i samochodów osobowych, brak miejsc parkingowych oraz jasnych wytycznych dla zwiedzających utrudnia codzienne funkcjonowanie mieszkańców osiedla. Czy zaplanowana na wiosnę tego roku przebudowa osiedla rozwiąże te problemy czy potrzeba innych regulacji, także ze strony Muzeum Auschwitz, by sprostać oczekiwaniom mieszkańców Oświęcimia i turystów?

- W Oświęcimiu brakuje miejsc, w których turyści mogliby odpocząć lub spędzić wolny czas po wizycie w Muzeum Auschwitz-Birkenau – mówiła Renata Fijałkowska z komitetu Oświęcim Miasto Perspektyw. Odniosła się w ten sposób do problemów mieszkańców ul. Pileckiego, które pojawiły się wraz z otwarciem w pobliżu nowego Centrum Obsługi Odwiedzających Muzeum Auschwitz.

W szczycie sezonu turyści tu kamperują, grillują, załatwiają potrzeby fizjologiczne. Potrzebne jest miejsce, gdzie turyści będą mogli spędzać noce i popołudnia

– zaznaczała.

Z kolei o samą lokalizację tej inwestycji spierali się podczas debaty kandydaci popierani przez PiS i PO:

Pokazuje to problem braku współpracy pomiędzy Muzeum Państwowym Auschwitz-Birkenau, miastem Oświęcim i starostwem. Starostwo wydawało pozwolenie na przebudowę, nie wiem, dlaczego nie został zaplanowany parking wielopoziomowy, skoro inwestycja została zaplanowana w tej lokalizacji

– mówił Przewoźnik z PiS.

Mam wrażenie, że pan radny Przewoźnik zapomniał, kto rządził w Polsce przez ostatnie 8 lat, przecież rządziło PiS, a ta inwestycja była realizowana przez ten okres

– odpowiadał ubiegający się o reelekcję Janusz Chwierut, który startuje z poparciem Platformy Obywatelskiej.

Jakie pytania adali kandydaci i jakie odpowiedzi padły? Zachęcamy do odsłuchania debaty: