Valeo, fot. Natalia Feluś
Droga krajowa 79 biegnąca przez Chrzanów i Trzebinię jest bardzo obciążona. Jest to jednocześnie główna droga w Trzebini, która przez wiele godzin w ciągu dnia jest całkowicie zakorkowana. Kierowcy mają tego dość. Narzekają na ciągłe zatory i praktycznie brak możliwości przejazdu między miejscowościami w godzinach szczytu. Wolą wybierać boczne drogi, z mniejszym nasileniem ruchu.
Tak wybrali mieszkańcy
Burmistrz Chrzanowa Robert Maciaszek przedstawił - doprecyzowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie - warianty przebiegu obwodnicy na ostatniej sesji rady miasta. Radni za głosem burmistrza przyjęli wariant W4, czyli rozbudowę autostrady A4. Burmistrz argumentuje, że taka była wola większości mieszkańców biorących udział w konsultacjach społecznych w tej sprawie przeprowadzonych w 2022 roku:
Wtedy mieszkańcy zdecydowanie poparli wariant W4, który polega na budowie nowego węzła autostradowego w Dulowej i stąd poszerzeniu autostrady aż do węzła Byczyna.
Fot. Natalia Feluś
Wyburzenia i wycinka
Takie stanowisko zdziwiło Jarosława Okoczuka, burmistrza Trzebini. Mówi o innych ustaleniach, które wcześniej zostały wypracowane:
Nie mogę pozwolić na to, aby wariant W4 mógł zaistnieć. Nie był przedmiotem konsultacji, bo w roku 2022, gdy nam go przedstawiono, on zakładał tylko i wyłącznie przebudowę autostrady o trzeci dodatkowy pas. Nie było mowy o budowie dwóch pasów z jednej i drugiej strony wspomnianej drogi tzw. rozprowadzająca-wprowadzających, które sieją degradacje i spustoszenie powodując, że wiele atrakcyjnych miejsc - domy zamieszkałe i domy gospodarcze, ośrodki rekreacyjne, zieleń i kompleksy leśne - zostaną wycięte w pień i tak naprawdę zniszczone.
To właśnie wyburzenia domów oraz ingerencja w tak zwany "Gliniak" (popularne niegdyś kąpielisko otoczone lasem znajdujące się na terenie gminy Trzebinia) wzbudzają największy sprzeciw mieszkańców. Magdalena Pagacz, sołtys Piły Kościeleckiej i radna Trzebini zwraca uwagę, że ten wariant (W4) jest dla mieszkańców jej sołectwa bardzo niepokojący. Mówi, że rozszerzenie autostrady wiąże się z wyburzeniami domów we wsi i zniszczeniem zbiornika Gliniak.
W obronie puszczy
Wariant W1 preferowany przez burmistrza Trzebini jest z kolei oprotestowany przez mieszkańców Młoszowej. Obwodnica miałaby biec praktycznie pod oknami ich domów wzdłuż granicy z Puszczą Dulowską. Sołtys Młoszowej Piotr Dusza zaznacza, że taka opcja jest nie do przyjęcia i wskazuje, że autostrada, która ma być bezpłatna za dwa lata, stanie się naturalną obwodnicą obu miast. Sądzi, że ruch automatycznie się tam przeniesie. Dlatego wariant poszerzenia A4 uważa za najbardziej zasadny.
Agnieszka Barwacz, mieszkanka Młoszowej i działaczka Stowarzyszenia Echo Przyrody twierdzi, że "wszystkie warianty przebiegu obwodnicy przecinają Puszczę Dulowską prowadząc do jej nieodwracalnego zniszczenia". Wraz z sołtysem przywołują wyniki ankiet przeprowadzonych wśród mieszkańców, którzy stanowczo sprzeciwiają się planowanej inwestycji.
Decyzja nie zapadła
Po przekazaniu wykonawcy i inwestorowi opinii, teraz potrwają prace nad decyzją środowiskową:
Żadnego wariantu jeszcze nie wybraliśmy. Natomiast o tych trzech waraintach zdecydowanie mówimy jako o finałowych i jeden z nich będzie rekomendowany do decyzji środowiskowej jako wariant przez nas preferowany"
- informuje Kacper Michna z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie.
Ostateczna koncepcja budowy obwodnicy ma być gotowa w 2027 roku. Sama obwodnica powstająca w ramach programu 100 Obwodnic powinna być gotowa do 2033 roku.